|
Inlägg #1: Postat: 2006-04-12 22:05:00
|
|
graal |
Detta gör att historiskt belästa personer faktiskt reagerar på dessa gamla idéer trots att vi nu lever i ett annat samhällsklimat. Inget konstigt med det. I grunden handlar det för mig om individualism och de förvrängningar som uppkommer när kollektivismen går för långt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-12 22:06:00
|
|
graal |
Historien och tiden är ett flöde som inte kan undgås. Jag tror inte på en ny Hitler men erfarenheterna från Tredje Riket bär vi med oss. Vi har med det lärt oss att känna igen de tankar som framfördes i Sion Vises protokoll redan på 1890-talet i Ryssland etc. Likaså har vi sett vad en praktiserad leninism ledde till.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-12 22:06:00
|
|
graal |
Att kunna skilja mellan Israels ofta hårdföra politik och judar som en global grupp. glöm inte heller att USA många gånger faktiskt ställt krav på Israel och att staterna faktiskt gett stora summor bistånd till palestinierna men nu ska det dras in.
Än värre blir det när jag ombeds att inte ta hänsyn till historien. Nu är nu och då är då. I så fall bör vi inte alls ta lärdom av historien. Vi bör inte alls titta på olika tankeströmningars utveckling.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-12 22:06:00
|
|
graal |
För dessa damer får en minoritet av män och deras stora makt stå som modell för Svenssonknegaren. Ett resonemang jag inte heller köper. Så vad tycker t ex Stålis om feminismen?
Jag tror inte att artikelförfattaren är rasist eller nazist utan att han bara är naiv. Det gäller att ha kvar sin kritiska ådra och att komma med något nytt, inte att redogöra för gamla vänsterfloskler.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-12 22:07:00
|
|
graal |
Kan det inte finnas andra viktiga variabler? Varför är det just judarnas etnicitet som spelar huvudrollen i denna typ av resonemang? Är t ex Ingvar Kamprad en symbol för svensken i gemen man? Jag tror inte det och det är här vi ser problematiken med kollektivisering.
Jag är skeptisk till alla extrema kollektiva läror. De som tycker att denna artikel är bra, men som ogillar extremfeminismen bör tänka sig för.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-12 22:09:00
|
|
graal |
Jag reagerade inte på artikeln med ilska utan jag sätter in dem i ett historiskt perspektiv. Författaren kommer inte med något nytt. Denna typ av idéer har florerat inom bokstavsvänsterna sedan 68. Grundstommen är dock äldre, minst 150 år. På 1800-talet gick judarna från kristusmördare till att bli en ras som strävade efter världsherravälde. Simon Vises Protokoll byggde på denna idé. De exempel som radas upp i denna artikel ska ses som ett exempel på den makt som judar besitter idag.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-12 22:10:00
|
|
graal |
Resonemanget blir problematiskt p g a den kollektivisering som sker. Skillnaderna inom gruppen judar är ofantligt stor och då haltar resonemanget. Begreppet jude står nämligen för en grupp med 20 miljoner "medlemmar". Hur lätt blir det då att generalisera?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-12 22:10:00
|
|
graal |
Och hur stor andel av alla judar är strängt ortodoxa dvs de som verkligen tar GT på blodigt allvar samtidigt som de har en dominerande ställning inDet är nämligen denna kombination som förs fram i artikeln.om ekonomi, media och politik? Kan det handla om någon futtig procent?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-12 22:31:00
|
|
Friskytten |
Svar 2. Det är väldigt tokigt att dra in Sion vises protokoll i en kommentar till denna artikel. Menar du verkligen på allvar att det finns minsta koppling mellan dessa groteska antisemitiska falsarier och denna artikel. Läs igen. T.ex:
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-12 22:33:00
|
|
Friskytten |
"Det finns ett överseende med israeliska atomvapen som inte finns för andra nationers, tolerans för det israeliska apartheidsystemet som inte fanns för det sydafrikanska. Detta och annat har stärkt min övertygelse om att problemfomuleringsinitiativet ägs av judar." Detta är artikelns kärna. Svar 3: Israel är ju deklarerad som en judisk stat. Hur kan någon då begära att man enkelt ska kunna skilja Israel från det judiska samfundet som helhet när de inte har något annat hemland?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-04-12 22:35:00
|
|
Friskytten |
Jag har inte sagt att man inte ska försöka lära sig något av historienl. Jag har sagt att de som lever nu ska förhålla sig till de som lever nu i första hand och inte i första hand till minnena av de som har levat. Jag kanske är lite sträng där, men det är faktiskt så man kommer ifrån blodshämnd mellan klaner. Samma princip måste gälla mellan judar och ickejudar. Det som har hänt ska varken förminskas eller förstoras, men framför allt: Det är i dag vi måste agera riktigt, inte för 70 år sedan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-04-12 22:37:00
|
|
Friskytten |
Svar 5. Det är judar som i hög utsträckning kollektiviserar sig själva, exempelvis i sionismen och utropande av den judiska staten Israel. Som jag ser det är det följderna av dessa "självkollektiviseringar" som artikelförfattaren försöker diskutera. Men jag kan ha missförstått.
|
| |