Vänstern och Östern

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2006-04-08 10:39:00
Janne B
Sverige tog sitt stora och avgölrande steg mot demokrati då man på 1840-talet började bygga upp folkskolan. Högern och många präster bjöd motstånd. Skolbyggen försinkades, så i många fall fick skola hållas i missionshusen hos "läsarna". Snart så kunde allt fler läsa så de gjorde karriär in olika folkrörelselser där de kunde påverka riksdagen osv. I bästa fall så blir det på liknande vis i Kina
Inlägg #22: Postat: 2006-04-08 10:43:00
Janne B
Om man vill ha reda på var Framtiden är så ska man resa runt och räkna antalet byggkranar och lastbilar, läste jag en gång. Volvo håller på att bli störst i världen på lastbilar bl a genom fabrik i Kina...
Inlägg #23: Postat: 2006-04-08 10:58:00
Lars Nilsson
22/ Ligger något i det där med byggkranar. Själv har jag aldrig sett så många som i Kinas städer.
Inlägg #24: Postat: 2006-04-09 06:28:00
Don Giovanni
15/ CMO tycks inte veta om att webbföretaget Google, för att överhuvudtaget få verka i Kina, har gått med på att spärra vissa sökord för kinesiska användare. Ord som "frihet", "demokrati", "rättvisa" t ex. Men det förvånar mig inte att han inte vet. Sådant vet numera bara "vänstern"...
Inlägg #25: Postat: 2006-04-09 06:33:00
Don Giovanni
21/ Att göra utbildning så kostsam att folk måste sälja sina inre organ för att ha råd att skicka ungarna till skola synes mig knappast vara en framgångsrik väg mot demokrati...
Inlägg #26: Postat: 2006-04-09 07:16:00
Don Giovanni
Men kanske Lars Nilsson har rätt då? Kanske Kinas ekonomiska välstånd kommer att tvinga fram en demokratisering? I sådanan fall är väl allting gott och väl? I sådana fall kan vi väl luta oss tillbaka i soffan och med förstrött intresse se på när Kinas regim fänglsar, torterar och mördar sitt eget folk? Ja, kanske det. Men så fan om vi ska JUBLA åt den regimen också!
Inlägg #27: Postat: 2006-04-09 23:06:00
CMO
24/ Ha ha, ditt förtroende för "vänstern" är rörande men dina begrepp om goggles censuråtgärder verkar lite suddiga. Google har satt upp en filtrerad version av sin sökmotor som du själv kan prova på "www.google.cn". Det går hur bra som helst att skriva in freedom democracy etc etc. Resultaten är inte identiska med vad du får på google.com men de är inte heller 100 okritiska mot Kinas regim.
Inlägg #28: Postat: 2006-04-09 23:13:00
CMO
f/Om man skriver in "tibet freedom" får man t.ex. träffar som är regimkritiska dock får man inga träffar på kinesiska "google news" med just de sökorden det verkar som att kinesiska google news bara söker i kinesiska media så det kan iofs bero på att de engelska orden inte förekommer.
Inlägg #29: Postat: 2006-04-09 23:19:00
CMO
f/ Naturligtvis känner jag till googles m.fl eftergifter mot regimen trots att jag inte tillhör "vänstern" men jag hävdar fortfarande att även ett censurerat internet är ett stort steg framåt för Kina jämfört med inget internet alls.
Inlägg #30: Postat: 2006-04-10 00:41:00
CMO
25/ Här är DGs argumentation psykologiskt intressant. Jag har iofs inte kunnat verifiera att det är vanligt att utbildning bekostas via organförsäljning men låt oss anta att det förekommer. Detta handlar ju om två separata fenomenproblem A. Utbildning är för dyr för de fattiga, och B. Det finns en marknad för mänskliga organ.
Inlägg #31: Postat: 2006-04-10 00:55:00
CMO
Problem A, är naturligtvis bekymmersamt men i sig inte något unikt i fattigare delar av världen. Problem B, är i sig inte nödvändigtvis ngt problem alls utom möjligen ett moraliskt problem för de direkt inblandade.
Inlägg #32: Postat: 2006-04-10 02:54:00
Piripiri
CMO är verkligen Sourzes mest lysande politruk.
Inlägg #33: Postat: 2006-04-10 06:48:00
Don Giovanni
27/Rätt ska vara rätt: Jag kollade mina källor och insåg att "censurera" är ett bättre ordval än "spärra". Visst kan man söka på de orden, men resultatet man får är tämligen urvattnat och inte ett dugg regimkritiskt, vad jag sett hittills. Hur som helst, det är bara ett exempel på den Kinesiska regimens förtryck av obekväma åsikter och hur västerländska företag gärna medverkar i detta förtryck om de kan tjäna några spänn...
Inlägg #34: Postat: 2006-04-10 06:55:00
Don Giovanni
31/ Det är inget unikt att utbildning är dyrt i fattiga länder, nej, tyvärr. Det ovanliga och osmakliga är att föregivna liberaler skriver oförblommerade hyllningar till dessa länders regimer...
Inlägg #35: Postat: 2006-04-10 14:27:00
CMO
32/Lysande ja, politruk nej. 34/Oförblommerad hyllning: "kommunistiska enpartidiktaturer utan demokratiska fri och rättigheter. Bisarra massavrättningar av brottslingar, korruption, censur, uselt rättssystem samt förföljelse och även tortyr av oliktänkande" Men hallå DG, skulle inte rätt vara rätt.....
Inlägg #36: Postat: 2006-04-10 17:03:00
Don Giovanni
35/ Två meningar. 52 ord jfr annan tråd. I en artikel på mer än tusen ord. Om inte oförblommerad, så näst intill. Om inte hyllning så avancerat slickande av diktaturens stövel. Jo, rätt ska vara rätt, även när det gäller Kina.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...