Inlägg #1: Postat: 2006-04-14 11:07:00
|
stålis |
Jan Wiberg: "Judar är ingen ras utan en etnisk grupp. Det som binder samman dem är religionen. Man kan konvertera till judendomen och sålunda bli jude. Fundament i den judiska religionen är tron på det judiska folkets utvaldhet, att Jahve har utlovat dem ett land, Israel och att de skall vara präster för andra folk."
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-14 11:07:00
|
stålis |
Men Edvardsson har inte konverterat till judendomen. Ändå räknar hon sig som jude. Frågan blir då om judar räknar henne som jude, om nu religionen verkligen är det som binder samman "det judiska folket"?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-14 11:08:00
|
stålis |
Jag har läst att bara den som har en judisk mor räknas som jude. Jag vet inte om staten Israel ser det så medels den lag law of return som ger alla av judisk börd rätt att bosätta sig i Israel och erhålla medborgarskap. En person med en judisk far, men icke-judisk mor räknas väl inte som jude av judarna, utan ses som en "mishling"? Hur ser staten Israel på det?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-14 11:08:00
|
stålis |
Om jag kan bevisa att jag har en judisk far, trots att jag har en icke-judisk mor, har jag rätt att erhålla judiskt medborgarskap då eller måste jag underkasta mig en DNA-test?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-14 11:09:00
|
stålis |
Sen förstår jag inte hur Wiberg definierar en "etnisk grupp" - om inte på biologisk grund. Uppenbarligen tror han på rasbegreppet, vilket är tabu.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-14 11:09:00
|
stålis |
Alla är afrikaner, men det hindrar inte att vissa även är eskimåer. Eller irländare eller judar.
Aschkenazi-judar är t ex mer inbördes släkt genom ingifte än t ex svenskar.Med hjälp av DNA kan man avgöra från vilken folkgrupp och geografiskt område på jorden en människa härstammar. Talar inte det för att "etnicitet" är något man får via födsel snarare än vilken folkgrupp man själv räknar sig till?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-14 13:30:00
|
Janne B |
Anna V kan förklara detta bättre än vad jag kan. Men det finns inte i Israel EN bestämd uppfattning om vem som är jude.Det finns ca 15 politiska partier som är mer eller mindre religiösa.Staten anser nog att alla som själva kallar sig judar och är medborgare i Israel också är judar. Men det strängaste ortodoxa godkänner inte de tiotusentals judar som flögs in från Etiopien för ca 25 år sedan osv.Är de som inte kan hebreiska verkligen judar? Klädfrågan är ytterst viktig för vissa...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-14 14:52:00
|
stålis |
Tack Janne B. Du är fantastisk för att du alltid svarar. Men de andra.
Inte ens när man ställer välformulerade och seriösa frågor om saker man har en viss kunskap om, får man svar. Då gömmer sig alla fiiina som om de vore förnärmade och jag en plump, "obehaglig" typ. Vilka små snobbar!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-14 18:20:00
|
Janne B |
Du vet stålis.För 50 år sedan gick jag i söndagsskola i det lilla lilla Missionshuset ute på Prärien , nej vid Falköping. Där sjöng vi "Gör det lilla du kan och gör det villigt och glatt". Man behövde inte vara duktig eller skicklig, men man skulle försöka det mesta. Det gäller mig än.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-14 18:43:00
|
stålis |
Jag gick i söndagsskola i Jönköping när jag var mycket liten. Vi flyttade därifrån när jag var fem. Enda minne: att jag kissade på mig under en filmförevisning.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-04-14 20:23:00
|
Jan E |
10/ Av någon anledning är jag inte förvånad ;-
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-04-14 20:34:00
|
Janne B |
Det gjordes en undersökning på 1960 talet som visade att ssk pedagogiskt låg före lågstadiet.Därför att man arbetade mer med händer, då och då bröt ut i sång, lärde sig "ramsor" medan man arbetade osv./ När jag var 16 år bodde jag nära Fåglum och skulle träna upp mig till söndagsskol-lärare. Två av mina elever blev sedan de berömda cyklande "Fåglum-bröderna". kan det ha berott på mig tro ;-
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-04-15 19:00:00
|
Anna Veeder |
3/Stålis, ursäkta att jag inte svarade eftersom jag firade påsk. Men det är inte svårt att kolla upp. Först och främst: det är skillnad på israeliskt medborgarskap och att vara jude enligt en religiös definition. Israeliskt medborgarskap kan man få även om ens far var jude, även om man inte klassas som jude enligt en religiös definition. Det finns inget "judiskt medborgarskap".
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-04-15 19:02:00
|
Anna Veeder |
Cordelia E är alltså inte judinna enligt ortodox judisk lag, men hon har definitivt rätt till israeliskt medborgarskap och efter vad som hon gått igenom tror jag inte någon ifrågaställer hennes tillhörighet till det judiska folket som f ö är ett begrepp som det är mycket svårare att definiera.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-04-15 19:06:00
|
Anna Veeder |
Och som Janne B skriver i 7/ så är även de religiösa definitionerna omstridda. Det finns tre huvudgrenar av judendomen - reform, konservativ och ortodox. Reformkonversioner erkänns t ex inte i Israel. Många av de ryska invandrarna har t ex en kristen mor och judisk far, och tjänstgör i armen, men kan inte begravas på en judisk kyrkogård. Det ortodoxa överrabbinatets hårda linje har kritiserats mycket av de sekulära i Israel.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-04-15 19:08:00
|
Anna Veeder |
Och stålis 1/ Jan Wibergs sammanfattningar av vad judendomen lär skulle jag ta med en nypa salt. Det är ungefär som att plocka tre fyra ställen i NT och säga: Detta är kristendomen. Verkligheten är något mer komplicerad och invecklad än så, för att använda ett understatement.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-04-15 19:14:00
|
Janne B |
Glad Påsk Anna V/ Ett av de första yttranden jag hörde om judar var "Varhelst det finns 10 judar finns det minst elva åsikter i varje fråga". Jag återkommer kanske.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-04-15 19:22:00
|
Anna Veeder |
4/angående DNA-test - att vara jude är ingen rasdefinition. Vad du behöver är ett bevis på att din far var jude, t ex genom en kopia på hans föräldrars vigselurkund ketuba eller någon annan religiös urkund. Det går inte att definiera judendomen bara som religion men inte heller bara som folk. Gränserna flyter och det är inte heller någon homogen grupp. Jag tycker att man bör hålla det i minnet när man pratar om "judar" i olika sammanhang, som Jan W gör.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-04-15 19:24:00
|
Anna Veeder |
Sedan staten Israel bildades diskuteras koncepten medborgarskap, religion och etnicitet oavbrutet. Det finns t ex ett Knessetutskott som diskuterar om man bör ändra nationalhymnen för att Israels arabiska medborgare lättare ska känna tillhörighet till staten, att flytta nationaldagen etc etc.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-04-15 19:26:00
|
Anna Veeder |
Min unge vill ha datorn så jag slutar, men jag hoppas att jag bidragit till en mindre svartvit bild och att jag kanske rört till det i huvudet på er. Vem sade att verkligheten måste vara lättförståelig?
|
|