Låt oss återgå till stenåldern!

Inlägg #1: Postat: 2006-03-31 10:18:00
Piripiri
Det är en intressant tanke när egentligen fenomenet "arbete" uppstod. Jag tror inte stenåldersmänniskan tänkte "nu arbetar jag" när han/hon gick där och samlade nötter eller jagade villebråd. Inte heller i bondesamhället var väl skiljelinjen mellan atbete och fridid alltid så klar. Den kom nog först med fabrikerna.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-31 10:35:00
Janne B
Piripiri/ Visst har du rätt. Bonden som arbetade på egen torva gjorde alltid det som var nödvändigt att göra oavsett tid på dygnet osv. Vi hade ett stataresystem på de stora herrgårdarna fram till 1940?, där det inte fanns reglerad arbetstid och sådant. Småbönderna i Västerbotten skötte korna,hönsen och lite annat 5 timmer per dygn vintertid.Med 1-2 m snö på åkrarna var det inte så mycket att göra. Men på sommaren kunde det bli 15 timmar per dygn...eller mer.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-31 22:39:00
Marcus
Nöjen på Jägar och samlar tiden var framförallt musik i form av flöjter och trummor. Dans var en _mycket mycket_ stor grej det är därför dans finns i alla kulturer och tjejer älskar ju att dansa. Sen fanns det mys kring lägerälden, SEX så klart mycket ofta hade man sex. Teater, historier, berättelser. att bara sitta och prata, äta otroligt god mat dricka vin.
Inlägg #4: Postat: 2006-03-31 22:39:00
Marcus
Allt det vi i dag kallar kultur det folk älskar att göra idag gå på teater se på konserter, äta god mat, dricka vin. Detta var det nöjet vi hade då... det är därför vi älskar det i dag.
Inlägg #5: Postat: 2006-03-31 22:41:00
Marcus
Jag vill tillägga att jag pratar om Jägar och samlar tiden som började för ca 170.000 år sedan och pågick fram tills för 10.000år sedan. En verkligt högkulturell period.
Inlägg #6: Postat: 2006-04-01 06:54:00
peter_
Rockmusiken lär ha uppfunnits på stenåldern. Det säger sig ju självt. Rolling Stones är ingenting mot sina föregångare som turnerade tills de var en bra bit över 100 år. Man hade kännedom om allehanda lyckoalstrande rötter och blad och ingen polis la sig i.
Inlägg #7: Postat: 2006-04-01 06:54:00
peter_
Det var en stor, stor fest. Eftersom man då var så få så hade man kommit överens om att inte bråka utan turades om att arrangera stora teater- och musikfestivaler. Det var familjearrangemang och de var mycket uppskattade. Det vet vi för att ett jordskred begravde ett helt festivalområde i närheten av Roskilde för sådär 100000 år sedan.
Inlägg #8: Postat: 2006-04-01 07:07:00
peter_
Björn Skifs låt "Hooked on a Feeling" lär delvis vara ett plagiat av en av den tidens största hits. Man har dock inte lyckats spåra ättlingarna till upphovsmannen så Björn Skifs har sluppit att bli stämd.
Inlägg #9: Postat: 2006-04-01 09:20:00
Janne B
Jag har alltid tyckt att BjörnSkifs varit mycket VälStämd. Låt fantasin fortsätta att flöda denna Första April.
Laddar...