Mobbningen i integrationsdebatten

Inlägg #1: Postat: 2006-04-02 17:47:00
stålis
"Vid Rütliskolan är det framför allt motsättningar mellan ungdomar med turkisk respektive arabisk bakgrund som har lett till ett klimat av våld och rädsla. Bara 17 procent av eleverna saknar invandrarbakgrund."

Länk: svd.se
Inlägg #2: Postat: 2006-04-02 17:48:00
stålis
Är förklaringen inte snarare turkisk och arabisk rasism än tysk dito?
Inlägg #3: Postat: 2006-04-02 23:40:00
Friskytten
Det finns ingen som klarar att opponera. Jag tycker det är dags att du börjar försöka med insändare i stora dagstidningar. Skriv kort och kärnfullt om det här ämnet som du kan. Pröva med Stockholmstidningar och Sydsvenskan. Pröva också med mindre skånska tidningar som är lite öppnare för denna debatt än uppsvenska tidningar.
Inlägg #4: Postat: 2006-04-03 03:51:00
stålis
Tack för att du tror på mig.
Inlägg #5: Postat: 2006-04-03 13:45:00
zydeco
Det gjordes en stor undersökning för några år sedan om rasism i skolorna. En av kvällstidningarna gick ut med STORA rubriker om att nästan 90 procent av alla invandrare utsatts för rasism i skolan. Vad som helt glömdes bort i den följande artikeln var att det nästan uteslutande var av andra invandrargrupper de de blivit utsatta.
Inlägg #6: Postat: 2006-04-03 15:19:00
zydeco
En annan tragikomisk anekdot är då jag i början av nittiotalet var krögare och drev en restaurang uppe i norrland. Jag hade en anställd som var Iranier. Vi kom väldigt bra överrens och håller fortfarande kontakten. Men då på restaurangen hamnade vi i en diskussion om svenskar och rasism. Han hävdade å det bestämdaste att svenskar var rasister. Jag kontrade då med att fråga hur Iranier behandlade Kurder som flytt till Iran. Han svarade - "Men det är ju en annan sak, de är ju sämre människor!".
Laddar...