Könskvotering dödar hoppet om jämställdhet

Inlägg #1: Postat: 2006-03-31 07:59:00
peter_
Sunny, jag tror inte på det där. Det är en liten skara som blir erbjudna styrelseplatser och vd-jobb. I den kretsen finns män och kvinnor, mest män. Jag tror att det snarast beror på att fler män satsat på karriären men också på gamla könsroller. De flesta män har dock inget som helst tillträde. Det är fel att säga att män kvoterar in män. De som har makten att utse styrelser osv väljer de som de har förtroende för och då väger troligen en massa kompisrelationer tungt.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-31 10:13:00
Janne B
Den person kvinna som leder Sveriges största bank ska intervjuas
kl 13.05 på lördag i P1/ Antalet kvinnor i det översta lagret ökar rätt snabbt tycker jag, så ska det också vara. // Vad det gäller män så är det ju några hundra elitmän i landet som ständigt utser sina kompisar till diverse poster. 98 av alla män är lika maktlösa som 99 av våra kvinnor.Större är nog inte skillnaden.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-31 10:54:00
Joakim Steneberg
Visst är det ologiskt/ojämställt med kvotering!
Grejen är ju just att kvinnan inte skall få/vara beroende av vad mannen ger till kvinnan.
Utan att hon tillskansar sig det själv, av egen kraft. I konkurrens även med män naturligtvis!
Inlägg #4: Postat: 2006-03-31 12:56:00
Friskytten
Sunny. Man måste skilja på nepotism svågerpolitik och kvotering. Även kvinnor sysslar med nepotism. Och man kan inte ersätta en spontan orättfärdighet med en lagstadgad orättfärdighet och inbilla sig att man då utvecklar samhället. Janne B. Varför ska det vara så att kvinnor ökar snabbt i samhällets översta skikt? Har tidigare påpekat att statitisk visar att män är överrepresenterade bland både snillen och idioter. Alltså naturligt att män dominerar toppen och botten i många avseenden.
Inlägg #5: Postat: 2006-03-31 13:24:00
Janne B
4/ Jaha du. Efter som männen är längst upp och längst ner så ska kvinnorna vara på mitten. Ja det blir nog bra;-. Eller allvarligare. Om topparna bara till 10 är beklädda av kvinnor så är det fel men om det är 50 behöver det inte vara rätt.
Inlägg #6: Postat: 2006-03-31 16:46:00
Friskytten
Men det är nog tyvärr ? mer komplicerat än så här. Vart jag vill komma är att användande av procentsatser i samband med resonemang om jämställdhet och liknande helt enkelt inte kan ge någonting. Inte i något sammanhang.
Inlägg #7: Postat: 2006-03-31 17:05:00
Janne B
6/ Jag anar att du tillhör en yngre studiegeneration än vad jag gör och att du kanske har färska erfarenheter från ett yrkesliv med siffror. Så frågar jag i vilka sammanhang anser du att procentsatser är användbara, som en återspegling av verkligheten.
Inlägg #8: Postat: 2006-03-31 17:09:00
Janne B
Jag var i 30 år mellanchef på Socialkontor. Jobbade en hel del med budgetar, kostnadskontroll, statistik och sådant. Men nog var det många ggr som jag satt och skrattade åt tabeller som Socialstyrelsen i Sthlm levererade till mitt skrivbord. den interna statistik etc. som vi gjorde i kommunerna var trovärdiga, men på vägen uppåt så liksom förvandlades sifgfror och procent...
Inlägg #9: Postat: 2006-04-02 00:15:00
Friskytten
Jag kanske har varit oklar. Jag talar nu bara om siffror i samband med jämställdhet: Då kan de aldrig vara användbara eftersom jämställdhet inte kan mätas enligt min mening. Antingen är det jämställt, t.ex. att både män och kvinnor kan jobba som läkare, eller så är det inte jämställt, t.ex. att endast män kan bli tvångsinskrivna för militärtjänst.
Inlägg #10: Postat: 2006-04-02 00:18:00
Friskytten
Moderna feminister vill hävda att jämställdhet kan relatera till siffror. T.ex. skulle då en styrelse där det är hälften män och hälften kvinnor vara "mer jämställd" än en styrelse där det är tjugo procent kvinnor och åttio procent män. Men resonemanget håller inte eftersom män och kvinnor har olika intressen många gånger och prioriterar olika saker dessutom.
Inlägg #11: Postat: 2006-04-02 00:19:00
Friskytten
Fungerande statistik för mig är t.ex. när man räknar på hur stor importintäkt Sverige har jämfört med exportintäkten. Jag kan personligen inte föreslå en politik på basis av dessa siffror, men jag kan förstå att en ekonom kan göra det. Fungerande statistik är ju också enkla saker som att räkna hur många barn som finns i en stadsdel för att planera inför skolväsendet kommande år. Sådant är ju rimligt användande av statistik.
Inlägg #12: Postat: 2006-04-02 18:55:00
GunnarL
11/ Friskytten, nu är jag väl en petimeter, men vad är en importintäkt? Anledningen till att jag frågar är att Du alltid är så verbalt korrekt :-.
Laddar...