Inlägg #1: Postat: 2006-04-11 12:16:00
|
Leif-Arne |
Då skulle den som är fattig men frisk kunna sälja sin ena njure, vi behöver strängt taget bara en, till marknadsmässigt pris. Om det kniper så han man väl åxå offra en hornhinna eller så. För inte skall vi väl lägga begränsningar i vilka överenskommelser fria människor gör?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-11 12:22:00
|
Sunny |
Leif Arne: När jag tänker efter så vet jag om en sexsäljare som sålde sin kropp ! Till den tyske kannibalen du vet! Det var desutom flera som stod i kö för att få göra detsamma: en ratades för att han var för fet vilkte jag inte förstår: fett kött är väl godare än magert?
Men vår kannnibal var kanske kostmedveten?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-11 12:23:00
|
Sunny |
Jag skulle gärna gett bort en av mina njurar ifall de varit friska. Min kropp har jag donerat till vetenskapen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-11 12:28:00
|
Leif-Arne |
2 Rent hypotetiskt, undrar om det är olagligt att äta upp någon som, dessförinnan naturligtvis, givit sitt samtycke. Undrar vad kilopriset går till.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-11 13:44:00
|
Sunny |
L-A
Det här är ju en sann historia o kannibalen sitter inne för mord men har begärt resning då videobanden tydligt visade att offret ville ätas upp. De tog nämligen av penisen först: flamberade den o åt den tíllsammans! O det fanns flera som ville bli uppätna: de hade en kannibalsajt på nätet!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-11 13:46:00
|
Sunny |
Så svaret om hur lagligt det är får vi när rättegångarna är helt avslutade.
O innna Jan E skriver hit o frågar ifall jag brukar äta upp folk så är svaret nej.Inte vad jag vet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-11 13:50:00
|
Leif-Arne |
5 Det finns i sanning många sorter, verkligheten överträffar dikten för så avancerad var väl inte ens Hannibal L.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-11 20:54:00
|
Sunny |
Leif A Jag tror få människor skulle tro mig ifall jag berättade om en del av förslagen jag fick när jag strippade på porrklubb.Det hade den konsekvensen att jag idag inta kan bi förvånad ens över kanibalism.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-11 21:40:00
|
stålis |
Arne, dina jämförelser med försäljning av sexuella handlingar. . . haltar .
Ja, dina jämförelser var rent ut sagt. . .osmakliga. Men det är väl ingen som finner dem särskilt begåvade heller. De verkar bara krystade, underliga. Undrar om du är så moralisk som du vill verka? Ofta är ju moralister som du de värsta pervona.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-12 09:02:00
|
Leif-Arne |
9 Nu är du här med slaskretoriken på nytt. Misstänkliggörande t.ex. Skit samma. Men om du vill bemöta i sak, har myndiga människor rätt att träffa avtal eller var lägger du gränsen och varför?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-04-12 09:05:00
|
Leif-Arne |
8 Jag är inte säker ens på att jag vill veta, men jag gör antagandet att man måste vara väldigt psykiskt stark i sådana situationer. Du verkar förvisso besitta en sådan styrka. Men vad skulle kunna hände de som inte är det.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-04-12 09:11:00
|
Daniel Wijk |
Detta: "en legalisering av att kunna köpa dispositionsrätten till en annan människas kropp under en begränsad tidsrymd." kallas för övrigt, kort och gott, för "arbete" bland icke akademiker. Vad denna kropp ska göra står i kontraktet som man skriver eller skakar hand på innan arbetet början. Varför skulle detta vara fel? Hur du kan få för dig att det har någonting med organhandel att göra är för mig fullständigt oförståeligt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-04-12 09:22:00
|
Leif-Arne |
12 I sak, du hävdar att vad myndiga mäniskor kommer övverens om och somite innebär skada för annan, skall inte staten lägga hinder för. Var finns distinktionen, mellan att 1 Sälja dispositionsrätten till min kropp och 2 Sälja min ena njure. .
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-04-12 09:23:00
|
Leif-Arne |
I båda falle torde ett ekonomiskt incitament vara avgörande för transaktionen.
Är organdonation oetiskt om det sker av ekonmiska skäl, men inte oetiskt om det sker av idella skäl. Om så fallet vari består distinktionen de olika transaktionerna emellan?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-04-12 14:19:00
|
CMO |
Eftersom man har rätt att skänka bort sin njure vet jag inte varför man inte skulle ha rätt att sälja den? En distinktion mellan prostitution och organdonation är annars att en permanent "skada" uppstår i det senare fallet.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-04-12 14:25:00
|
Leif-Arne |
CMO, först credit till dig du är åtminstonde konsekvent och uppriktig. Den skada som uppstår i samband med organdonation är väl inte värre än att den accepteras vid ideell donation ändå.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-04-12 14:26:00
|
Leif-Arne |
Vilka skador som prostitution kan ge, åtminstonde vissa, är väl svårare att rent fysisk påvisa, även om de förmodligen ändå sannolikt finns, i vissa fall
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-04-12 14:31:00
|
Leif-Arne |
Själv har jag ändå, starka etiska möjligheter för att det med den makt plånboken ger skall vara möjligt att, på olika sätt skall vara möjligt att köpa en människa. Även om, som det hävdas finns de som gör detta av fri vilja, så tycker jag att man i dessa fall får utgå från de som av olika skäl pressas till dylika former av försäljning.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-04-12 14:43:00
|
Leif-Arne |
18 "etiska betänkligheter" Nu är jag visst verbalt desorienterad.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-04-12 18:41:00
|
stålis |
Leif-Arne, förlåt, men tyckte du var slaskig själv. Förlåt - för att generellt är du schyst, men du är oschyst i din upprördhet mot Ramona. Var inte så himla emotionell och dra iväg så där!
Tänk på Ramona! Hon är faktiskt ganska sympatico. Glad att få skriva detta, för jag har haft dåligt samvete mot dig hela dan.
|
|