Utlandet bara till för semestrar?

Inlägg #1: Postat: 2006-05-02 08:31:00
El Guatusi
deras sprakkunskap blir sallan battre an elementar, och i de allra flesta fall umgas man bara med andra svenskar eller pa sin hojd amerikaner/kanadensare. Andra studenter organiserar fester dar de bjuder pa sitt lands specialiteter, lar sig spraket pa nagra fa manader och "kommer in" i det sociala livet vilket naturligtvis till stor del beror pa
Inlägg #2: Postat: 2006-05-02 08:34:00
El Guatusi
ett genuint intresse for det land de besoker. Inte ens med nordbor lyckas vi beblanda oss: jag ser visserrligen ofta svenskar och norrman vid samma bord i universitetsmatsalen. Men oftast i tystnad, total tystnad.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-02 09:06:00
peter_
De menar att svenskar, tom svenska utlandsstudenter, är ointresserade av att lära känna andra länder, lära sig andra språk, saknar genuint intresse för det land de besöker osv?? Vad gör du på denna site och diskuterar med oss som beter oss så illa och är så kalla och ointresserade? Umgås istället med alla andra som är så mycket trevligare och bättre och sprid dina fördomar om svenskar. Är du svensk själv? Skulle inte förvåna mig. Du är då förstås ett charmant undantag, eller..?
Inlägg #4: Postat: 2006-05-02 09:12:00
El Guatusi
peter_: Om jag ar ett undantag eller ej far andra bedoma. Men nar man sager sanningen sa sager man sanningen, och vi svenskar har ett tydligt attitydproblem i umganget med andra folk. Det star tyvarr over allt tvivel.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-02 09:15:00
peter_
Jag har själv mångårig erfarenhet av att vistas, arbeta och umgås i andra kulturer. Svenskar är inte sämre än andra, bara så evinnerligt, envist negativa i sin uppfattning av "svenskar".
Inlägg #6: Postat: 2006-05-02 09:20:00
peter_
Du är inte den första att ta avstånd från svenskars beteende i utlandet. Jag arbetar nu med utländska gästforskare och forskarstuderande i Sverige. Få har lärt sig svenska efter flera år här och är inte särskilt intresserade av vare sig Sverige eller svenskar. Det varierar och är inget konstigt med det. Svenskar är inte speciellt annorlunda utomlands.
Fö så tycker jag att många italienare snudd på utmärker sig för att vara nonchalant ointresserade av allt icke-italienskt.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-02 10:12:00
El Guatusi
peter_: Det ar sant att italienare ofta ar provinsiella, men de har anda ett stort manniskointresse vilket gor att de anda relationerar sig ganska bra med andra folk. Dessutom har de en sjalvsakerhet som vi kan irritera oss pa, men som gor det lattare for dem att narma sig andra folk.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-02 10:16:00
El Guatusi
Jag kanner Rom-korrespondenten for hollandska tidningen Het Parool, Allart Hoekzema, som jobbat med manga olika nationaliteter. Hans omdome om svenskar ar, att vi ar oerhort hogfardiga och ofta saknar de mest grundlaggande ideer om allmant hyfs och social elegans. Och i allmanhet ar utlanningars ord "du verkar inte vara svensk" att betrakta som en komplimang.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-02 10:18:00
Anna Veeder
Hur man beter sig i utlandet är väl i mycket också en personlighetsfråga. Jag har varit utlandsstudent i Frankrike Montpellier, i Berlin och i Jerusalem, och de allra flesta, både tyskar och svenskar, höll sig helst till de sina. De var där för att studera något specifikt ämne, och tyckte att det räckte med det. Vem orkar med galna fransmän/högljudda israeler?
Inlägg #10: Postat: 2006-05-02 10:19:00
El Guatusi
Mark val att jag alltid forsvarar oss svenskar nar jag befinner mig utomlands - ofta med svarighet, det ska erkannas. Jag forsoker att alltid bete mig som en "ambassador" for mitt land, men ofta ar det en svar uppgift. Daremot ska sagas, att svenskar betraktas som bra turister: renliga och disciplinerade och alls inte tjuvaktiga.
