Statsbudgeten 2006

Inlägg #1: Postat: 2006-04-09 13:18:00
Unto S
Och så tycker jag att SVT:s sändningar på samiska ska få mer framträdande roll, dessa Sveriges ”indianer”, Sveriges ursprungsfolk som brutalt har utrotats nästan helt från jordens yta. Heja ”stålis”, samehataren!
Inlägg #2: Postat: 2006-04-09 13:37:00
Janne B
Var har samer utrotats någonstans?Jag skulle tro att de är fler än någonsin, men fler bor i Mälardalen än i Lappland. Vi har allt färre jordbrukare, skogsarbetare och renskötare p g a en mkt stor samhällsomdaning.Den har drabbat nästan alla yrkesgrupper om än på olika sätt. Så samer och bönder utrotas inte men allt färre av dem är i gång i sin gamla "makrbundna" näring. Kanske lite skillnad. Redan på 1930-talet började man prata om trottoar-bönder, alltså de som flytat in i tätorterna...
Inlägg #3: Postat: 2006-04-09 13:49:00
Janne B
Skriver man mitt i natten så är det inte lätt skilja på miljoner och miljarder /Har läst statsbudgeten för i år och är häpen. Statens utgifter 2006 beräknas till 784 402 859 miljarder kronor./
Inlägg #4: Postat: 2006-04-09 14:01:00
Janne B
Nuder tänker låna en halv procent av statsbudgeten men samtidigt betrala ungefär lika mkt i räntor.Ur denna formella synpunkt är det väl god ordning. Vår totala statsskuld bör jämföras med statens alla tillgångar. Hur ser det ut? Danmark har i år slutbetalt sin statsskuld. Grattis lillebror.
Inlägg #5: Postat: 2006-04-09 16:04:00
stålis
Kan Unto förklara hur han "tänker".
Vad har jag med USA:s krig i Irak att göra? Vad har det kriget med samerna att göra? Låt mig påpeka att Unto genom att kalla mig "samehatare" gör sig skyldig till förtal. Vilket enligt Sourze användarregler är förbjudet. Funderar på att skriva Schlyter om det. Bidrar Unto på ngt vuxet sätt till att berika debatten här?
Inlägg #6: Postat: 2006-04-09 17:33:00
Unto S
Vi kan börja med följande, ’stålis’: ” Tycker ni verkligen Unto är vettig? Tycker ni att han resonerar rimligt? Han är en verbal ligist vars mental hälsa jag starkt ifrågasätter. Hur som helst är han en idiot.” 2005-10-29 09:34 Det där med samerna var inget annat än demensprov på dig. För ett par år sedan mullrade du över SVT som på bästa sändningstid sände Samenyheter. Man kunde dra den slutsatsen att du hatade samer. Men du kanske inte kommer ihåg så långt tillbaka.
Inlägg #7: Postat: 2006-04-09 22:01:00
stålis
Hur stor andel utgör de som talar samiska av vårt lands befolkning? Med tanke på att du för ett tag sen skadeglatt återgav vad en professor sagt, om att svenskan kommer att dö till följd av globaliseringen och ersättas av engelskan, varför lär du dig inte engelska?
Intressant som demenstest eller hur?
Inlägg #8: Postat: 2006-04-09 22:06:00
stålis
Sen vet du att jag är lika mycket emot USA:s invasion och ockupation av Irak som du är. Har till och med skrivit en Sourze-artikel om det i år. "Öppet brev till Lars Nilsson."
Ja, jag är även emot att man invaderar Iran.
Tyvärr är du lika fientlig mot svenska folket som du anser att Bush är mot det irakiska och iranska. Som svensk är det naturligt för mig att reagerar mot att du är det.
Inlägg #9: Postat: 2006-04-09 23:29:00
stålis
Tror du förresten att jag skulle kalla dig "verbal ligist" utan att du kallat mig något värre? Antagligen gjorde jag det för att du kallade mig "nazist" eller något liknande, utan minsta respekt för t ex de barn som mördades av naziläkare. Skulle de kalla mig nazist tror du?
Inlägg #10: Postat: 2006-04-09 23:30:00
stålis
Du hädar Unto. Du ser inte att ditt hat mot vita och västerlänningar är lika hädisk som en mikro-minoritet vitas hat mot judar och färgade bara för att de är judar och färgade. Du vill inte ens erkänna svenska folkets rätt till en egen nation och stolthet över sin historia. Trots att de låtit dig få en plats hos dem. Uppenbarligen är du oförmögen till en nyanserad verklighetssyn. Så tragiskt.
Inlägg #11: Postat: 2006-04-12 14:03:00
arga gubben
Samiska sändningar. Ett till sidospår: Alla sändningar på diverse utlänska språk är fullständigt bortkastade pengar. Folk har parabol och ser TV från hemlandet
Laddar...