Gudrun Schyman om VM i prostitution

Inlägg #1: Postat: 2006-04-14 12:17:00
Daniel Wijk
Själv tycker jag att feminism och puritanism är förnedrande för mänskligheten. Kan vi inte förbjuda dom dumheterna? :-P
Inlägg #2: Postat: 2006-04-14 13:44:00
Janne B
Vad är då en puritan? Jag klipper ur Wikipedia. / Puritanism av latin purus ’ren’, var en reformatorisk rörelse i England, som uppstod omkring 1570 som en variant av kalvinismen.
I puritanismen sammanfördes en bibeltrogen, asketisk kristendom med ett strängt, världstillvänt etos.
Inlägg #3: Postat: 2006-04-14 13:47:00
Janne B
f. Den anglikanska kyrkan var enligt puritanerna alltför slapp och alltför fången i sin liturgi. Deras politiska inflytande i England fick sin höjdpunkt i och med Oliver Cromwells framgångar vid mitten av 1600-talet. Då hade rörelsen redan splittrats i olika grenar.// Det finns i dag inte en renodlad Puritansk kyrka, men tanken om renlevnad har påverkat hela kristendomen..säger jag.../ Stämmer detta lite på dig Dag S. I så fall grattis.
Inlägg #4: Postat: 2006-04-15 10:14:00
JEM
Tack Janne B för en ovärderlig historielektion. Kan du göra samma research på yttrycken "skyddad verkstad" och "Von Oben" också? Tackar på förhand:
Inlägg #5: Postat: 2006-04-15 10:51:00
Janne B
JEM/ Du tyckte alltså att jag fånade mig. Men det förekommer ibland debatter här som mest handlar om att man tolker innebörden av ett ord helt olika. Som stat,nation,land,folk osv. Så jag tyckte att det inte skadade att ta fram den ursprungliga betydelsen av puritan..Sedan kan ju då en debattör säga att han tolkar ordet annorlunda. Då blir det ordning på debatten./ Hälsning från verkstan på vinden. ;
Inlägg #6: Postat: 2006-04-16 10:09:00
JEM
Janne B! Ånej, Janne, det var helt seriöst menat. Man svänger sig ibland med uttryck som man kanske inte till 100 vet innebörden av. Då du verkar vara en noggrann general tänkte jag att du kunde kolla upp de uttrycken jag nämnde också. Mvh JEM
Laddar...