|
Inlägg #1: Postat: 2006-04-03 21:58:00
|
|
Sunny |
Ja även inom äktenskapet har det funnits sjukdommar,våld o utnyttjande av värnlösa. Men jag tror inte att ett förbud emot äktenskap är någon bra lösning? Med en legal förening att vända sig till blir de prostituerade mindre rättslösa.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-03 22:07:00
|
|
Anna Drangel |
Det är sant för dom som är inom sexhandeln frivilligt. För de andra som tvingats in, tror jag inte ett "pass" mer eller mindre skulle stoppa deras hallickar att hota dom.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-03 22:17:00
|
|
Sunny |
Nej inte pass. Men Hydra i Tyskland har tillgång till läkare o psykolog: till präster o jurister. De som är där ofrivilligt kan få hjälp där. Här i landet har v ityvärr ingenstans att förmedla hjälpsökande flickor.Polisen är de rädda för : de vet att de blir utvisade o där väntar halliken igen.Eller nya: ryktet går o de här flickorna år ofta inte välkomna hem igen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-03 22:24:00
|
|
Anna Drangel |
Men om dessa flickor är olagligt i ett land även om det är i ett land där det är lagligt med prositution vet dom att de inte kan söka hjälp. Men det är bra att det finns nätverk för dessa kvinnor, även om det bara är ngn att prata med.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-03 22:49:00
|
|
Sunny |
Det fina är att Hydra liksom andra föreningar i andra land agerar lite som de läkare som i Sverige ger sjukvård åt gömda flyktingar. De som är illegala har ju inga rättigheter: Föreningarna för pros. har gratis hjälp att ge ändå.Utan att kräva leg. Pengarna kommer i många länder främst från staten men det finns även fonder o dyl. Röra Tråden i Amsterdam är nog Europas mesta hjälp förening för prost.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-04 08:22:00
|
|
Franklin |
Anna: Visst kommer dessa problem att finnas även om prostitutionen legaliseras, men förmodligen i en betydligt mindre omfattning. Jag tror att vi skulle kunna rädda många som, oavsett legalisering eller ej, hamnar i träsket. Det är tragiskt att de krafter som styr agendan i dessa frågor lider av en ofattbar inskränkthet och inte minst självgod uppblåsthet som innebär att de moraliserar över sådant de inte begriper.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-04 08:26:00
|
|
Franklin |
Forts. Dessutom - hur många arbeten finns det inte där människor far illa dag ut och dag in? Jo massor. Hur mår våra buschaufförer som utsätts för hot, våld och övermänsklig stress? Hur mår de kvinnor som städar upp pisset och avföringen från våra toaletter? Ska det bli förbjudet att åka buss och att hyra in städbolag?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-04 12:00:00
|
|
kallakatten |
Anna Drangel jag har stor respekt för dig som krönikör. därför väntar jag mig att di tyänker efter innan pennan far iväg.Ditt resonaemang skulle ju kunna keda till att vi förbjuder bilar, alkohol os osv,
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-05 09:29:00
|
|
Anna Drangel |
Kallakatten: Det är ingen som säger något annat heller. Om du tar t ex alkoholen så har vi redan vissa inskränkande lagar i detta fall. Dessutom har inte spritflaskorna känslor.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-05 09:30:00
|
|
Anna Drangel |
Att jämföra sexhandel - där en kvinna upplåter sin kropp för någon annan - med varor som bilar och sprit är i min värld lite konstigt. Är hororna "varor"?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-04-05 09:35:00
|
|
Leif-Arne |
10 Anna, man kan göra följande liknelse: utgående från premissen att fria människor får göra vad de vill, t.ex dispositionsrätten till sin egen kropp under en begränsad tidsrymd, skall det då även vara fritt att sälja delar av min kropp till högstbjudande t.ex men ena njure, eftersom jag strängt taget bara behöver en.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-04-05 09:37:00
|
|
Leif-Arne |
I båda fallen finns det en köpare som anser sig ha behov som jag kan tillfredställa mot ekonomisk ersättning då förståss. Att det enligt marknadens logik blir de som har starkast incitament att sälja, är ju då en logisk konsekvens.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-04-06 10:35:00
|
|
Per W |
Den organmarknaden finns redan i utvecklingsländer och är väl helt OK enligt prostitutionsanhängarna?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-04-08 23:29:00
|
|
kallakatten |
Till Anna Drangel.Du verkar ju vara en seriös debattör. Jag skriver just om hur illa lla prostituerade far med illegal prostitution i Sverige, Den som inte inser det är långt ifrån verkligheten.Tror du att vi genom restrektiv alkoholpolitik har jämförelseminddre alkohol på marknaden?Ju mer vi förbjuder prostitutionen desto mer råkar de prostituerade ju mer illa råkar de ut inför ligor mm. Sånt ät bevisat. Varför inte legalisera och kontrollera och få stopp på ligor,misshandel,utnyttjande mm?
|
| |