Om judar, judendom och antisemitism

Inlägg #1: Postat: 2006-04-17 09:56:00
Jan Wiberg
Bakom Israels statsterrorism, som också jag vill kalla det, ligger viljan att skapa en judisk stat i ett land där för hundra år sedan bara fyra procent av befolkningen var judar. Kritik av detta projekt, som jag menar har religiösa grunder, avfärdas ofta som antisemitism och förknippas med förintelsen.
Inlägg #2: Postat: 2006-04-17 09:59:00
Jan Wiberg
För att kunna kritisera utnyttjandet av förintelsen och judisk lobbyverksamhet för Israel, måste antisemitismbegreppet avdramatiseras och helst inte ses som ett ondskefullare ställningstagande än antiamerikanism
Inlägg #3: Postat: 2006-04-17 10:06:00
Janne B
Jan W 2/ Förlåt mig men detta är fel jämförelse, för folk i USA har aldrig hotats av utrotning. Kan man vara "anti-indian"?
Inlägg #4: Postat: 2006-04-17 21:30:00
Jan Wiberg
En orsak till min artikel är att jag tycker att någon gång får det vara färdigsnackat om förintelsen. Hur den har använts i utpressningssyfte har bl a Finkelstein visat. Och för att judar fick dela öde med romer, homosexuella, slaver och kommunister, kan inte göra dem immuna mot kritik för all framtid.
Inlägg #5: Postat: 2006-04-17 21:33:00
Jan Wiberg
Dessutom har du fel. Amerikaner har utrotat och marginaliserat landets ursprungsbefolkning. Det är följdriktigt att de hjälper judarna att göra samma sak.
Inlägg #6: Postat: 2006-04-17 21:55:00
Jan Wiberg
Jag är antiamerikan för jag anser att USA har ett maktmonopol som används alltför aggressivt. Jag tycker också att den amerikanska kulturimperialismen leder världen i felaktig riktning.
Eftersom det judiska inflytandet över den am. politiken, och i synnerhet utrikespolitiken, är så stort, är jag också anti detta.
De går ju inte ens att påtala än mindre kritisera, utan att skällas för antisemit vilket är det värsta man kan vara i denna värld som alltså till stor del styrs av judiska intresse
Laddar...