|
Inlägg #21: Postat: 2006-05-05 02:01:00
|
|
Calle Z |
Ehh ok. Du verkar ha koll då? Har du verkligen fått föreläsa på några skolor? Svar 14. Omhuldar jag livets ord? Läs mitt svar igen, tack! Svar 16. Helt enig med dig! Svar 17. Dito.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-05-05 02:06:00
|
|
Calle Z |
Säg till när du skall få föreläsa i några skolor nere i Skåne? Så jag kan hålla mitt barn hemma. Svar 19. Helt enig med dig där också! Men är du enig med dig själva?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-05-05 10:19:00
|
|
Janne B |
Ja du Calle/ Det var ett imponerande svammel som katten presterade. Skulle gärna ge en hundring för att få lyssna på hans föredrag. Visserligen skrivet mitt i natten, men vilken stavning osv./ Jag skäms för att jag i 9 skrivit ett fel. Pingströrelsen lida för... ska det vara.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-05-05 10:24:00
|
|
Janne B |
Jag är för friskolor av den enkla anledningen att jag anser att det ingår i föräldrarätten att göra detta val. När föräldrar anser att den kommunala skolan ej kan ge deras barn vettig utbildning i sociala former, så måste de ha rätt att starta eget. Hemska tillmälen och dagligt hot om våld är ofta orsaken till att friskolor startas. Där är nästan alltid en bättre social miljö.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-05-05 10:27:00
|
|
Janne B |
Man kan också vända på resonemanget. Barn har rätt att av sina föräldrar och samhället kräva en bra skolgång. Klagar barn på att de inte får ut något av den kommunala skolan måste en förälder åtgärda detta. Det kan finnas flera vägar...friskolor kan vara en väg.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-05-05 10:33:00
|
|
Janne B |
Men friskolesystemet förutsätter givetsvis en blandad lärarkår samt en mycket alert inspektionsverksamhet. Det är ju här som bristerna är uppenbara enligt flera TV-reportage. Muslimskolor ska givetvis ha även "kristna" lärare och mer värdeneutrala sådana. Den alerta inspektören ska begripa sig på religion, inte bara se det som vidskepelse osv. Givetvis ska skolorna kännas öppna för intryck utifrån det profana samhället. Skolan ska ha klara målsättningar i linje med Läroplanen.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-05-05 10:35:00
|
|
Janne B |
Kort sagt: Länge leve alla slags friskolor så länge de tar intryck utifrån, samt stat och kommun har ett bra inspektionssystem. / Nu går 0,5 av våra elever i friskola.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-05-05 12:58:00
|
|
stålis |
I Storbritannien ville enligt en gallup 40 procent av muslimerna införa sharia. Vad kan motsvarande siffra vara för Sveriges del?
Länk: tinyurl.com
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-05-05 13:15:00
|
|
stålis |
Centern riksdagskandidat Ebtisam Aldebe uttalade nyligen stöd för Sverige Muslimska Förbund.
Länk: centerpartiet.se
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-05-05 13:16:00
|
|
stålis |
Skyllernu på oschysst klippning av tv-intervjun, men ungcenter- bloggaren Federley är skeptisk.
Länk: federley.blogspot.com
Märkvärdig tystnad om Ebtisam i övriga massmedier. Rädsla för att underblåsa islamofobi eller/och att sabba för borgerligheten att vinna valet?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-05-05 13:24:00
|
|
Janne B |
28 stålis/ Som jag fattat det är inte sharia ett klart ,tydligt, enhetligt begrepp för muslimer. Sharialag kan formuleras rätt olika och tillämpas ännu mer olika. Sharia betyder säkert helt olika saker i Sudan, Nigeria och Indonesien. På det senare stället går muslimdamerna omkring halvnakna, som bekant.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-05-05 13:27:00
|
|
Janne B |
Jag har sett flera rätt kul bilder på musmliska familjer i Bosnien från början av 1990-talet. Mormor heltäckt, mor påklädd, dottern i tvådelat. Så varje gång vi skriver att exakt så är muslimer eller kristna, så blir det fel.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-05-05 13:38:00
|
|
stålis |
31/ Absolut okunnig om halvnakna muslimska kvinnor i Indonesien.
Men kärnfrågan: vad betyder sharia visavi det västerländska samhället?
Surfa omkring på Federley-länken så kommer du till intressanta bloggar. Per Ankersjö c nämner "tjejtider" på kommunala simhallar.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-05-05 13:39:00
|
|
stålis |
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-05-05 14:00:00
|
|
Janne B |
33 Stålis/ Vad jag ville påvisa var att muslimers klädsel har samband med klimat och liknande. De väldigt påklädda muslimerna är nog påklädda för ökenklimat, sannolikt var judarna lika klädda under "40 år i öknen". Men på indonesiska öar kan man inte larva omkring i sådana kläder. //
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-05-05 14:01:00
|
|
Janne B |
jag tycker mig tydligt se på vissa orter här i Västergötland att de vuxna damerna sakta lättar på klädseln. Deras tonårsdöttrar klär sig nästan lika som andra fjortisar här. Med den skillnaden att de har en mkt tunn lätt sjal eller dito som en lite markering. Ser ut som en intern modeshow...
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-05-05 14:04:00
|
|
Janne B |
33 Din fråga. Vad betyder sharia visavi det västerländska samhället?? Svar: Olika!.Anpassningar, förändringar. Allt kommer att gå bra bara våra pol partier, folkrörelser, skolor mm satsar på de förändingsbenägna. Inte satsa på de extrema som SAP/Broderskap gjort. Dundertabbe.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-05-05 14:06:00
|
|
Janne B |
Borgerliga Allianser borde genast gå ut och tala om att det är de som sökt sig hit av frihetsskäl, jämlikhetsskäl mm som nu bastant ska stödjas. De lätt sekulariserade muslimer som vill hjälpa till att bygga vidare på Sverige, även för sitt eget bästa.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-05-05 14:12:00
|
|
Janne B |
Från DN i dag/ Tre svenskar greps i Egypten för att de skymfade islam. Åklagaren valde dock att släppa männen som slipper åtal - men sätts omedelbart på ett plan för att lämna landet.
- De släpptes i går kväll och ska lämna landet omedelbart, säger Svante Liljegren, på svenska ambassaden i Kairo, till DN.se, på fredagsmorgonen.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-05-05 14:12:00
|
|
Janne B |
forts.Svenskarna greps i den egyptiska turistorten Hurghada för att i berusat tillstånd drivit med och hånat islam. De släpptes på torsdagskvällen och ska omedelbart lämna landet uppger den svenska ambassaden i Kairo.
Deras agerande skapade en upprörd stämning hos en del av lokalbefolkningen. Poliserna tvingades skydda svenskarna.
- Hade de inte gripits hade de förmodligen blivit lynchade, sade islamologen Jan Hjärpe, till Aftonbladet.//
Var så god för begrundande...
|
| |