|
Inlägg #1: Postat: 2006-04-06 11:10:00
|
|
Ramona Fransson |
Hon blev av med sitt bagage. Köpte nya kläder. Fick till uppgift att fylla i försäkringspapper. Orkade eller struntade i det. Tar upp det som en kostnad i samband med resa och förlust av bagage! Vad är det i dina ögon? I mina är det lögn! Ville dra av en del av kabelTV avgiften! Ursäkta! Vem kan dra av den kostnaden? Hon är lagsstiftare inte vårdbiträde. 20 års erfarenhet inom politiken.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-06 11:13:00
|
|
Ramona Fransson |
Jag anser att om man skall sitta på en hög politisk post med skattebetalat arvode är det på sin plats att man tar hjälp vid deklarationsdags om man är osäker. Det finns en hel hög med jurister inom varje parti. Gunilla Carlsson borde inte ha råd med misstag av deklarationen. Det här skapar politikerförakt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-06 13:26:00
|
|
Janne B |
hade hon bara kryssat ja i den färdiga blanketten så hade inga problem uppstått. Men vill man söka avdrag av ovanligt slag så ska man vara oerhört tydlig. Är man tydlig så kan man ansöka om vad som helst. Men det får inte se ut som om man försöker dölja något.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-06 14:04:00
|
|
Janne B |
Ramona, det är bra att du påminner om siffror. Ja det är flera hundra tusen pensionärer som efter skatt kvitterar ut ca 8 000 kr i månaden.Ofta går hälften av detta till hyra och telefon. Elräkningarna har gått upp häftigt de senaste åren. Det slår häftigt mot denna grupp,dit jag hör. Tandläkaren berättar att dessa äldre lagar en tand i månaden, mer har de inte råd med.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-06 14:07:00
|
|
Janne B |
"Jag är en lycklig kvinna" sa min bordsdam på pensionärsföreningen nyss. "Jo för jag har 500 kr i reserv i skrivbordslådan för ett akut läkarbesök". Amen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-06 22:38:00
|
|
Daniel Wijk |
Sjukt att vara så säker på sin egen förträfflighet att man beter sig som vissa politiker vi har. Det hade, som Ramona skrev, varit skönt med en armë av kvastar som sopade ut skiten ner i komposten där den hör hemma!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-07 00:23:00
|
|
Åke Holm |
Medhåller i stort sett alla utom Per W. Men du, Janne B. "Flera hundra tusen pensionärer som efter skatt kvitterar ut 8000 efter skatt... ofta går hälften till hyra och telefon"? Jag hoppas du inte menar att det är de som utgör huvudstommen i fattig-Sverige och att du tror att det är vanligt förekommande att hyra OCH telefon går loss på blott 4000? Det finns ju de som knappt får ut 6000 och ännu mindre och vars hyres- och telefonkostnader överstiger till och med den summan.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-07 08:31:00
|
|
Daniel Wijk |
För att få lite perspektiv på fattigdom utan att behöva gå till ett svältland så snackade jag med en kille från georgien i förrgår. Han berättade att det finns de som jobbar för långt under 1000kr i månaden där även fast detta inte ger dem tillräckligt med pengar till någonting annat än hyran. Lycklig är den som inte är singel där :-/
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-07 09:21:00
|
|
Janne B |
7 Åke/ Jag skar bara en bit ur tårtan/verkligheten. Men du har kanske mer exakta uppgifter på hur många som får ut ca 6000 och ca 7000 kr.Jag bor i ett mindre samhälle i ett ca 10 år gammalt hus a 2 r o k. Jag betalar ca 3.800 för detta, då ingår en garageplats.Då¨jag gick i pension bytte jag ned mig ca 1000 kr./ jag är mkt medveten om att hyresläget är ett helt annat på många andra håll. Kom igen med dina siffror!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-07 09:25:00
|
|
Janne B |
Daniel/ Varje gång jag ser bilder från det gamla sovjetområdet så undrar jag över hur folk alls kan överleva. Förstår du? Det talas om att de lever på sina koloniträdgårdar men det kan ju inte vara sant! I Sovjet var ju hyrorna nära noll. Vet du hur det är i dag?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-04-07 10:51:00
|
|
kallakatten |
Ramona du har så rätt. Mycket vill ha mer. skattebetlarna betalar och svensken är tyst...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-04-07 17:13:00
|
|
GunnarL |
Det här en bra artikel fru Fransson! Till Per W vill jag säga att Gunilla Carlsson är en fifflare! Åker man på skattetillägg så anser skattemyndigheten att man gjort felet helt medvetet! Gudrun Schymann däremot är en fuskare, och det är naturligtvis värre! Men Gunilla Carlsson har fifflat på grund av ren girighet och småsnålhet! Hon bekräftar bilden av politiker som tror att de står ovan de lagar som gäller för oss övriga, och som de till råga på allt är med om att stifta!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-04-11 11:37:00
|
|
Robin Hood |
Stackarn har det väll tungt ekonomskt, det blir bättre för höginkomsttagarna om moderaternas budget blir verklighet. Hämtat ur LOs Raport.
Livet är orättvist
Ska politiken göra det värre?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-04-11 11:38:00
|
|
Robin Hood |
”I genomsnitt förlorar en person som har varit arbetslös i mer än 10 månader en
fjärdedel av sina nettoinkomster. Det innebär att denna grupp arbetslösa skulle förlora i genomsnitt 30 000 kronor motsvarande 27,6 procent av den ursprungliga nettoinkomsten och de som är sjukskrivna lika länge skulle förlora 35 000 kronor på ett år.”
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-04-11 11:39:00
|
|
Robin Hood |
”Fördelningen över den fackligt anslutna befolkningen är dock allt annat än jämn.
Medan LO-kvinnorna skulle förlora 1 700 kronor i genomsnitt så skulle LO-männen vinna 1 500 kronor.
SACO-männen som skulle få allra mest skulle i genomsnitt få sitt ekonomiska utrymme ökat med 5 700 kronor.”
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-04-11 11:40:00
|
|
Robin Hood |
”Förtidspensionärerna skulle få se sitt ekonomiska utrymme minska med i genomsnitt 5 700 kronor, eller 4,0 procent av nettoinkomsten, och ålderspensionärerna i genomsnitt 3 400 kronor eller 2,5 procent av nettoinkomsten.
Ålderspensionärerna får ingen, eller mycket liten, del av de föreslagna skattesänkningarna, medan de är med och betalar i form av minskade läkemedelsförmåner och försämrade högkostnadsskydd inom vården.”
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-04-11 11:40:00
|
|
Robin Hood |
”19 miljarder kronor eller 37 procent av vad jobbavdraget
kostar kommer att gå till denna grupp som har en årsinkomst på minst 321 500 kronor.”
|
| |