Slöjan och könsapartheid

Inlägg #1: Postat: 2006-04-03 21:35:00
Anna Drangel
Är det däremot ett religiöst påbud att ha slöja, kanske man ska fråga sig var man drar gränsen för utövande av olika religioner inom skolans väggar. Ska man få ta pauser för att få be t ex? Ska man slippa vara med på gymnastiken mm?
Inlägg #2: Postat: 2006-04-03 21:35:00
Sunny
Absolut! Enkla regler som gäller alla.
Inlägg #3: Postat: 2006-04-03 21:44:00
Sunny
Jag tycker nog att religionenen ska utövas utanför skolan: här är det viktigt att alla barn kommer in i det svenska systemet där de ska arbeta o leva. En ung kvinna i vårt land bör kunna både cycla o simma.
Däremot tycketr jag att man kan ta hänsyn till olika matförbud: det finns inget bra ändamål för att ge barnen fläskkorv när det finns annan korv.
Inlägg #4: Postat: 2006-04-03 21:55:00
Anna Drangel
Ja, när det gäller mat kanske det inte är konstigare än att kunna servera en vegetarisk rätt för dom som önskar.
Inlägg #5: Postat: 2006-04-03 22:01:00
Sunny
Nej att undvika viss mat kan inte försvåra livet i Sverige mera än som du säger: en svensk vegan eller så. Men rörelsefrihet gymnastik,bollspel,simning påverkar även framtida barn som föds av dessa kvinnor.
Inlägg #6: Postat: 2006-04-04 22:05:00
StaffanH
Det tragikomiska är att just islam är en tolerant religion i sig. "Intet tvång i religionen" sägs det där. Vissa utövare tycks dock finna det ena tvånget efter det andra, trots att "Intet tvång ---" borde teoretiskt leda till att islam och muslimer skulle kunna smälta in och fungera varsomhelst på vår jord. Religionen sitter trots allt inte i kläder eller på människokroppen utan i själ och hjärta.
Inlägg #7: Postat: 2006-04-04 22:52:00
Calle Z
Men har kan verkligen ett barn på sju år ha kunnat komma till den religiösa insikten att han/hennes gud kräver att han/hon bär slöja, keps eller MFF tröja osv? Låt barnen få vara barn och sedan få göra sina egna val i livet. De muslimer som kräver att ett barn på sju år skall få bära slöja. De gör sig själva en otjänst iaf om man bor i Sverige. En tolerant religion? Visst.
Inlägg #8: Postat: 2006-04-04 23:03:00
Janne B
Calle Z/ Vid 13 års ålder vägrade jag deltaga i Sv Kyrkans konfirmation och det tyckte mina frisinnade frikyrkliga föräldrar var helt OK. Men bibelkunskap ville de ge mig så det ordnades på ett sommarläöger.
Inlägg #9: Postat: 2006-04-04 23:34:00
Calle Z
Janne B. Det är kul att du nämner det. Jag gjorde exakt samma sak. Men mina bibelkunskaper nåja mot dig så står jag mig säkert slätt? Bibeln läste jag grundligt och ordentligt när jag var runt de 20. Det var nyttigt och lärorikt.
Inlägg #10: Postat: 2006-04-04 23:40:00
Calle Z
Mina bibelkunskaper tog sin början då som sagt. Nästa steg var att utforska andra religioner. Det är ett intressant ämne. Tyvärr så är det också det mest missbrukade ämnet i världen idag. Därför så stör det mig när folk fördömmer eller lovprisar olika religioner pga vilken religion som för dagen är politiskt korrekt.
Inlägg #11: Postat: 2006-04-05 16:13:00
StaffanH
Svar 7: Calle, det är skillnad mellan teori och praktik. Rent teoretiskt är islam tolerant, men rent praktiskt utövas den inte alltid på det viset. Naturligtvis har barn inga egna åsikter eller insikter, utan "gör som mamma och pappa säger". Jag är inte religiös själv, men jag har både troende kristna och muslimska vänner och respekterar naturligtvis deras tro.
Inlägg #12: Postat: 2006-04-05 16:25:00
StaffanH
Föräldrar uppfostrar naturligtvis sina barn enligt sina principer och värderingar, men jag måste erkänna att jag tycker att de måste tänka hela vägen. Vill de att deras barn ska få ut det mesta av livet här tror jag inte att krav på heltäckande islamisk klädsel på flickor är rätt beslut.
Inlägg #13: Postat: 2006-04-05 16:32:00
StaffanH
Än så länge känns det som den klädeln snarare stänger dess bärare ute från "de andra" och nu råkar vi ha en annan klädkod och andra umgängesvanor i den här delen av världen. Att i alla lägen "respektera deras religion" blir snarare synonymt med att medvetet lämna dem utanför och jag vet inte om man då ska kalla det diskriminering. Halvt om halvt självvalt utanförskap?
Inlägg #14: Postat: 2006-04-05 16:36:00
StaffanH
Nej, jag tycker inte det är bra att småflickor i Sverige måste bära slöja förrän de är vuxna nog att fatta beslutet själva. Likadant känner jag för omskärelse av pojkar innan de är stora nog att själva kunna välja. Jag tycker inte man ska göra några ingrepp som inte är medicinskt motiverade och definitivt inte göra så på barn.
Inlägg #15: Postat: 2006-04-05 22:57:00
susanna s
betyder inte islam underkastelse. En sån religion villjag inte tillhöra
Laddar...