De flesta utbildningar är onödiga

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-04-04 22:40:00
Ropixdaniel
Skolan är inte bäst på att välja ut det värdefulla. Om man bara kan utveckla sitt intellekt och sina känslor med hjälp av universitet, är man redan då intellektuellt och känslomässigt handikappad. Och det blir inte bättre av skolan. Mindre rädsla, mer improvisation. Mindre skola, mer verklighet. Om man inte tycker att det känns rätt att få skattepengar för att läsa tjafs som inte leder någonstans, tvingar man sig själv till improvisation och verklighet.
Inlägg #2: Postat: 2006-04-05 10:58:00
Torbjörn
Vill man lära sig något är det bra om den som förmedlar kunskapen har genomgått någon form av kunskapstest. Skolan har här en uppgift att fylla. Egna initiativ är bra och nödvändiga, men det går knappast att ersätta forskning och utbildning med kommunikation. Att skolan kan ha en positiv effekt intellektuellt och känslomässigt vet jag av egen erfarenhet.
Inlägg #3: Postat: 2006-04-05 11:14:00
Ropixdaniel
Det beror på vad man tycker ska definiera nytta. Jag är alltså för läkar- och byggnadsingenjörutbildningar, men tycker att det generellt ska vara kapitalet och inte offentliga tjänstemän som ska definiera nytta. Alla har pengar, eller skulle kunna ha det. Det är mer flexibelt.
Inlägg #4: Postat: 2006-04-05 11:21:00
Leif-Arne
3 Om man nu tolkar dig rätt så är du för marknadsekonomiska strukturer. Gott. Men om nu dessa strukturer efterfrågar, bl.a. formaliserade kunskaper, är det då fel på marknaden?
Inlägg #5: Postat: 2006-04-05 11:39:00
Ropixdaniel
Ju mer pengar som läggs på utbildning, desto mindre av övriga faktorer FINNS det att efterfråga. Om t ex 75 av alla pengar gick till utbildning, skulle de efterfråga det ännu mer, eftersom det bara finns 25 "övriga grejer". Om marknaden vill ha skolor så får de börja betala det själva. Utbildningssektorn styr marknaden, eftersom den tar marknadens pengar. Därför tycker jag att man ska fråga sig "varför?", istället för "varför inte?" vid ställningstagande till offentliga utbildningsutgifter.
Inlägg #6: Postat: 2006-04-05 11:52:00
Leif-Arne
Nja, jag menade snarast de som köper människors arbetsinsatser. Om där ändå finns en efterfrågan av formaliserad kunskap, har de då fel? Om jag skall anställa en administratör, tittar jag nog en del efter formella kunskaper även om erfarenhet av arbetsuppgifterna nästan väger tyngre.
Inlägg #7: Postat: 2006-04-05 11:55:00
Leif-Arne
Själv är jag med i styret av en friskola, vi kan bedriva verksamheten enbart därför att det finns de som vill delta i vår undervisning. Även om vi tillämpar en alternativ pedagogik så skulle det vara ett förrädri mot våra elever att inte tillse att elevarna ges förutsättningar på rådande arbetsmarknad.
Inlägg #8: Postat: 2006-04-05 12:01:00
Torbjörn
Så allt inom forskning och utbildning utom det som kapitalet definierar som nyttigt ska avskaffas? Säg då att man tex ska skriva om familjen Wallenberg som företagare under det andra världskriget. Allt som är till deras företags nytta, alternativt attraherar tillräckligt många läsare, skulle finnas med, ingenting annat. Ett beroende som knappast är eftersträvansvärt.
