|
Inlägg #61: Postat: 2006-04-20 17:28:00
|
|
Zev |
Att du/jag har rätt till känslan av patriotism är ju OK. Din kritik måste ju fortfarande värderas "on its own merits..."
Jag är intresserad av utrikespolitik överlag, som exvis i Iranfrågan vill jag se flera aspekter.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2006-04-20 17:29:00
|
|
Zev |
Om Iranfrågan handlar om valet mellan flera dåliga handlingsalternativ så är det ju än viktigare med en balanserad helhetsbild...om dina artiklar innehöll aspekter som bakgrunden till ev insats i Irandiplomatin, kanske nämnt av dig några anledningar FÖR intervention så att artikeln vore mer balanserad.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2006-04-20 17:30:00
|
|
Zev |
Läsaren skulle då ges möjlighet att själv väga/bedöma situationen...
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2006-04-20 17:31:00
|
|
Zev |
Att du som privatperson inte tycker att USA skall göra ngt, det kan du ju skriva i dagbok istället...
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2006-04-20 17:54:00
|
|
Zev |
Flera av de saker du tar upp har ju ändå bara indirekt betydelse för Iranfrågan... De är snarare del av inrikesdebatten i USA. "Second guessing" av utrikespolitik som används som slagträ i inrikespolitisk debatt.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2006-04-20 18:03:00
|
|
Zev |
Liten anekdot angående skrivande av essäer etc; Vid ett språktest för ett antal år sedan ingick en uppgift att skriva en kort uppsats. Och för att gemene man inte skulle ha ngn fördel av förkunskaper så tilldelas nonsensämnen att skriva om, det är ju huvudsakligen det språkliga som skall värderas.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2006-04-20 18:04:00
|
|
Zev |
Ämnet man fick var att jämföra olika för-/nackdelar mellan användning av träplugg alt. skruv vid möbelmontering. Dvs att jämföra, inte framhålla det ena alternativet före det andra
Bisarrt, men lite roligt.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2006-04-20 19:01:00
|
|
Patrick G |
59: Jag baxnar. Att anklagas för att propagera för fienden blir varje dissident i krigstid. Senast var det Senator Russ Feingold efter att han motinerade för att formellt fördöma Bush i Senaten, bl.a. för överträdelserna nämnda i svar 57 Mao är all kritik ett stöd till fienden.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2006-04-20 19:06:00
|
|
Patrick G |
Naturligtvis tolkar en hök uppgifter om den egna militärens övervåld som en skönmålning av motståndarnas mål och metod. Men var har jag ursäktat 911? Saddam? Är Admadinejad mindre galen för att det finns en inrikespolitisk motiv till hans handlingar?
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2006-04-20 19:09:00
|
|
Patrick G |
Ni har slutat att argumentera sakligt och förlitar er på sektaristisk anklagelser och "guilt by association". Fast det finns ingen anknytning. Jag har tvärtom troget stött Paul Rieckhoffs IAVA sedan allra första början, som köpt kroppsskydd till USA:s soldater som pentagon förnekat dem.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2006-04-20 19:11:00
|
|
Patrick G |
I veckan uppgav Colin Powell att uppgifterna om Iraks kärnvapensutveckling nådde Bush via Cheney, som handplockade uppgifterna. Powell tar nu avståndet om uppgifterna om Niger och säger att han aldrig trodde på dem.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2006-04-20 19:14:00
|
|
Patrick G |
Har Vita Huset haft så "fel" tidigare måste man ifrågasätta dess kompetens och motiv även för Iran. Det är sunt förnuft bara, inte förräderi. Nuläget i Irak visar också att förmågan att hantera situationen efter en attack saknas helt. Fan, Rumsfeld sitter t.o.m. kvar!
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2006-04-20 19:17:00
|
|
Patrick G |
Nu efter 72 inlägg tackar jag för mig och välkomna mina kritiker att skaffa sig sakargument inför nästa batalj. Några fler försvar om min patriotism tänker jag i alla fall inte ta från några svenskar! Synd bara att sådant engagemang för världspolitik saknades här under WW2.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2006-04-20 19:41:00
|
|
CMO |
68-/, Jag har inte anklagat dig för någonting. Jag ställde en generell fråga om det finns några gränser för vilken "kritik" man kan ägna sig åt under krigstid. Det var inte meningen att du skulle känna dig träffad. Men det gjorde du tydligen.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2006-04-20 20:02:00
|
|
CMO |
Den här taktiken att svepa in sig flaggan och låtsas bli förolämpad genom att anklaga andra för att ha attackerat deras patriotism, när i själva verket ingen gjort något sådant har använts flitigt av amerikanska politiker. Inte minst av John Kerry med känt resultat. Ingen går på det utan ser det för den avledningsmanöver det är.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2006-04-20 21:22:00
|
|
Zev |
Patrick, du förstår alltså inte vad du får kritik för? Och att det inte handlar om din Patriotism eller ej.
Läs min post 53 igen!
Förtydligande; Anti-Amerikanism anser jag vara när USA sätts under förstoringsglas för ngt Oavsett om sant eller påstått medan samma förseelse fast värre av ngt annat land ges "frikort", nästan förnekas. Det är det jag hävdar att dina skriverier är, alldelels oavsett din nationalitet.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2006-04-20 21:55:00
|
|
Zev |
Relativism kallas det också.
Läckan i White House... Valery Plame-affären syftar du på? Om det har gått mer än 5 år sedan deployment så är inte avslöjande av namn ngt brott överhuvudtaget.
Fängslad Amerikan... Vilken tänker du på? Ngn från Guantanamo? Ska vi köra ett par varv i den rondellen också?!? För övrigt; Lagstöd för Unlawful Combattants går ända tillbaks till 40- & 50-talet... Ska vi beskylla GW Bush för de också?GW Bush född 1946
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2006-04-24 10:06:00
|
|
Patrick G |
Jag är amerikan. Därför sätter jag mitt eget lands regering "under förstoringsglass". Normalt finns det en funktion i USA:s kongress för att ha översikt på Vita Huset en del av "checks and balances". Clintons regering fick t.ex. över tusen kallelser till hearings i kongressen. Man kan räkna hur många Bush fått på två händer. Länk: boston.com
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2006-04-24 10:09:00
|
|
Patrick G |
Läckorna gäller både Plame som konstigt nog utredas av en oberoende åklagare trots ditt insyn i amerikansk lag och information om Iraks påstodda kärnvapenprogram, som Scooter Livbby avslöjade för en NYT-journalist under order från Cheney med Bush godkännande.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2006-04-24 10:12:00
|
|
Patrick G |
Amerikanen som sitter fängslad heter Yaser Esam Hamdi. men kritiken jag hänvisade till kommer från traditionella konservativa i USA, Bill Buckley, George F. Will. varför inte köra en runda med dem istället?
|
| |