|
Inlägg #1: Postat: 2006-05-02 21:08:00
|
|
Janne B |
De här 500 kr som varje svensk lär betala har jag hört om många gånger. Men de är ju inte en lön etc till Kungen. De går till Hovstaten som driver flera statliga slott, egendomar, museér osv. Pengarna går till stora personalkostnader. Representativa utlandsresor samt dito i Sverige. Hovet är skyldigt att hålla stora middagar etc. för stora sällskap flera ggr om året som t ex ambassadörer. Besökande presidenter och kungar med sällskap är Hovet skyldigt att bjuda fint osv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-02 21:08:00
|
|
Janne B |
Bernadottarna har inte minsta behov av våra pengar för att försörja sig. Men om vi hade president så torde ca 90 av de nämnda kostnaderna kvarstå. Eller ska vi riva Slottet och Drottningholm???
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-04 07:44:00
|
|
Per W |
Det är ju knappast kostnaden som diskussionen bör handla om.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-04 08:29:00
|
|
Janne B |
Det mest avslappnade sättet att se på monarkin är att säga att vi tror inte alls på blått blod och av Guds Nåde osv. /Bernadottarna är anställda av oss för att sköta en massa noga specifierade saker. Ni vet vad!. Man kan anse att de sköter sina jobb eller missköter dem. Carl Gustav fungerar ungefär som en VD för Hovstaten. Sedan har han tillgång till tjusiga kläder mm då han ska representera.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-04 08:30:00
|
|
Janne B |
// Nu ska jag åka och hälsa på Oskar III / Nå i vart fall mitt nyfödda barnbarn Oskar. Var avundsjuka. ;-.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-06 00:48:00
|
|
Piripiri |
3/ Nej det har du naturligtvis rätt i. Så vad ska det bli av vårt kungahus då? Jag ser tre alternativ. 1: Det gammaldags monarkistiska alternativet. Allt blir som det har varit sen Gustav Vasa införde arvskungadömet i landet. Inte mycket har hänt sedan dess, mer än möjligtvis att man till C XVI G:s stora förtrytelse infört kvinnlig tronföljd.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-06 00:49:00
|
|
Piripiri |
2: Det gammaldags demokratiska alternativet. Man inför republik och landets statschef blir en folkvald president.Ett statsskick som vore värdigt en modern demokrati och som undertecknad tycker vore det bästa alternativet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-05-06 00:50:00
|
|
Piripiri |
och 3: det moderna marknadsliberala alternativet, som kan ses som en vidareutveckling av Janne B:s synsätt ovan. Lägg ut kungeriet på entreprenad. Kan så viktiga offentliga funktioner som sjukvård, kommunikationer och elförsörjning privatiseras, så borde väl rimligen kungeriet också kunna det. Skulle bli billigare. Tycker faktiskt fortfarande att femhundra spänn är för mycket.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-05-06 08:56:00
|
|
Janne B |
8 / Kul att du tar saken på allvar. Men är det inte nära nog entreprenad det handlar om. Familjen får x antal miljoner för att på bästa sätt sköta ett antal rätt olika uppdrag. / Vi som inte ett dugg tror på adelskap och liknade har nog egentligen denna syn.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-05-06 09:01:00
|
|
Janne B |
Sedan piripiri finns det ju så många former av presidentskap. Allt från nästan maktlösa till väldigt mäktiga som USA:s president. Alla de som ropar att vi ska lägga ner Kungahuset säger inte ett ord om vilken sorts president vi ska ha i stället.Jag har frågat flera? Ska han/hon väljas av folket eller av riksdagen? Ingen som vet..
|
| |