|
Inlägg #1: Postat: 2006-05-04 22:04:00
|
|
AlfVerner |
Chamberlain sa "Peace in our time". Demokratin måste alltid försvaras GunnarL, även mot socialdemokratins härjningar...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-04 23:05:00
|
|
Calle Z |
GunnarL. En "one man´s show"? Att brevskrivaren har tagit avstånd från det han skrev? Vad annat kunde han göra? Men breven och hans åsikter finns kvar. Hans försvar för den "heders"mördade Pela´s mördare tex? Det talar liksom för sig själva..
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-04 23:23:00
|
|
Calle Z |
Det är ju självklart att de andra troende muslimska förbunden officiellt tar avstånd från hans krav? Allt annat vore ren dårskap. Men hur ärliga är dom i detta avståndstagande? Abd Al Haqq Kielan är orförande i ett annat stort svensk islamiskt förbund! Denna Kielan anser det tveksamt om kvinnor bör få ha ett socialt liv utanför hemmet. Det låter väl betryggande när en sådan karl tar avstånd?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-04 23:38:00
|
|
Calle Z |
Abd Al Haqq Kielan är ordförande för svenska islamiska samfundet. Dessa svenska islamska förbund och samfund eller vad de mera kallar sig? De borde vara en guldgruva för varje journalist att ösa ur? Men det kan iof öka "rasismen" mot muslimerna. Så lägg på locket.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-04 23:44:00
|
|
Zev |
"T.o.m. brevskrivaren har ju i stort sett tagit avstånd från det han skrev."
Avståndstagandet kan mkt väl vara en fråga om "Taqiyya".
Kort förklaring; Islam HAR generell regel att man inte får ljuga. Men Islam är ju överordnat det mesta annat, om Islams anseende är hotat så är "Taqiyya" fullt tillåtet för att skydda Islams anseende. Ordet betyder ungefär; "Deception", att förställa sig, undvika faran.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-05 13:02:00
|
|
stålis |
4/ Kielan vägrar ta en kvinna i hand, hänvisande till muslimsk sed.
Hur moderat är han egentligen?
Är det lönt att förse er med webbadress?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-06 22:24:00
|
|
GunnarL |
Jag vidhåller lika envist att frågan är överspelad! Brevskrivaren fick inget gehör någonstans och absolut inte hos något svenskt politiskt parti. Men visst är det skrämmande att tanken på särlagstiftning ens fanns!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-05-06 22:27:00
|
|
GunnarL |
1/ AlfV, jag tror nog att jag är lika god demokratins försvarare som Du! Men tillstår att Du har förstått det hela: "Jag avskyr dina åsikter men är beredd att offra livet för din rätt att uttala dem!" Det är demokratins innebörd - något som både journalister och inte minst politiker har glömt bort!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-05-06 22:29:00
|
|
GunnarL |
f/ Det var väl en förenkling av begreppet demokrati, men i alla fall en hyfsad definition på yttrandefrihet!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-05-07 00:56:00
|
|
stålis |
7/
"Brevskrivaren" är inte alls så isolerad som du tror. Hans fru kandiderar till riksdagen för centerpartiet och uttalade i en tv-intervju stöd för sin man. Se webbadress i Calle Z-tråd!
Sen har vi fallet Hassan Moussa.
Länk: svd.se
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-05-07 01:02:00
|
|
stålis |
8/ Eller som en av pjäsförfattaren Tom Stoppards personer säger: "Jag håller med om varje ord du säger, men jag kommer att slåss till döden mot din rätt att uttrycka dem." :-
|
| |