|
Inlägg #1: Postat: 2006-04-02 12:39:00
|
|
Patrick G |
Detta har jag som sakkunnig personligen påpekat till både riksdagsmän och högerns favorita skoldåre Jan Björklund. Men skandalen fortsätter: av den hälften som är kvar på Sfi efter något år når knappast hälften godkänd nivå. Jag hävdar att man lika gärna kunde stänga skolorna och minst lika många skulle ändå lära sig svenska.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-02 12:42:00
|
|
Patrick G |
Sfi är ett undantag till varje gängse pedagogiska princip som annars gäller i det svenska skolväsendet. Hur ska invandrare ens kunna delta i debatten när de berövas sin röst redan från början?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-02 12:44:00
|
|
Patrick G |
Men det passar svenska poitiker att ha en permanenterad underklass som inte ens kan höras i debatten. Liksom det passar dem att vuxna invandrarnas grundläggande demokratiska rättigheter förnekas dem redan i den första skolan de möter.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-02 12:47:00
|
|
Patrick G |
Demokrati är som bekant en FÄRDIGHET som behöver tränas, inte en dygd som förmedlas via ett gäng intellektuellt lata Sfi-lärare vars egen demokratiska delaktighet begränsas till att rösta, men som har ingen vidare utbildning vare sig det gäller vuxen pedagogik eller demokratiska undervisnings- och skolformer.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-02 12:51:00
|
|
Patrick G |
Vad bra att din invandrade jobbarkompis tycker som du. Vilken oerhört stöd och bredd uppbackning. Känns det inte bra att debattera utan att behöva en samlad röst från Sveriges invandrarklass?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-02 12:58:00
|
|
Janne B |
Patrick /Vad är det grundläggande pedagogiska felet på SFi? Som socialarbetare träffade jag på detta i minst 20 års tid, såg så många usla resultat men haja inte varför. Ge mig ett ord på vägen!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-02 13:36:00
|
|
Friskytten |
Patrick. Du gör det vanliga och grundläggande felet att förväxla demokrati för elever med ansvarslöshet från lärarnas sida. Elever som ska lära sig svenska har inget behov av "demokrati" i undervisningen, de har behov av bra nivågruppering, engagerad och kunnig undervisning och tydliga krav. Precis som alla andra elever i alla andra sammanahang. Demokratifrågor bör undervisas separat i samhällskunskap för invandrare. Där kan man praktisera demokratiska övningar i form av diskusson och så vidare.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-02 13:39:00
|
|
Friskytten |
"Elevinflyande" är ett feltänkarord på många sätt. Det är inget fel med elevinflytande om det sker under lärarens tydliga ledning eftersom läraren har ansvaret för att en fungerande pedagogik och en fungerande undervisning föreligger. "elevinflytande" får aldrig ersättning att man börjar med att göra diagnostik på vad var och en kan, och att man sedan lägger upp en metodisk kurs i lämplig svårighetsgrad och med återkommande testning. Detta är också ett försök till svar till Janne B.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-02 13:40:00
|
|
Friskytten |
Svar 5. Det kanske är fel att samtala med arbetskamrater och utgår delvis från vad de säger? Man kanske i stället bör lyssna på vad kolumnister i dagstidningar skriver som utgångpunkt för sina egna resonemang. Är det så du menar?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-02 13:52:00
|
|
Friskytten |
Rättelse svar 8: *Elevinflytande* *ersätta*
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-04-02 16:53:00
|
|
stålis |
Precis som Bush och andra invandringsentusiaster i USA vill våra borgerliga politiker slå sönder facket, anställningstryggheten och sänka lönerna. Uppenbarligen vill Patrick det också. Ty det blir effekten av att ha en gigantisk pool med arbetslösa plus en fortsatt massinvandring som våra galna politiker vill.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-04-02 16:56:00
|
|
stålis |
Patricks inlägg är ett skolexempel på vad jag menar med mobbningen i integrations-/invandringsdebatten.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-04-04 11:25:00
|
|
Patrick G |
Stackars Stålis. Jag har här inte hävdat något alls i invandringsfrågan mer än att de som redan anlänt berövas sina demokratiska rättigheter från allra första början skollagen och erbjudas kroniskt undermålig undervisning, samt förklarat mina slutsatser om varför.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-04-04 11:28:00
|
|
Patrick G |
Pedagogiska diskussioner med Friskskytten om vikten av elevinflytande vid vuxenundervisning avböjer jag. Det finns hyllkilometer medforskning om sådant. Men det är egentligen ovidkomande eftersom det jag påpekat är att trots oenighet om formerna och syften, SAKNAS elevinflyttande totalt - i strid mot lagen. Sedan har de lata Sfi-lärarna också en massa bortförklaringar om varför de skiter i sitt uppdrag.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-04-04 11:30:00
|
|
Patrick G |
I övrigt beskriver Friskis nästan exakt vad Sfi hävdar att det redan erbjuder. Varför är det fortfarande så jävla dåligt? Intresset i metodiken från andra invandrarländer är lika med noll.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-04-04 11:34:00
|
|
Patrick G |
På de två år jag jobbade som LÄRARE på Sfi med utbildning i sv/sv2 från lärarhögskolan frågade ALDRIG en kollega mig om mina egna erfarenheter som elev där eller om hur jag lyckats tillägna mig språket så väl.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-04-04 11:35:00
|
|
Patrick G |
Enligt gamla kolleger har övergången till privata anordnare inneburit försämringar i arbetsvillkoren och undervisningsstrukturen. Grattis Stockholm. Vi får fortsätta leva med detta problem i minst en generation till.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-04-04 11:47:00
|
|
Patrick G |
Men till skillnaden från debattörerna har jag i alla fall gjort ett försök att bringa nya pedagogiska influenser till Sfi. Tyvärr blir bemöttande från skolledare och politiker lika svagt som från mina gamla kolleger
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-04-04 11:47:00
|
|
Patrick G |
Undrar varför? Kan det vara för att det är så tacksamt att ha någon att sparka på?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-04-04 21:13:00
|
|
Friskytten |
Svar 14 är så måttlöst arrogant att det bör kommenteras. "Pedagogiska diskussioner med Friskskytten om vikten av elevinflytande vid vuxenundervisning avböjer jag. Det finns hyllkilometer medforskning om sådant." Ja vissst. Det finns också hyllmeter med forskning om parapsykologi, genusvetenskap och rasbiologi. Värdelös forskning. Liksom forskningen om elevdemokrati. Det är därför PG inte citerar något ur nämnda "hyllmetrar".
|
| |