Inlägg #1: Postat: 2006-05-06 10:14:00
|
peter_ |
För den som funderar på "arv och miljö" kan nog forskningsområdet "Epigenetik" vara av stort intresse. Här är en länk: Länk: naturvetareforbundet.se
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-06 10:25:00
|
peter_ |
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-06 11:38:00
|
Janne B |
Anna/ I vissa familjer lär sig barnen att man löser problem med analyserande samtal. Barnen får höra hur "morbror" lyckades osv. / I andra familjer så märker barnen att föräldrarna bara gett upp.Man har inga mål och flaskan står mitt på bordet/ En del hem ger kraft och självförtroende till barnen. Andra hem suger musten ur dem./
Men tack och lov så har även fattiga föräldrar möjlighet att ge "kickar".
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-06 12:06:00
|
steno |
det som tydligt visades var ö-barnen som strålade självsäkerhet med B-barnen hade generade halvleenden och hängande axlar. Även fattiga som gör rätt för sig på alla vis förmedlar ofta dålig självkänsla till sina barn utan att avse det genom låga förväntningar. inställning till utbildning etc
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-06 13:52:00
|
Janne B |
Steno/ Förr kunde en lärare som upptäckt att ett "arbetarbarn"var begåvat gå hem till det. Samt tala om för motvilliga föräldrar att "studier lönar sig alltid".Tiotusentals i min o din generation kom nog i väg till skolan på det sättet. Vad säger en lärare i dag till hem med låga ambitioner...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-06 13:56:00
|
Janne B |
Jag har flera nyfödda barn och havande kvinnor omkring mig just nu. Jag tackar Gud för dessa underverk men har nog aldrig förut funderat så mycket över småfolks framtid, som nu. Detta trots att jag föddes 1939 då storkriget bröt ut och fick två syskon innan kriget var slut...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-06 16:24:00
|
StaffanH |
Klart att miljön spelar in och i synnerhet vid reportage från Göteborg, som är en stor hamn- och industristad. När jag bodde där 73-85 var det noga att passa in klädsel- och stilmässigt beroende på status, bostadsområde osv. Avvikelser från "frivilliga uniformeringen" var inte att rekommendera, men det fattade jag inte förrän långt senare. Det där sätter tyvärr sina spår och jag upplevde att många begåvade "arbetarbarn" frivilligt fortsatte i traditionell självförnekelse.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-05-06 16:30:00
|
StaffanH |
Det där är svårt att få fram både i text och i ett tv-program, även om det senare görs av en så skicklig journalist som Janne Josefsson. Jag är därför inte särskilt förvånad över resultatet. Minns också att mina föräldrar var lite förvånade när vi stod i begrepp att flytta dit och de var nere för att titta på bostad åt oss. Eftersom de inte kände till staden, sållades en del områden bort av en mäklare med förklaringen att där passade det sig inte för oss att bo.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-05-06 16:36:00
|
StaffanH |
Sedan har det förstås blåst en och annan förändringsvind där med och jag hoppas att det en dag kommer en vindpust som definitivt lyckas ta med sig bristen på visioner och ger fler lusten att försöka ta vara på sin begåvning och sina intressen, även om de råkar bo i Göteborg :-
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-05-07 21:17:00
|
steno |
Janne jag tror säkert det fanns många idealistiska lärare som pushade begåvade elever, det vittnar ju också litteraturen om. Jag upplevde inte det utan en olika behandling i folkskolan beroende var man kom ifrån, vilka föräldrar man hade etc. En folhögskolerektor vittnade om att de fick ta emot skolskadade elever när dessa fick lust att studera.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-05-07 21:19:00
|
steno |
När vi var på vårt första klassmöte när barnen började skolan började lärarna direkt med; Ni ska inte jämföra med er egen skoltid. Skolan ser helt annorlunda ut idag...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-05-07 21:20:00
|
steno |
Tack Peter, här finns mycket att studera
|
|