|
Inlägg #1: Postat: 2006-04-17 17:42:00
|
|
Lars Nilsson |
I Sunday Telegraph skrev igår Amir Taheri, tidigare chefredaktör för Irans största dagstidning Kayhan detta. Rätt eller fel PG?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-17 17:46:00
|
|
Lars Nilsson |
"Om väst förlorar sitt kärnvapenövertag kan de nötas ner i ett långt lågintensivt krig som till slut leder till att väst inser att en kapitulation för islam framstår som det minst dåliga alternativet. Och när det sker kan den 12:e imamen återuppstå och skapa ett muslimskt paradis på jorden". fortsätter Amir Taheri. Härliga framtidsutsiker, eller hur PG?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-17 17:50:00
|
|
Lars Nilsson |
George W Bush är nämligen det enda hindret på vägen att underkuva västvärlden:
Irans plan är enkel: spela det diplomatiska spelet ytterligare två år till dess Bush är borta från makten och förlorar möjligheten att vidta militära anfall mot mullorna, medan man fortsätter utveckla kärnvapen. Därför borde ingen bli förvånad om Iran tillkännager att man tillfälligt avbryter anrikningen av uran.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-17 17:52:00
|
|
Lars Nilsson |
Och bli heller inte förvånad om Ahmadinejad uttalar sig för att Iran undertecknar IAEAs icke-spridningsavtal. Amir Taheri menar att en sådan manöver skulle få FN, IAEA och europeiska politiker att med lättnad berömma Iran för sina positiva gester och därför ta avstånd från sanktioner och i ännu högre grad militära aktioner.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-17 17:56:00
|
|
Lars Nilsson |
PG:s tro att Bush kommer att anfalla Iran visar bara att han inte förstår elementär realpolitik utan går på rykten och skitprat. Däremot är det inte uteslutet att en framtida amerikansk president kommer att få ingripa. Tex om Iran atombombar Israel.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-17 18:07:00
|
|
Lars Nilsson |
Förlåt inte OM, utan när man bombar Israel. Glömde skriva källan till uttalandena. Dick Erixon blog.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-17 19:43:00
|
|
Lars Nilsson |
Irans president Mahmoud Admadinejad kräver att Israel skall utplånas från kartan för det är som han säger en "vanhedrande fläck".
Presidenten har nu minst tre gånger på kort tid också förkunnat att förintelsen bara är ett påhitt och en myt. Den har aldrig inträffat. Vidare säger han att sionismen är en typ av fascism och att européerna i sin egen världsdel bör upprätta en stat som kallas Israel.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-17 19:48:00
|
|
Lars Nilsson |
forts. Den här typen av hot, jämte att flera Iranska ledare talat sig varma för en nuklerär attack mot Israel talar PG tyst om. Och det förståligt när Robert Fisk, John Pilger och andra stollar är hans riktkarlar för vad som är rätt och riktigt i världen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-17 19:57:00
|
|
Lars Nilsson |
forts. Irans nära budsförvanter i Palestina, Hamas, förklarade att självmordsattentatet i Israel idag minst 5 döda gjordes i "självförsvar". Så kommer också en atombombanfall mot Israel av Iran också att benämnas. Men det är naturligtvis inget som oroar PG. Han har fullt upp med att angripa USA som han anser vara den "store satan". Allt i god vänsterretorik från 50-talet och framåt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-17 19:59:00
|
|
Lars Nilsson |
Skrev "budsförvanter" fast jag menade bundsförvanter. Men vid närmare eftertanke är budsförvanter kanske bättre.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-04-18 10:20:00
|
|
Patrick G |
Andades ut på landet i helgen men väntade mig väl ett anfall vif återkomsten till Internetuppkopplingen. Tyvärr är det alltför förutsägbart att det blir personliga påhopp; antydningar om min bristande patriotism, mm
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-04-18 10:23:00
|
|
Patrick G |
Ang. Ahmadinejad, tror jag att jag beskrev hans utfall som "vansinnispolemik". Att jag inte valt att ytterligare analysera det beror mer på begränsningen på antal tecken 10 000 och läsarens uthållighet, såväl som den långa listan om plågor som numera drabbar irakier - i kontrast till Vita Husets påståenden.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-04-18 10:24:00
|
|
Patrick G |
Men det vore intressant att ytterligare diskutera den iranska presidentens bakgrund och syften. Jag hänvisar ju till Herschs text i New Yorker, som belyser flera perspektiv om Ahmadinejad.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-04-18 10:27:00
|
|
Patrick G |
En minst lika intressant vinkel är exempelvis att Ahmadinejad också utmanar den religiösa eliten som utsett honom till president, men som än så länge har varit försiktigare mot väst. Igen, läs Hersch.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-04-18 10:31:00
|
|
Patrick G |
Men det ärockså intressant att när en iranier skriver om den vansinniga Ahmadinejads apokalyptiska fantasier betraktas han av somliga som resonlig och insatt...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-04-18 12:59:00
|
|
Patrick G |
...medan en amerikan som på påpekar Bush fundamentalistisk läggning och vansinnesdåd betraktas som en "stolle" som tror på rykten och skitprat.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-04-18 13:48:00
|
|
Patrick G |
Vidare ang. ryktesspridning... EN enkel google-sökning visar att kolumnister i följande tidskrifter också har skrivit om krigshotet: Toronto Sun, Independant, NY Times, The Nation. Scott Ritter har också skrivit sånt skitprat. Men vi vet hur fel han hade om Iran, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-04-18 13:49:00
|
|
Patrick G |
Givetvis skulle samtliga skribenter inklusive jag vore överlyckliga om avslöjanden ledde till att Vita Huset ställde in sina planer. Med andra ord hoppas jag innerligen att jag haft helt fel!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-04-18 15:45:00
|
|
Patrick G |
On Fisk ur Wikipedia tyvärr var svenska wikin inte så utförlig: "Described by the New York Times as "probably the most famous foreign correspondent in Britain", he has over thirty years of experience in international reporting, dating from 1970s Belfast and Portugals 1974 Carnation Revolution, the 1975-1990 Lebanese Civil War, and encompassing the 1979 Iranian revolution, the 1980-1988 Iran-Iraq war, 1991 Persian Gulf War, and 2003 Invasion of Iraq...
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-04-18 15:46:00
|
|
Patrick G |
"...He is THE WORLDS MOST DECORATED FOREIGN CORRESPONDANT, having received numerous awards including the British Press Awards International Journalist of the Year award seven times. Fisk speaks good vernacular Arabic, and is one of the few Western journalists to have interviewed Osama bin Laden three times between 1994 and 1997.
|
| |