Mobbningen i integrationsdebatten

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-04-02 13:33:00
Friskytten
Kan du exempel som stöder ditt påstående? Jag tror inte att du kan det eftersom ditt påstående inte stämmer. Det är en förutbestämda åsikten utan vidhängande analys som styr. Svenska Dagbladet t.ex. har hyrt in en kolumnist med "tredje världen"-namn som i stort sett bara sysslar med att skälla ut etniska svenskar för att vara "rasister" och liknande. Invandrare från tredje världen som håller med Ståhlberg har inte minsta chans att bli kolumnister i SvD.
Inlägg #2: Postat: 2006-04-02 16:45:00
stålis
Patrick/ Kan du inte debattera sakligt? Ge ett exempel där jag har fel!
Inlägg #3: Postat: 2006-04-02 20:46:00
stålis
Sen det här med att skriva långt. Hörru, du, Patrick. Jag orkar aldrig läsa vad du skriver, för att du skriver för långt - och substanslöst.
Förr skrev jag lika långt, men då klagade folk på att jag skrev för långt, så nu har jag gjort en dygd av att fatta mig kort - bara för att bli läst.
Inlägg #4: Postat: 2006-04-02 20:47:00
stålis
Även Billy Butt borde skriva kortare. Hans inledningar är ofta briljanta, men sen slaknar det snabbt. Åldersrelaterat?
Inlägg #5: Postat: 2006-04-02 20:48:00
stålis
Min fru brukar kalla mig The Minuteman. Nån som fattar varför?
Inlägg #6: Postat: 2006-04-02 22:59:00
Sunny
Stålis: Tror det men jag kan ha fel*ler*
Inlägg #7: Postat: 2006-04-03 07:56:00
stålis
Med risk för sidospår, berätta vad du tror. *ler tillbaka*
Inlägg #8: Postat: 2006-04-03 10:32:00
Janne B
Fräckis från ett TV-program i forntiden. Varför blinkar inte svenska kvinnor under samlag? Svar: De hinner inte! / / Detta utan varje samband med texten ovan.
Inlägg #9: Postat: 2006-04-03 13:25:00
zydeco
Jag måste bara svara här. 2001 jobbade jag som handläggare för långtidsarbetslösa. Jag var inhyrd som konsult av arbetsförmedlingen. Under en av de första träffarna dök anklagelser om att svenska företag var rasistiska upp ca: 75 av deltagarna var invandrade. Jag försökte då belysa det faktum att företag givetvis vill anställa den som genererar mest pengar tillbaka.
Inlägg #10: Postat: 2006-04-03 13:29:00
zydeco
Jag tog som ett exempel att jag själv - om jag var chef inom detaljhandeln och skulle anställa en försäljare - om jag tvingades välja mellan en som talade flytande svenska och en som talade undermålig/svårförstådd dito givetvis skulle välja den lättförstådde. Då fick jag genast höra att jag var rasist. Att jag gjorde allt för att förtydliga att jag bara ville visa på hur viktigt språket är hjälpte inte.
Inlägg #11: Postat: 2006-04-03 13:34:00
zydeco
Dagen efter betackar sig arbetsförmedlingen av mina fortsatta tjänster med motiveringen att det från flera håll inkommit anmälningar från gruppen om att jag haft en rasistisk inställning. Mina försök att förklara var verkningslösa...
Inlägg #12: Postat: 2006-04-03 14:22:00
Friskytten
Tack för vittnesmål. Exakt som jag föreställt mig att det går till. En naturlig slutledning är att det redan nu finns en stor mängd "integrationskonsulter" som försörjer sig på att hitta rasism där ingen rasim finns. Masoud Kamali är ju en sådan på regeringsnivå. Minns Orwells 1984 med dess devis "Frihet är slaveri". Det är sådant språkbruk som gäller i dagsläget. Skrämmande är bara förnamnet.
Inlägg #13: Postat: 2006-04-04 10:47:00
Patrick G
Det finns gott om forskning inom lingvistiken som jämför olika språkgemenskapers tolerans för språkliga avvikelser, det vill säga hur värdfolket uppfattar andra människor som bryter. Det är belagt att de nordiska länderna har en extremt låg tolerans för brytningar, helt enkelt för att de är enspråkiga kulturer de flesta områden på jorden är faktiskt mycket mer språkligt integrerade och invandring inte pågått så länge.
Inlägg #14: Postat: 2006-04-04 10:49:00
Patrick G
Motpolen är min hemstad NYC där 40 av befolkningen föddes utomlands. Vi förstår varandra oavsett brytning; toleransen är högre och diskriminering pga språk är betydligt mindre än i Sverige.
Inlägg #15: Postat: 2006-04-04 11:10:00
Patrick G
Alltså är det knappast rasism när en svensk väljer den som talar felfritt, bland två annars lika kvalificerade ansökande.Men man behöver granska sig själv lika mycket som de ansökande.
Inlägg #16: Postat: 2006-04-04 11:13:00
Patrick G
I övrigt förstår jag inte riktigt reaktionen från Stålis. I nästa tråden gav jag omedelbart rikligt med exempel på varför invandrare som grupp inte deltar effektivt i "debatten".
Inlägg #17: Postat: 2006-04-04 11:15:00
Janne B
13 Helt enspråkiga är vi ju inte. Samiska och finska har ju alltid funnits här.Men i rikets ytterkanter. Vallonerna kom in i Bergslagen och påverkade språket en del. I dag har vi bara ett antal av deras släktnamn kvar. /Ingen främmande arme har tågat genom Sverige sedan danskarna gjorde sina ideliga anfall mot Västergötland på 1300 talet.Så vi har inte blivit påtvingade något språk. Vi har ju haft tysktalande och fransktalande kungar och drottningar, men de umgick inte direkt med allmogen.
Inlägg #18: Postat: 2006-04-04 11:16:00
Patrick G
Det enda av Stålis synpunkter som jag bemött var hans frågan om varför debatten är så ologisk. Att besvara den med påpekandet att etniska svenskar har tolkningsföreträdet även i denna debatt är knappast långsökt. Vi bor ju i Sverige. Ni har ju språket från födseln och behåller ett kompakt grep om makten i alla dess former. Hur kan det vara osakligt att hävda att ni också styr debatten?
Inlägg #19: Postat: 2006-04-04 11:17:00
El Guatusi
Patrick: I mitt nya hemland har man narmast en kult av det egna spraket, och ett missat konjunktiv eller felaktigt val av "passato remoto" eller "imperfetto" stamplar en direkt klassmassigt. Men anda ar italienarna mkt frikostiga med berom, o jag far ofta hora att min italienska ar "perfekt", trots att den sjalvklart inte ar det. I Sverige kan du tala en utsokt svenska, men anda fa se folk inta fragetecknets form. Varfor?
Inlägg #20: Postat: 2006-04-04 11:19:00
Patrick G
Sen är det ju tacksamt att även etniska svenskar har olika åsikter och vågar uttrycka dem.
Sist, är det bara långa texter som Stålis inte "orkar" med, eller gäller det också långa meningar och även djupa tankar?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...