Vänstern och Östern

Inlägg #1: Postat: 2006-04-07 17:34:00
GunnarL
f/ Att skapa en demokrati av västerländsk modell i Kina, med en befolkning på 1,3 miljarder människor, utan någon som helst demokratisk tradition och en genomgående lågutbildad befolkning är naturligtvis inte bara att "trycka på en knapp". Landet står inför en otrolig utmaning och det kommer att ta lång tid - om det över huvud taget är möjligt.
Inlägg #2: Postat: 2006-04-07 17:38:00
GunnarL
f/ Men precis som Du skriver så går saker och ting åt rätt håll! Ju fler internationella kontakter som knyts, desto större blir påverkan! Men demokrati? Se på problemen i den jämförelsevis "lilla" nationen Ryssland. Förståelsen för demokratins fördelar är obefintlig - men allt tar ju tid. Och hur det än är så är det ganska mycket värt att få lägga sig mätt i stället för hungrig!
Inlägg #3: Postat: 2006-04-07 18:54:00
Lars Nilsson
Tack Gunnar. Du har rätt i att jag har en tendens att diskutera frågor i höger/vänsterskala. Mitt enda försvar är att vänsterns uppfattningar i olika frågor retar mig så förbannat så jag inte kan låta bli!
Inlägg #4: Postat: 2006-04-07 19:08:00
GunnarL
3/ Ja, jag förstår Dig, men å andra sidan är ju "vänster" och "höger" inte samma självklara begrepp som det en gång var. Men jag tycker också om att provocera och skapa debatt som Du kanske någon gång har märkt. Men vad jag ville säga är att jag uppskattar Din skrivkonst och Dina kunskaper. Men därmed inte sagt att jag inte kommer att "hoppa på Dig" i något annat sammanhang. Hoppas att Du fortsätter att skriva fler artiklar.
Laddar...