Inlägg #1: Postat: 2006-04-12 18:55:00
|
stålis |
5:a. Brukar vi hålla med varandra? Tror inte det va!? Mycket bra i alla fall. Ditt mod tarvar ett erkännande.
Givetvis är du inte antisemit. Möjligtvis anti-sionist. Tro mig, mitt frenetiska googlande för mig till riktigt äckliga judehatarsajter, och varken du el. jag är i närheten.
Rent språkligt o. logiskt är din artikel extremt bra. Inser du det själv?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-12 19:02:00
|
graal |
Som sagt denna artikel har föga med den komplexa verkligheten att göra. Den är förenklad i så hög grad att den brister i all trovärdighet. Ett intellektuellt haveri!
PS Informationen om infiltrationen i SR/SVT var ytterligare en av de myter som spridits av Ordfront. Ja tidningen fick faktiskt be om ursäkt. Likaså hakar Radio Islams hemsida på! Och detta tror du på?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-12 19:03:00
|
graal |
Det sista du skriver påminner om de gamla konspirationsteorierna. Tron att judarna styr den amerikanska regeringen är minst lika gammal som Hitler själv. Och om det nu är så att Bush har många judiska kolleger, what´s the point? För hur vet du om de är fanatiska fundamentalister? I alla fall verkar du ha det klart för dig att siffran är 100 . Men glöm för tusan inte att det finns stora skillander mellan olika typer av judiska församlingar etc.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-12 19:04:00
|
graal |
Det skulle också innebära att alla kristna anser att en man med enbart blicken krossar ett äktenskap. etc, etc, etc. Det finns stora skillnader mellan kristna tradtioner som det finns mellan judiska traditioner!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-12 19:04:00
|
graal |
Ditt resonemang haltar rejält. Du skiljer inte på sekulära och ortodoxa judar. För hur många av dem tror du är bokstavstroende? I alla fall hamnar de i samma fålla, trots de stora skillnaderna. Om jag skulle applicera ditt perspektiv på alla kristna så skulle det innebära att dem likväl kan betrakta sig som en missionerande elit, då Jesus befaller lärjungarna att sprida evangeliet ut till all jordens gränser.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-12 19:55:00
|
Lars Nilsson |
Vilken rappakalja! Snacka om konspirationsteorier. Om jag således övergår till den judiska tron blir jag medlem av det sällskap som mer eller mindre styr världen. Och vad har JW för bot för judarnas världsmakt? Han säger försiktigtvis inte det men man anar i förlängningen gas och nackskott. Inte ens Stålis skulle kunna skriva en så rasistiskt artikel. Ta bort skiten från Sourze!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-12 20:32:00
|
arga gubben |
Alla som har invändningar verkar vara överhettade. L.Nilsson avslutade med:"Ta bort skiten från Sourze" Återigen dyker debattförbudet upp. Alltid i de ämnen där det bara är tillåtet att ha en bestämd åsikt.
För övrigt var J. Wibergs artikel intressant, helt läsvärd.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-12 20:56:00
|
JEM |
Du skriver att det är ok att visa missaktning mot muslimer men inte judar grovt förenklat av mig. Förklara då varför det är ok att visa karikatyrer på judar men uppenbarligen inte på muslimer!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-12 22:04:00
|
graal |
Som sagt, de idéer som här framförs är inte nya, de utgör bara ett exempel på bokstavsvänsterns inställning under 70-talet. kan rekommendera Bachners avhandling som berör detta. han kan vara jävig, men bilderna och citaten i avhandlingen talar sitt eget språk.
Artikeln behöver inte tas bort låt den tala för sig själv.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-12 22:15:00
|
graal |
Ber om ursäkt, det jag skrev innan blev fel i klippningen. Tar om det igen så att den röda tråden kan följas:Jag reagerade inte på artikeln med ilska utan jag sätter in dem i ett historiskt perspektiv. Författaren kommer inte med något nytt. Denna typ av idéer har florerat inom bokstavsvänsterna sedan 68. Grundstommen är dock äldre, minst 150 år. På 1800-talet gick judarna från kristusmördare till att bli en ras som strävade efter världsherravälde.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-04-13 03:08:00
|
CMO |
Ja preciiiis. Albert Einstein, Isac B Singer, Bob Dylan, Ayn Rand, Bette Middler, Carl Sagan, Courtney Love, Danny Kaye, David Beckham, Erland Josephson Jerry Seinfeld etc etc etc är ju typiska exempel på dessa makthungriga judar med sin gammeltestamentliga människosyn...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-04-13 07:06:00
|
Ramona Fransson |
Bland judar såsom bland kristna,katoliker,muslimer och alla andra religioner finns det underliga människor. Ortodoxa som tolkar sin bibel på sitt egna sätt. Men att kritisera en folkgrupp för att de är stora makthavare är att göra det enkelt för sig. Varför är de så duktiga? Bob Dylan är inte ortodox. Inte Albert Einsten med flera heller.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-04-13 08:09:00
|
arga gubben |
Om nu judarna inte är framstående i något av tidgare nämnda områden område så måste ju någon annan grupp vara det. Är det då fel att namnge den gruppen? Om jag säger att judarna inte är framstående inom advokatyrket så är det kanske förtal.
Det är tillåtet att säga att många judar är roliga: bröderna Marx, Bette Midler etc. men där går väl gränsen vad jag kan förstå.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-04-13 11:14:00
|
Janne B |
Har du inte hajat detta med Påsken ska kanske läsa prof Owe Wikströms försök till förklaring.
Länk: svd.se Han har en viss förmåga att på vardagssvenska förklara trons mysterier. Denna artikel kan "vara värt en mässa".
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-04-13 16:59:00
|
Franklin |
Detta var fan ta mej något av det bästa jag läst i detta ämne. Huvudet på spiken. Kanon - en femma!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-04-13 22:45:00
|
Calle Z |
Vilken smörja! Men jag skall ge dig ett erkännande! Du sticker inte under stol med vad du är och vilka åsikter du har.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-04-14 08:20:00
|
Anna Veeder |
Jan, du tycker att judendomen som religion kan sammanfattas i några av dig valda bibelcitat, utan att ta hänsyn till traditionell judisk utläggning av texterna eller ens till det faktum att Bibeltexter ofta är motsägelsefulla. Sedan kombinerar du detta ned att övervägande icke-religiösa judar har stort inflytande över media och rättsväsende i USA, och att Israel förtrycker palestinierna, och gnäller över att du kallas "antisemit".
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-04-14 11:06:00
|
stålis |
Cordelia Edvardsson, SvD:s Israelkorrespondent, den 13 april:
"Nej, jag är inte israel, judendomen som religion är mig främmande, men min tillhörighet till det judiska folket är självvald, och med den följer också ansvaret för det som sker i folkets, inte bara i israelernas eller den sittande regeringens, namn."
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-04-14 13:19:00
|
Janne B |
Detta skriver DN/Världen i dag /
Montgomerys seger i öknen räddade Palestinas judar
Hade Adolf Hitlers ökenarméer i Nordafrika triumferat över britternas "ökenråttor" under andra världskriget så hade den tyske diktatorn färdiga planer för hur judarna i det dåvarande Palestina skulle utrotas. // Resten kan du själv läsa på nätet/
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-04-14 14:33:00
|
stålis |
Frågor jag antagligen inte får svar på alternativt får glåpord som svar på: har nån av er som ger sig på Wiberg har läst artikeln i London Review of Books?Har ni inte läst Christopher Hitchens svar på den?
Har Wiberg läst Hitchens svar? Har ni läst Nation-artikeln om AIPAC?
|
|