|
Inlägg #1: Postat: 2006-05-07 16:23:00
|
|
Janne B |
Sovjettänkande är det att bara ha en enda godkänd skolform, den kommunala. I ett läge då föräldrar inte kan göra ett dugg år att förbättra den kommunala skolan, måste de ha rätt att själva organisera en bättre friskola för sina barn. Av samvetsskäl. Jag ser ofta bilder från svenska klassrum dit det borde anses brottsligt att att sända barn. 0,5 av våra barn har fått en säkerhetsventil.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-07 20:11:00
|
|
Lars Nilsson |
Privatskolorna är också orsaken till den globala uppvärmningen, världsfattigdomen, knarket, dåliga TV-program och inte att förglömma, Irakkriget. Desutom misstänker jag att det ökade antal våldtäkter, rån och internetbrott också beror på Privatskolorna. Eller hur?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-07 20:33:00
|
|
Nähädu |
Skribenten skriver så tokigt att man baxnar. Det stora problemet med skolväsendet är inte att man får välja passande skolform utan att den kommunala skolan behöver reformeras i grunden. Har vi tur lyckas allt populärare friskolor skynda på den utvecklingen. Det kommer en artikel av mig om det snart.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-07 21:57:00
|
|
steno |
Bra debattartikel. Jag delar inte allt vad du skriver. Kommunaliseringen födde möjligheten till den utbredning friskolorna har idag.Jag är inte emot friskolor men den behöver vara under samhällets kontroll. Barn är försvarslösa både inför dåliga skolor, mobbning, sekter osv
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-08 08:38:00
|
|
Leif-Arne |
Kartan och verkligheten.
Det finns en gammalt talesätt som påstås häröra från det militära: - när inte verkligheten och kartan stämmer gäller kartan. Om man har en verklighetsbild som är uppbygd från ett antal postulat, bla. att allt som inte är i offentlig regi är dåligt per definition, så spelar det liksom ingen roll om någon kan påvisa motsatsen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-08 23:39:00
|
|
Calle Z |
"Privatskolorna orsak till samhällets upplösning" Enligt A.C.
Handen på hjärtat! tror du på det själva?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-09 20:24:00
|
|
jeppelin |
" "Friheten" ligger i att de vuxna ska får odla sina sanningar hos barnen "
Ja, det är verkligen ett problem att vi idag inte helt kan hindra föräldrar med fel åsikter att uppfostra sina barn till att få samma felaktiga åsikter. Kanske borde vi ha en kontrollmyndighet som helt enkelt tog omhand barn vars föräldrar tycker fel eller har fel värderingar?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-05-10 11:37:00
|
|
AlfVerner |
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-05-10 16:43:00
|
|
Janne B |
Nytt från Riksdagen:
Det blir fritt att starta förskolor som friskolor redan till sommaren. Det blir också fritt för kommuner att låta eleverna börja skolan både på hösten och på våren, enligt beslut i riksdagen. Släpp friheten lös, det är vår.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-05-11 15:08:00
|
|
steno |
Bra debatt. Jag skrev att det var en bra debattartikel. Misstänkte dock att de skulle bli en massa påhopp men jag tycker man har lärt sig en del och fått respekt för de olika åsikterna. Grattis alla!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-05-12 10:28:00
|
|
jeppelin |
Jag försökte vara lite ironisk när jag skrev att det är ett problem att vi tillåter folk med fel åsikter att uppfostra barn som de vill, det verkliga problemet är folk som tror att de tycker så mycket mer rätt än andra att lite tvång för omvändelse av de oupplysta är berättigat.
|
| |