Mobbningen i integrationsdebatten

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2006-04-04 11:19:00
El Guatusi
Vi har haft invandring langre an kanske nagot annat europeiskt land, vi har rest mkt i 50 ar - till skillnad fran sydeuropeer som fortfarande mest reser pga nodvandighet. Anda ar vi sa provinsiella o intoleranta att aven den mest ambitiose invandrare far svart att accepteras. Samtidigt diskuteras inte detta i ngn storre omfattning,
Inlägg #22: Postat: 2006-04-04 11:20:00
Janne B
Fram till 1960 ungefär var det bara ca 1 av befolkningen som gick realskola/gymnasium och lärde sig hyfsad engelska samt lite tyska. Gymnasiereformen på 1970-talet blev därvid rena revolutionen, då skulla alla läsa språk, helst hela årsklasser./ Så började ABF med tusentals kvällskurser i spanska.Vi vet varför! Slut på ensåråkigheten.
Inlägg #23: Postat: 2006-04-04 11:22:00
El Guatusi
mojligen darfor att det inte passar med var sjalvbild. D v s varldssamvetet, den moraliska stormakten, staten vars utrikespolitik kan sammanfattas: "Fy Bush!", "vet hut Chirac!" och "skams Blair".
Inlägg #24: Postat: 2006-04-04 11:26:00
El Guatusi
Vi svenskar kan ibland tala mkt torftig engelska o samtidigt driva med den som talar mkt mer nyansrikt, av den enkla anledningen att han inte formar imitera den typiskt amerikanska R-ljudet, som ju liknar det stockholmska R-et ett slags zh-ljud: "roligt" uttalas "zholigt" osv ganska val. Vad tyder det pa?
Inlägg #25: Postat: 2006-04-04 21:23:00
Friskytten
13-14 är seriösa svar som i högsta grad är värda att kommenteras: Det du beskriver är riktigt, det är jag övertygad om även om jag ej är påläst på just detta själv. Problemet är att denna typ av data aldrig kommer ut i offentlig debatt om integrationsfrågor där bisarra fenomen som att anklaga alla "avvikare" för att vara "främlingsfientliga" omöjligör en sådan mer seriös diskussion av den typ som just nu förs här! Vad som kan göras åt detta skändliga tillstånd vet jag tyvärr inte.
Inlägg #26: Postat: 2006-04-04 21:26:00
Friskytten
Svar 21 och även t.ex svar 15 Kan jag få föreslå att ni tar ett steg tillbaka och kollar vad ni verkligen skrivit? Det är inget fel på det ni sagt, det är inte det. Men vad betyder det ni påpekar? Det finns faktiskt två alternativ här. Det första, och det som alltid hävdas av proffsdebattörer är i stil med att "Vi svenskar måste skärpa oss och inte vara så inskränkta".
Inlägg #27: Postat: 2006-04-04 21:28:00
Friskytten
Det andra alternativet, som jag tror påpekas bara av mig själv vad jag vet fast det inte är mer konstigt i sak än det första är ungefär så här: "Eftersom svensken i allmänhet är allmänt kritisk och misstänksam mot invandrare är vi tvunga att i Sverige ha en klart restriktiv invandringspolitik". Jag ber nu i all stillhet Herren om ett tecken på att någon ska förstå vad jag pratar om.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...