|
Inlägg #1: Postat: 2006-04-05 07:33:00
|
|
Kjell Johansson |
japp! Fast Leijonborg är jag fortfarande sur på efter språkförslaget förra valet, när han lät den unga fp-tjejen med afrikanskt namn och ursprung sitta i morgonsofforna och debattera. Våga stå för förslaget istället för att skicka fram någon som inte kan bli anklagad för rasism.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-05 08:19:00
|
|
Leif-Arne |
1 Lejonborg är en katastrof som kommunikatör. Rent bedrövlig. Ge människan en talpedagog. Det trista är att GP sopar mattan med resten av partiledarna som talare. Möjligen kunde GS matcha honom. Undra på att det aldrig lyckas byta regering.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-05 08:21:00
|
|
Leif-Arne |
Reinfeldt är ändå en förbättring mot tidigare. Kan bli bra med tiden.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-05 08:21:00
|
|
Leif-Arne |
Alf Svensson var förvisso bra, riktigt bra.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-05 09:53:00
|
|
GunnarL |
2/ Leif-Arne, vem avses med GS?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-05 10:08:00
|
|
Leif-Arne |
5 Nu var jag där på nytt, ja ja. Jag skall försöka låta bli. I alla fall, alfallavall, med GS menar jag the one and only Gudrun Shyman. En retorisk demon, men förmodligen själv sin störste fiende.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-05 10:21:00
|
|
GunnarL |
6/ Jaha ja, Gudrun Schyman hade jag förträngt. Jag var inne på Gunnar Sträng, som ju var en lysande talare, men han passade liksom inte in i sammanhanget.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-05 10:30:00
|
|
Leif-Arne |
Gunnar Sträng hade en enorm pondus, det var liksom ingen som satte sig på honom. Men hans typ hör nog en svunnen tid till, på gott och ont.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-05 10:33:00
|
|
Janne B |
2 L A/ Ja även jag är rätt förvånad över att Lejonet inte gjort något åt sitt talfel, som jag inte riktigt klart kan definiera. Men jag träffade honom i en bil för över 30 år sedan och han lät lika illa då. Om jag varit modigare skulle jag sagt åt honom redan då. Felet borde gå att träna bort/ En ledande moderat hade hängande ögonlock i flera år. Blev betydligt trevligare efter en operation.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-05 10:38:00
|
|
Janne B |
3/ Reinfeldt är väl den på många sätt vettigaste moderatledaren någonsin./ Alf S fick väl Talarpris av Sv Radio tror jag. KD gör ett enorm misstag just nu som inte använder gamlingen mer i valet.Han har ställt upp i valkretsen Skåne. Ska bli verkligt intressant att se resultatet.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-04-05 10:41:00
|
|
Janne B |
Gunnar Sträng hade ju en sådan stark personlighet att det hela tiden cirkulerade historier om honom, som denna/ Han höll ett långt budgetanförande i TV och tittade då och då i snyg på ett papper han hade med sig. Detta glömde han i studion då han gick så reportrarna kastade sig över detta viktiga dokument. På detta stod det vå ord. Utgifter-Inkomster.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-04-05 10:49:00
|
|
Leif-Arne |
10 Alf Svensson är nog den bästa talare jag hört, och då håller jag inte ens med honom i flera saker. En sann mästare i bruket av sin egen röst.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-04-05 10:49:00
|
|
Leif-Arne |
Gunnar Sträng var nog åxå ett barn av sin tid. Nutida media hade nog gått rätt hårt åt honom. Men vilka bataljer det skulle ha blivit, härdad som han var från sin tid som ombudsman för lantarbetarna.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-04-05 12:27:00
|
|
Unto S |
Slutet på 60-talet, i en av de många tågresorna mellan Lund och Malmö satt Gunnar Stäng i samma vagn som jag. När jag kom in i vagnen kom en säkerhetsvakt mot mig, men upptäckte tydligen att jag var ofarlig trots att jag hade långt hår, pannband, helskägg och glasögon. När vi steg ur vagnen började ett skådespel utan like. Folk började skrika oförskämdheter mot Sträng. Det var inget gäng som gjorde det, det var vanliga medelsvenssons, vanliga medpassagerare, vanliga förbipasserande.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-04-05 12:29:00
|
|
Unto S |
Det är ett minne som har klistrat sig för evigt i hjärnhinnan. En av de många bilder som har gjort att jag nekar alla integrationsförsök med dessa primitiva medelsvenssons. Man kan inte motstå helt integreringen, men tack och lov dyker det alltid upp bromsklossar. Sourze är ett bra exempel, här finns det så många invandrarhatare så man håller på att spy. Det är ingen fara att jag blir en svensson någonsin.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-04-05 12:30:00
|
|
Unto S |
Ibland, ibland lyser integrationen igenom. Eftersom jag har lärt mig svenska språket genom Lejonborgmetoden, dvs. på arbetsplatserna faller jag ibland till det integrerade svenska arbetsplatsspråket. Ord som fan, helvete, jävlar kan vara ord som jag använder när jag blir arg. Ordet idiot däremot lyser fortfarande med sin frånvaro i mitt språkbruk.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-04-05 12:40:00
|
|
Leif-Arne |
14 Helt vanliga svenssons kan det väl ändå inte ha varit, mera en samling stollar. Nog för det finns en del sådana åxå, då som nu.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-04-05 12:43:00
|
|
Leif-Arne |
Annars vad gäller kraftuttryck. Min svägerska som har svenska som modersmål och bor i Borgå brukar när sinnet rinner till övergå till finska språket. Jag skulle gärna vilja ha en del uttryck översatta om jag hade kommit ihåg dem.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-04-05 13:20:00
|
|
Janne B |
14 / Även jag betvivlar att detta var vanliga Svenssons, det var organiserat av folk som visste att han skulle komma med det tåget./ Vid denna tid kunde det gå flera veckor mellan hotelsebreven till Kanslihuset, berättade Erlander i samband med att han slutade "Jobbet".
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-04-05 13:38:00
|
|
stålis |
Intuition och empati är viktigt för all kommunikation. Jag är säker på att jag skulle kunna övertala Eleni Schmidt om att vi nu behöver en mer restriktiv asylpolitik. Det gäller bara att lugna om att det inte har med henne eller hennes nära och kära att göra vilket det ärligt inte har. Utan att det snarare ligger i hennes och alla andra nysvenskar intresse att vi får ett temporärt moratorium tills saker blivit bättre.
|
| |