Demokratiskt vald? Tack å adjö!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-04-27 11:41:00
Jan E
Vad man än tycker om Hamas så kommer man inte ifrån att organisationen har legitimitet i och med att de har segrat i ett val som alla bedömare anser vara korrekt genomfört. Det hör till demokratins spelregler att man samtalar även med dem man tycker illa om under förutsättning att de fått makten på laglig väg.
Inlägg #2: Postat: 2006-04-27 11:42:00
Jan E
Att isolera Hamas är betydligt värre. Det leder till att Hamas vänder sig till krafter inom den arabiska världen som vi tycker är ännu värre och det leder också till en radikalisering av Hamas och palestinierna. Och vilka tjänar på det?
Inlägg #3: Postat: 2006-04-27 11:44:00
Jan E
Det bästa sättet att få Hamas att erkänna Israel och en tvåstatslösning är att föra en dialog. Det är också det bästa – om man tänker längre än näsan räcker – även för Israel och för israeliska medborgares säkerhet. Alternativet för Israel är annars att bygga ännu fler och högre murar. Och det skulle ändå inte leda till bättre säkerhet.
Inlägg #4: Postat: 2006-04-27 14:36:00
CMO
Det hör till demokratins spelregler att man erkänner sina motståndares rätt att existera som individer och som nation, att man inte uppmanar till folkmord, att man inte systematiskt uppfostrar sina barn till rasister och terrorister. En "radikalisering" av Hamas!? Dont make me laugh...
Inlägg #5: Postat: 2006-04-27 15:05:00
Thomas L. Aabo
Jan E är som vanligt ute på sina höga hästar, men förstår inte att han sitter på en liten åsna.
Hamas, erkänn Israels rätt att existera annars får ni inte en krona!
Inlägg #6: Postat: 2006-04-27 15:28:00
Jan E
CMO, läste du Sverker Åström? En erkänt skicklig, erfaren och omdömesgill diplomat. Jag ska hjälpa dig. Om erkännandefrågan skriver Sverker så här: ” Jag har personligen dussintals gånger varit med om att besluta att tills vidare inte fatta beslut om erkännande. Sverige har alltid ansett att erkännande inte är någon internationellt rättslig skyldighet utan ett politiskt avgörande i det enskilda fallet.
Inlägg #7: Postat: 2006-04-27 15:28:00
Jan E
forts/ Däremot ansåg vi att kontakter med vederbörande icke erkända regeringar eller stater var fullt möjliga, ofta önskvärda. De ledde i normalfallet till en process som slutade med att vi de facto, genom till exempel handelsavtal, lämnade erkännande, så småningom följt av diplomatiska förbindelser etcetera.”
Inlägg #8: Postat: 2006-04-27 15:28:00
Jan E
Är det något som behövs i denna konflikt så är det att få igång en process. Stängda dörrar i form av ”inte vilja träffa och inte ge bistånd för att du är dum” leder utvecklingen i helt fel riktning.
Inlägg #9: Postat: 2006-04-27 15:44:00
CMO
"Demokratins spelregler" är alltså tillämpliga på Israel men inte på Palestinierna....
Inlägg #10: Postat: 2006-04-27 22:48:00
Calle Z
Hur många dialoger och processer skall man föra med en grupp som vill ens totala utplåning? Hur många år skall man ge en sådan grupp? Hur många av sitt eget folk skall man tvingas se bli mördade?
Inlägg #11: Postat: 2006-04-28 00:03:00
Calle Z
Skulle du personligen ha sett det som ett själ att föra dialoger och processer med ett sådan organisation pga att de hade segrat i ett val som alla bedömare ansåg vara korrekt genomfört?
Inlägg #12: Postat: 2006-04-28 00:12:00
Calle Z
Skäl inte själ!
Inlägg #13: Postat: 2006-04-28 00:25:00
Calle Z
Skulle du då hänvisa till demokratins spelregler? Skulle du anse att en dialog och process är nödvändig? När du vet att de önskar din och ditt folks totala utplåning? Eller skulle du börja skydda dig och din familj?
Inlägg #14: Postat: 2006-04-28 13:17:00
Jan E
Vill bara lite stillsamt påminna Calle Z om att Israel är en ockupationsmakt som dagligen kränker palestinier. Ifall du inte visste. Så det är ingen mening med att dra ensidiga snyfthistorier om de utsatta israelerna. ALLA i området är utsatta för våld och huvudorsaken till detta är Israels ockupation.
Inlägg #15: Postat: 2006-04-28 14:36:00
CMO
Visst kålsuparargumentet det har vi inte hört förr. Orsaken till ockupationen är arabernas/muslimernas oavbrutna aggression mot Israel sedan 1948. Tror du att Israelerna ser ockupationen som ett självändamål? Hamas är en genomfascistisk och rasistisk organisation av värsta sort ingen verklig demokrati bör befatta sig med dem på något plan.
Inlägg #16: Postat: 2006-04-28 23:35:00
Jan E
Orsaken till ockupationen är sionismen, den ideologi som säger att judar har helig rätt till landområdet. Israel existerar pga terror, fördrivning och diskriminerinag av ett annat folk. Hamas är i princip resultatet av en folklig försvarsmekanism. Hamas har sin grogrund i utanförskap och diskriminering.
Inlägg #17: Postat: 2006-04-28 23:36:00
Jan E
Den snart 60-åriga oviljan från israels sida att lösa palestiniernas situation har lett till den radikalisering av palestinierna som Hamas är det yttersta uttrycket för. Hur otroligt det än låter så är Hamas en organisation som i praktiken har skapats av Israel.
Inlägg #18: Postat: 2006-04-28 23:50:00
Jan E
Det blir lite smått komiskt när Israelkramare som CMO anklager araberna/muslimerna för aggression mot Israel, mot bakgrund av att Israel inte bildades på ett jungfruligt stycke mark – ty då hade det varit helt ok - utan på ett område som beboddes och hade bebotts av ett annat folk i generationer.
Inlägg #19: Postat: 2006-04-28 23:52:00
Jan E
Hade jag fördrivits från min älskade bostad på min älskade stadsdel Södermalm i Sthlm så är jag helt säker på att jag inte hade nöjt mig med det utan gjort motstånd å det gruvligaste. Och hade jag inte lyckats återta min egendom så är jag lika säker på att jag hade överfört min frustration på kommande generation. Så enkelt är det faktiskt. Men CMO hade förstås bara suckat och gått vidare?
Inlägg #20: Postat: 2006-04-30 00:59:00
Anders Klasson
"Orsaken till ockupationen är sionismen", kanske det och orsaken
till att Sverige ockuperas av muslimer som vill införa shaira-lagar
i Sverige är marxismen och av marxismen inspirerade Folkpartister
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...