Därför anfaller USA Iran

Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #21: Postat: 2006-04-18 15:50:00
Patrick G
Givetvis är Fisk som riktkarl inte i samma klass som Dick Erixon vem? men det är ändå en ära att bli ihopbuntad med en sådan "stolle", även om jag bara refererar till andras alstrar och inte rapporterar själv.
Inlägg #22: Postat: 2006-04-18 18:41:00
Lars Nilsson
Nu refererade Dick Erixson, som var och en läser hans blog, just texten i
Sunday Telegraph, och inget annat. Sen hjälper det inte att Du talar om Fisk alla utmärkelser. Han är ändå i mångas ögon, inkl mina, en patetisk tönt. Var det inte också, om jag inte missminner mig, som tyckte det var helt OK när han nästan blev dödad i Afganistan? Han var ju från väst!! Men visst, många ser han som en profet.
Inlägg #23: Postat: 2006-04-18 18:43:00
Lars Nilsson
För övrigt; Tror Du att det ligger inom rimlighetens gräns att Iran helt oprovocerat kärnvapenbombar Israel, eller tror Du det är bara munväder från de Iranska ledarna? Och vad tycker Du man skall vidta för åtgärder mot Iran i nuläget?
Inlägg #24: Postat: 2006-04-18 18:48:00
Lars Nilsson
Pikant också att idag har Förenta Nationernas generalförsamling, under ledning av Jan Eliasson, röstat fram Iran, inte bara som ledamot i, utan också som vice ordförande för FN:s nedrustningskommissionen United Nations Commission on Disarmament. Världsfreden i FN:s namn går framåt vill jag lova.
Inlägg #25: Postat: 2006-04-18 19:00:00
CMO
22/ Jo denna Fisk-artikel gav upphov till ett nytt ord "fisking" Länk: en.wikipedia.org F.ö. kan man läsa att RF är Osama Bin Ladens favoritjournalist eftersom han, enligt OBL, är "neutral". ;-
Inlägg #26: Postat: 2006-04-18 19:01:00
CMO
Min åsikt sammanfattas ungefär av följande Wikipedia-citat: In particular Fisks reporting of his 2001 encounter with Afghan refugees has encouraged commentators "to lump Fisk with Chomsky, Pilger, Naomi Klein in the category of anti-American loonies."
Inlägg #27: Postat: 2006-04-18 19:09:00
Patrick G
Vilka kommentator är frågan. Det är ingen nyhet att påpeka att Republikanernas åsiktsmaskin Fox, mm använder sig av personliga påhopp och smutskastning av alla som belyser ett avvikande perspektiv, precis som ni gör ju här.
Inlägg #28: Postat: 2006-04-18 19:11:00
Patrick G
Min text är inget försvar av Irans politik. Att antyda det är inget annat än disinformation, vars syfte är att avleda diskussionen från det som uppenbarligen textens central tes; att Irak är en politisk och mänsklig katastrof och att Vita Huset och Pentagon fortsätter att ljuga om det.
Inlägg #29: Postat: 2006-04-18 19:12:00
Patrick G
Ska man sätta sin tillit till USA:s nuvarande president, försvarsmakt och intelligensorgan vad gäller Iran, får man i alla fall granska deras närmaste misstag först. Är det på något sätt orimligt?
Inlägg #30: Postat: 2006-04-18 19:14:00
Patrick G
För några månader sedan hade denna uppräkning av misslyckanden orsakat en storm av protest från er. Men hittills har ni inte bestridit något alls om situationen i Irak - eller orsakerna, antar jag.
Inlägg #31: Postat: 2006-04-18 19:18:00
Patrick G
Ni gör precis som GW Bush, riktar uppmärksamheten till det nya överhängande hotet, upprepa samma motiveringar som förr, målar upp samma fantasi om folk som jublar under bombregnet. Vart slutar denna saga? Nord Korea? Kina? Nej visst, det är kineserna som betalar kalaset genom att köpa upp USA:s enorma skuld
Inlägg #32: Postat: 2006-04-18 20:33:00
Zev
. Svar 3129 av Patrick. Har du följt Iran-frågan alls under de här åren UK, Tyskland, Frankrike har förhandlat med Iran? Likaså IAEA har förhandlat med Iran... Och USA har hållt sig i brakgrunden, låtit dem försöka nå sk "Multilateral" lösning.
Iran bara leker med förhandlingsmotparterna.
USA har stått på sidlinjen under denna tiden.
Irak & Iran? En del av problem i Irak kommer ju från Iran.
Inlägg #33: Postat: 2006-04-18 20:35:00
Zev
Avseende att du reagerar på att Lars N & CMO kritiserar personerna du hänvisar till;
Robert "Fisking" är ju inte ett undantag bland de källor du hänvisar till. Några av de du hänvisar till är ju nästintill karbonkopior av varandra avseende deras anti-USA/Bush-agenda;
Noam Chomsky, Naomi Klein, Robert Fisk...
Ríktigt att sakargument skall diskuteras.
Inlägg #34: Postat: 2006-04-18 20:35:00
Zev
Men om ngn t ex skriver en essä om Företagare och anger källorna LO, Minister Hans Karlssonfd LO etc, så finns risken att essän inte är speciellt balanserad.
Inlägg #35: Postat: 2006-04-18 20:36:00
Zev
Nästa NordKorea, Kina etc menar du? Tror jag inte... Kanske Darfur isåfall, via Diktaturernas SyföreningFN går det inte göra ngt.
Men dina källor kanske inte skriver om Darfur ännuca 300000 dödade, diplomatiska lösningar försöker man nå, de väntar kanske tills exvis USA går in och sätter stopp för folkmord... Och då kommer dessa källor hudflänga USA
Inlägg #36: Postat: 2006-04-18 20:38:00
Zev
Förresten; Nyligentvsänt nämnde Sveriges Radios ÖstEuropa-korrespondent Kjell-Albin Abrahamssonnumera bosatt i Warzsawa att när Polen gick med i Koalitionen mot Irak så var inte frågan om WMDs eller inte så märkvärdig. I folkmun var att hjälpa till att störta en diktator/Totalitär Regim tillräckligt skäl att gå med i Koalitionen.
Inlägg #37: Postat: 2006-04-18 21:42:00
Lars Nilsson
30/ Nu är det så att Du koncentrerat Ditt skrivande på Bush och hans uselhet i allt från orkaner till Irak. Nu utsträcker Du hans uselhet till Iran. Och då får Du svar. Men förvänta Dig inte att vi som tycker annorlunda alltid skall upprepa våra motargument bara för att Du behagar upprepa Dig om Irak i artikel efter artikel efter artikel efter artikel.........
Inlägg #38: Postat: 2006-04-18 23:01:00
CMO
37/ Precis det blir lite enahanda att bemöta samma enkelspåriga "Bush är galen och ond" visa gång efter gång.
Inlägg #39: Postat: 2006-04-19 16:06:00
Daniel Wijk
Så ni tomtar trot alltså att bush enbart har ärliga avsikten i världen? Herregud vilka nötetr ni måste vara. Hur lättlurad får man vara? Sanningen är att ingen sida har helt rätt men det krävs inte att man är allvetande för att veta att Bush skiter i frihet och rättvisa. Att Irans president och deras mullor är totalt urblåsta är heller knappast någon statshemlighet.
Inlägg #40: Postat: 2006-04-19 16:06:00
Daniel Wijk
Hemska va dåligt man stavar när man har bråttom ;-
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...