Inlägg #9: Postat: 2006-04-05 12:44:00
Ropixdaniel
Leif-Arne: just det, de som köper arbetsinsatser. FÖRST tas det pengar från marknaden för att betala utbildning. SEDAN finns det en efterfrågan. Ju mer offentliga pengar till utbildning, desto större efterfrågan på utbildning. Det är det - offentliga pengar till utbildning - som jag vill skära ned. En VERKLIG efterfrågan hade sett ut så här: ett företag betalar folk för att gå i företags-skolan för att lära sig jobba på företaget. Torbjörn: marknaden är alla som har pengar i plånboken.
Inlägg #10: Postat: 2006-04-05 12:52:00
Leif-Arne
9 Har du funderat över varför man i många utvecklingsländer trots små resurser ändå försöker prioritera utbildning. Utbildning bekostad med gemensamma medel är en slags nationalekonomisk sättpotatis.
Inlägg #11: Postat: 2006-04-05 12:54:00
Leif-Arne
Det du beskriver är en slags bruksmentalitet som nog ansågs otidsenlig redan för ca 100 år sedan.
Inlägg #12: Postat: 2006-04-05 12:58:00
Torbjörn
Just det, marknaden är alla som har pengar i plånboken. En information som efterfrågas mycket av denna marknad är den som finns i kvällstidningar. Men därav följer inte att jag skulle sätta någon större tilltro till denna information eller vilja ersätta forskning och utbildning med den, publicerad på nätet eller inte.
Inlägg #13: Postat: 2006-04-05 12:58:00
Leif-Arne
Internationella företag etableras sig i områden där det finns tillgänglig arbetskraft med adekvat utbildning. Inte vart vart som helst där bara det finns billig arbetskraft för att sedan utbilda dem. Avser med detta verksamhet med någorlunda kunskapsinnehåll
Inlägg #14: Postat: 2006-04-05 13:38:00
Ropixdaniel
10 Jag har inte funderat på det, men tycker att i-länder har nått en nivå där man borde satsa på improvisation istället för på det korrekta. Ett tecken på det kan vara att avancerade akademiker-uppgifter outsourcas.
Inlägg #15: Postat: 2006-04-05 13:59:00
Leif-Arne
10 Just så bla. till duktiga akademiker i Indien. Du kan ju fundera på om de hade lyckats konkurera sig till uppdrag utan adekvat och formell kompetens.
Inlägg #16: Postat: 2006-04-05 14:25:00
Ropixdaniel
Ja. Kanske ska tillägga att mitt budskap "de flesta utbildningar är onödiga" gällde i-länder, inte här i Indien. Om vi tar det mer på detaljnivå: varför ska man lära sig att sälja? Varför ska staten medverka till att den bästa PRODUKTEN kanske hamnar i skymundan, till förmån för produkten med de bästa SÄLJARNA?
Inlägg #17: Postat: 2006-04-05 14:32:00
Leif-Arne
Nu slår du väl knut på dig själv ändå. Hur skall marknadsekonomi fungera utan marknadsinformation? Hur skall någon få vetskap om den bästa produkten utan marknadsinfo. Vet du egentligen något alls om marknadsföring?
Inlägg #18: Postat: 2006-04-05 15:24:00
Ropixdaniel
Man behöver inte ha gått en säljutbildning för att informera om saker och ting. Vad är argumentet för att staten ska medverka till en process där den bästa PRODUKTEN kanske hamnar i skymundan, till förmån för produkten med det bästa SÄLJARNA?
Inlägg #19: Postat: 2006-04-05 15:26:00
Ropixdaniel
Vad betyder förresten "vet något" när det gäller marknadsföring? Det här är internetdebatt, och det gäller att komma med argument, inte formalia.
Inlägg #20: Postat: 2006-04-05 15:48:00
Leif-Arne
Nja, det verkar som om du sätter likhetstecken mellan försäljning och marknadsföring. Riktigt så förhåller det sig inte. Det är en myt att "allting går att sälja med mördande reklam" Så är det inte. För att ta fram den allra bästa produkten får du utgå från människors behov i specifika sitiationer. Hur vet du detta utan t.ex marknads analys och marknadsundersökning.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...