Inlägg #11: Postat: 2006-05-02 10:21:00
Anna Veeder
Själv höll jag mig mest till tyskarna, och de var alltså inte mycket bättre än El Guatusis svenskar i Siena. Men Peter, att konstatera detta behöver väl inte betyda att El G inte är svensk eller att han ogillar svenskar?
Inlägg #12: Postat: 2006-05-02 10:27:00
Anna Veeder
8/Om svenskarna saknar social hyfs och elegans vet jag inte israelerna är helt hopplösa på det området så här skulle det inte märkas, utom på ett område: superiet. Enda gången jag sett någon ragla omkring och fnissa på en fest i Israel var det två svenskor på besök. Det tyckte jag var enormt motbjudande och pinsamt, eftersom det var så uppenbart att ingen annan betedde sig så.
Inlägg #13: Postat: 2006-05-02 10:42:00
Anna Veeder
Läsa italienska i Siena låter däremot helt suveränt. Tyvärr har jag överskridit gränsen för vad CSN är beredda att finansiera, så det får bli efter pensionen :-. Det får bli arabiska i Haifa istället.
Inlägg #14: Postat: 2006-05-02 11:10:00
El Guatusi
Anna: Jag tror inte att CSN betalar studier vid utlanningsuniversitetet langre - antagligen darfor att man konstaterat att manga helt enkelt tillbringade en "betald semester" i Siena, och inte ens larde sig spraket hjalpligt. Kanske var det just darfor som svenska studenter ofta hamnade "pa sidan om"?
Inlägg #15: Postat: 2006-05-02 11:11:00
El Guatusi
Anna: Jag tror inte att CSN betalar studier vid utlanningsuniversitetet langre - antagligen darfor att man konstaterat att manga helt enkelt tillbringade en "betald semester" i Siena, och inte ens larde sig spraket hjalpligt. Kanske var det just darfor som svenska studenter ofta hamnade "pa sidan om"?
Inlägg #16: Postat: 2006-05-02 11:15:00
El Guatusi
Men en ofta upprepad scen var denna: Jag larde kanna nagon svensk som jag presenterade for mina kompisar. Men det visade sig, att om vi satt 7-8 personer vid bordet i matsalen sa samtalade den svenske kompisen enbart med mig, till den grad att folk till sist sa: "Men sag nagot pa ett sprak som vi andra forstar nagon gang!" Nar det intraffat ett visst antal ganger sa trottnar man faktiskt och borjar undvika umganget med svenska studenter.
Inlägg #17: Postat: 2006-05-05 20:35:00
GunnarL
El Guatusi, Det har aldrig slagit Dig att Dina kontakter med studerande i Siena kanske inte alls är representativa för Sveriges befolkning. Att generalisera som Du gör tyder inte på någon större kunskap - faktiskt!
Inlägg #18: Postat: 2006-05-05 20:39:00
GunnarL
f/ Samtliga Dina inlägg på den här tråden tyder precis som vanligt på Din arrogans och besserwisserattityd!
""Italienare har ett stort människointresse ...osv. Jag har personligen besökt Italien endast tre gånger men måste säga att ett mer arrogant och ointresserat bemötande har jag inte träffat på någonstans i världen.
Inlägg #19: Postat: 2006-05-05 20:42:00
GunnarL
f/ Mitt inne i Milanos flotta galleria med dess restauranger blev jag således sittande med en tallrik spaghetti med rosépeppar och inga övrig tillbehör. Bredvid satt en australienare med en tallrik gröna bönor utan tillbehör. Hade personal i Sverige uppträtt så arrogant som man gjorde där hade de blivit avskedade - trots LAS!
Inlägg #20: Postat: 2006-05-05 20:46:00
GunnarL
f/ Felet är att Du utgår från Dina personliga erfarenheter - givetvis oerhört subjektiva - och framställer dem som någon form av objektiv "sanning". Återkommande är kritiken mot "svenskar" och "det svenska". Börjar som AlfV tro att Du är rasist eller åtminstone lite fixerad vid detta. Ung. som Billy Butt: "svenskar är dåligt klädda", "svenskar är lättlurade" m.m, m.m.. Har noterat att Du ständigt instämmer.
Laddar...