Utrota varenda jävel

Inlägg #1: Postat: 2006-05-07 11:58:00
Janne B
Det fanns tvister om mark och vatten som pågått i årtionden precis som i andra länder med "urbefolkning". Men jag kan inte minnas ett enda personligt överfall från någon part. Inga hot med gevär etc. Jag har aldrig hört talas om en enda polisanmälan. Så att skriva om utrotning av personer är lögn. Problemet är att hela Sverige de senaste hundra åren genomgått enorma förändringar som berört nästan alla familjer och släkten.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-07 12:02:00
Janne B
Det bor fler samer i Stockholm än i Lappland har jag hört flera ggr. Det beror givetvis delvis på att renskötsel är ett av de slitsammaste och obekvämaste yrken som finns. Om så Sverige gjort allt för sina samer så hade ändå tusentals av dem slutat med slitet på fjället.Även samer sliter ut sina kroppar, även samer vill ha ett bekvämt liv.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-07 12:09:00
Janne B
Jag har ca 25 kusiner och vi har haft stora träffar med långa mellanrum.Vi träffades på farmors gård mitt i Västergötland på 1940-50 talet. Sedan spreds vi ut över hela Sverige men inte för att någon vill "utrota varenda jävel" utan p g a en allmän samhällsutveckling. //Jag läste en gång en bok om flera skånska familjer som flyttade upp till norrlands älvdalar och startade nya jordbruk. Det fanns inte längre mark för dem i Skåne. Men de klarade inte denna enorma livsomställning. De gick under...
Laddar...