|
Inlägg #41: Postat: 2006-04-05 17:58:00
|
|
Ropixdaniel |
39 Okej, det är inte en specifik utbildning man ersätter, men man kan sänka anslagen och istället satsa på att sänka skatten eller lägga det på annat område inom offentlig sektor.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2006-04-05 18:08:00
|
|
Torbjörn |
40 Granskar man ett ämne lite närmare finner man, åtminstone enligt min erfarenhet, att det hämtar mycket inspiration från andra ämnen. Tyvärr har jag inte tid att följa all utveckling på detta område, men vad som avgör om jag personligen skulle värdera ett "nytt" ämne har inte i första hand med materiell samhällsnytta att göra.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2006-04-05 18:17:00
|
|
Torbjörn |
40 Om folk skulle rösta på sverigedemokraterna för att de inte gått på universitet? Framgången för nazismen på 1930-talet berodde delvis på liknande reformer av universitetsutbildningen i Tyskland.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2006-04-05 18:23:00
|
|
Ropixdaniel |
Då är det bättre att diskutera varför folk vill rösta på sd bara för att de inte gått på universitetet - än att klämma in alla på universitetet, och sedan stänga in dem i det utbildade yrket resten av livet. Tiderna förändras, och jag tror starkt på att utbildning i i-länder kommer att tappa sin glans. Och att det entreprenöriella kommer att öka. Är det inte dags att låta u-lands-världen få ta över kunskapen, medans i-landet basar över kreativiteten?
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2006-04-05 18:34:00
|
|
Leif-Arne |
44 Om nu uländerna tar över kunskapen så nog tar de gärna över kreativiteten åxå. Låter mer som drömmar. Tiderna förändras, det enda som kan hålla oss kvar på banan är kunskper, råslit, entreprenörskap och innovation. Några freeriders kommer vi inte kunna bli.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2006-04-05 18:37:00
|
|
Torbjörn |
44 Det finns ett samband mellan utbildning och röstbeteende. Men det finns även ett samband mellan utbildning/kunskap och de nya företagen. Hur ska man kunna starta nya företag i ett kunskapssamhälle utan just utbildning och kunskap?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2006-04-05 18:38:00
|
|
Ropixdaniel |
Kreativitet är inte kunskap. Kreativitet är kreativitet. Jag satsar i alla fall på att bli en freerider - från Indien, där jag just nu befinner mig: Länk: ropix.org
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2006-04-05 18:42:00
|
|
Leif-Arne |
Kreativitet är förvisso inte kunskap, men den kreative kan åstadkomma så mycket mer om denne har kunskaper därtill.
|
| |