Om judar, judendom och antisemitism

Inlägg #1: Postat: 2006-04-12 19:59:00
Lars Nilsson
Och som Du säger i ingressen. "Ett fult tryne sticker upp". Jo, det vill jag mena!
Inlägg #2: Postat: 2006-04-12 20:18:00
Lars Nilsson
Med samma argumentation skulle man kunna hävda att de svarta i USA, trots att man varit där i flera hundra år, är mer korkade än exvis de nyinvandrade asiaterna, som också har starka familjeband och är överrepresenterade på ett antal universitet. Vi som har en liberal livssyn bedömer människor inte i grupp utan som individer. JW:s artikel påminner lite om vänsterns fixering vid att ständigt påpeka att Bonnier är judar och se bara hur jävligt koncentrerad pressen blivit.
Inlägg #3: Postat: 2006-04-12 20:26:00
Friskytten
Jag hade väntar mig mer från Lars Nilsson, men du kanske inte är insatt i ämnet? Många som är lite äldre lider av tron att varje diskussion som gäller något judiskt är förklädd nazism, men så enkelt är det alltså inte. Det finns ingenting i artikeln som leder fram till något nackskott.
Inlägg #4: Postat: 2006-04-12 20:27:00
Friskytten
Vad man däremot kan sakna är en uppbalansering genom att det kunde påpekats att judar inte bara dominerar inom amerikansk politik, utan även har gjort mänskligheten oproportionerligt stora tjänster inom vetenskap, litteratur och musik. Angående frågan om varför svarta i USA sköter sig så uselt och asiater så bra är jag öppen för en diskussion fast jag inte är helt påläst i ämnet.
Inlägg #5: Postat: 2006-04-12 21:21:00
Lars Nilsson
Judarnas framgångar har inte sitt ursprung inte i någon sorts överlägsenhet, övermänniskotro och konspiration, utan tvärtom, i diskriminering. Europa har i urminnes tider förbjudit judar att syssla med vissa yrken. Man har varit hänvisade till ytterst få. Bla. bank och viss handel. Att dessa sedan blivit "framgångsyrken" är en sak som inte de som utfärdade förbuden kunde förutse.
Inlägg #6: Postat: 2006-04-12 21:23:00
Lars Nilsson
Att sedan judarna, under främst 30-talet tog med sig sina kunskaper till USA och där blivit framgångsrika är inte särskilt konstigt. Med rikedom följer som bekant också inflytande.
Inlägg #7: Postat: 2006-04-12 22:15:00
Friskytten
Svar 5 och 6. Jag tror i stort sett att den analysen kan vara riktig. Men det finns en hake. Den är så här: Var och en som vågar sig på att antyda att det möjligen skulle kunna vara något hos vissa eller många judars uppträdande och inställning till alla andra än judar som gör att de blir illa behandlade blir alltid anklagade för att vara antisemiter. Men detta är ett cirkelresonemang, och sådana är aldrig bra.
Inlägg #8: Postat: 2006-04-12 22:18:00
Friskytten
Alltså inte mitt resonemang, utan det jag redovisar innan. Ett annat sätt att uttrycka det: Gäller det hönan eller ägget? Blir judar förtryckta för att de folk de verkar bland är onda, eller blir judar förtryckta på grund av något de själva gör? Eller ve och fasa, kan det vara någon subtil kombination av båda dessa faktorer? Alltså: Kan både hönan och ägget diskuteras, eller ska hönan bestämma att bara ägget får diskuteras?
Inlägg #9: Postat: 2006-04-12 22:19:00
Janne B
De judar som varit mest framgångsrika i Västeuropa, de hade pengar nog att ta sig till USA där de genast började betyda mycket.Men de fattiga judarna, flertalet kunde inte ta sig någonstans. De utrotades i stor utsträckning.
Inlägg #10: Postat: 2006-04-12 22:26:00
Janne B
FRiskytten, du gör felet att prata om judar som ett enhetligt kollektiv.Judar är givetvis sins emellan väldigt olika,bara en del av dem förföljs i vissa länder och under vissa tidsepoker osv. Det går inte att säga att folk från Minnesota är på ett visst sätt, ej hellker judar. Därför kan inte deras uppträdande vara orsaken till förföljelsen, utan fobi från dem som utöver förföljelsen.
Inlägg #11: Postat: 2006-04-12 22:28:00
Lars Nilsson
För övrigt finns det en tendens att tro att judar och Israelisk politik är en och sammasak. Kan upplysningsvis nämna att det är få länder som har en så splittrad politisk karta som Israel. För att inte tala om alla judar utomlands och deras synpunkter på vad som är rätt och riktigt för Israel. Svenskarna framstår i det perspekivet som medborgare i ett land med en åsikt om det mesta.
Inlägg #12: Postat: 2006-04-12 22:46:00
Friskytten
Svar 10. Nej, det gör jag inte! Det är BARA för att ämnet är judar och judedom som du får för dig det. Hade vi diskuterar semesteruppleveser från Spanien och talat om spanjorer hade du inte reagerat. Det skulle då och är nu vara underförstått från min sida att jag är 100 klar över att judar är lika mycket individer som andra människor. Men jag vägrar stoppa in sådana brasklappar i varje mening bara för att dagens ämne är judar, judendom, judiskt inflytande.
Inlägg #13: Postat: 2006-04-12 22:50:00
Friskytten
Svar 10. Inte heller detta stämmer. Det går oerhört bra att säga att folk från Minnesota är på ett visst sätt eftersom alla man talar med, nästan alla, förstår att man då menar minnesotabor i genomsnitt. Därför är också ditt följande resonemang ett felslut. Alltså: Det kan visst finnas eller ha funnits ett visst "kollektivt" eller i vart fall vanligt förekommande judisk sedvänja som irriterat och retat andra etniska grupper.
Inlägg #14: Postat: 2006-04-12 22:51:00
Friskytten
Det är i alla fall en klar möjlighet, även om det ändå naturligtvis visar sig att den förklaringen inte kan vara enda källan till antisemitism. Kristendomen har ju en bekant skuld t.ex. Svar 11 är förstås riktigt och väl formulerat.
Inlägg #15: Postat: 2006-04-18 20:24:00
stålis
11/ Ja, det perspektivet är inte alls fel. Det finns en svensk konsensus om en del saker. T ex fri abort, drakonisk narkotikapolitik, jänkar är tokiga med sina vapen plus tjocka, man dricker inte vin mitt i veckan,
FN är heligt, Sverige skall alltid skicka FN-trupp, EU och biltullar suger, invandringen är för stor, källsortering är bra, etc.
Laddar...