Inlägg #1: Postat: 2006-04-04 16:54:00
|
stålis |
Det gör den inte. Du kan inte mena allvar. Visst har vi en "reglerad" invandring, men är den tillräckligt restriktiv? Vidare består den till stor del av asylsökande som till 92 procent saknar id-handlingar.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-04 16:56:00
|
Leif-Arne |
Ställ saken på sin spets, i farvattnen utanför Spanien försöker desperata flyktingar ta sig i land. OM, säger om, en liknande situation uppstår i Östersjön, pga ekologisk, social kollaps i Ryssland. Desperata människor på väg hiy över vattnet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-04 16:56:00
|
stålis |
Skall invandringen vara en välgörenhetsinrättning för att stilla ditt dåliga samvete för att du inte lever i Ghana eller i Afghanistan?
Är det ansvarsfullt? Varför reagerar du och Jan E för att referera till de intelligentare invandringsbagatelliserarna här inte på följande:
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-04 16:57:00
|
Leif-Arne |
Antag åxå att vi har bestämt oss för att "nu är det nog, här kommer inte en djävul över bron mera". vad skall vi göra? Människor är på väg hit, de tänker inte hörsamma Sveriges påbud om invandrinsstopp, skall vi kommendera ut hemvärnet för att med ksp värna gränsen?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-04 16:58:00
|
stålis |
1 Uppmaningar att mörda judar, 2 Ungdomsrån som ett uttryck för svenskhat, 3 Gruppvåldtäkter av samma skäl. Varför är du inte vuxen politiskt?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-04 17:01:00
|
Leif-Arne |
Min poäng är, vi kan inte isolera oss, bara för att vi tycker det blir obekvämt och stökigt pga. att flyktingar får en fristad. Den dag vi upphör att, åtminstonde efter förmåga, hjälpa en mindre lyckligt lottad broder upphör vi att vara människor.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-04 17:02:00
|
stålis |
4/ Fjanta dig inte. Vi har ingen gräns mot Mexiko. Om Danmark lyckats mer än halvera sin asylinvandring, varför skulle inte vi kunna det?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-04 17:03:00
|
Leif-Arne |
5 Om det innebär att jag inte per automatik sätter kriminalitet i samband med etnicitet så är jag nog inte vuxen politiskt. Jag försöker att se varje individ som en unik varelse, liberal kallas det visst.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-04 17:04:00
|
stålis |
6/ Med ditt sätt att resonera, kan vi inte avvisa andra än krigsförbrytare och andra kända kriminella. Men med tanke på att 92 procent saknar id-handlingar, så vet vi ju inte vilka de är.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-04 17:05:00
|
Janne B |
Stålis är säkert helt medveten om att en mycket liten del av våra flyktingar sysslar med det du påstår. //Leif Arne är en sann humanist som också vet att det finns en gräns för hur många vi kan släppa in. Det måste bestämmas månad för månad beroende på en rad omständigheter.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-04-04 17:06:00
|
stålis |
8/ Försvarar du den nuvarande reglerade invandringen? Försvarar du vår nuvarande asylpolitik, vars ledstjärna är massmedial uppbackning, man får asyl; ingen massmedial uppbackning, utvisning?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-04-04 17:07:00
|
Leif-Arne |
7 Så sant, kanske beklagligt vissa vinterdagar. Allt nog och emedan. Vi "valde" att inte införa restriktioner avseénde arbetskraftsinvandring för nya östländer, har det varit till fördel eller nackdel? Jag menar nog att det positiva överväger, jämför med t.ex Tyskland. Framförallt börjar vi få något lite dynamik på arbetsmarknaden.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-04-04 17:09:00
|
stålis |
Det finns bara två alternativ för vår asylpolitik: 1 Alla får asyl, 2 Ingen får det.
Mellanalternativet innebär att den som är jobbig får stanna, även om
denne har sämre asylskäl än den som ödmjukt rättar sig efter Migrationsverkets beslut.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-04-04 17:11:00
|
Leif-Arne |
11 Men hur vill du ha det nu, vad har vi för alternativ till en reglerad invandring? Nordkorea eller helt öppna gränser. Självklart så blir det desvärre en alltför stor del godtycke i bedömningen av vilka fyller kraven för att bedömas ha flyktingstatus. Men vad finns där för alternativ. Skall man göra bedömningen efter religös tillhörighet, mussar bort andra in?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-04-04 17:12:00
|
stålis |
12/ Kan jag inte uttala mig om, men better safe than sorry. Hatar moderaterna mitt tidigare parti för att de står upp för svenska företags rätt att anlita baltiska byggjobbare i stället för svenska. Sånt skapar arbetslöshet.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-04-04 17:13:00
|
Leif-Arne |
Vad gäller de som själva finner arbete och kan försörja sig så anser jag att där inte skall finnas begränsningar alls, alla som kommer hit och arbetar är en tillgång.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-04-04 17:14:00
|
stålis |
12 forts/ Vadå för "dynamik"? Exempel tack. Har "dynamiken" minskat den obscena arbetslösheten
eller är det bara en prognos?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-04-04 17:16:00
|
Leif-Arne |
15 Sådant skapar dynamik inom ekonomin, av vilken anledning skall de inom varuproducerande sektorer vara utsatta för det omvandlingstryck internationell konkurrens innebär medan den tjänsterproducerande sektor skall vara undantagen konkurrens. Våra största företag skulle inte blivit så framgångsrika som de ändå är om inte de redan på hemmaplan mött konkurrens.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-04-04 17:19:00
|
Leif-Arne |
17 Arbetslösheten beror på att vi inte i ingen kan producera samma saker som andra producerar men till högre priser. Viss tillverkning blir kvar i landet, den som är ritigt riktigt vass. På sikt måste även tjänsteproducenter anpassa sig till världsläget. Detta ger en prispress ned inom vår ekonomi, kan vi acceptera att även löneläget harmoniseras så kan vi hänga med ännu en tid.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-04-04 17:20:00
|
stålis |
Som ni säkert förstår har jag inget emot östeuropéer av kulturella skäl.
Snarare tvärtom. Men jag är av lojalitet med mina landsmän ändå emot kvalificerad arbetskraftsinvandring från forna Sovjet och Östeuropa. Och Västeuropa, för den delen. Sverige ut ur EU! Fast jag -94 röstade för, idiot som jag var, då.
|
|