|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-30 09:35:00
|
|
peter_ |
9-15, inkl 1 timme lunch förmodar jag. Om du ska tjäna ihop till en heltidslön så måste du då jobba 60 procent effektivare. Nej, du får nog gå ned i lön istället. Det blir ju ca en halvtid. Varför söker du inte ett halvtids jobb? Jaha, du vill ha en 8-timmarslön. Jamen, då måste du jobba 8 timmar. Jaså vill du bara jobba 5 timmar. Jamen, gör det då. Jaha du tjänar för lite då.... Så går vi runt runt i en cirkel igen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-30 10:36:00
|
|
Janne B |
Peter försöker på sitt vanliga vänliga sätt förklara för dig Mysan att ibland lever du i drömmarnas värld. De flesta människor på Jorden har i alla tider fått ta skitjobb för att överleva.De har inte ens haft möjlighet att fundera på såna begrepp som skitjobb.Före år 1950 svalt man ihjäl i alla länder i Europa om man tänkte som du....
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-30 10:39:00
|
|
Janne B |
Som 16 åring låg jag i 11 månader under rostiga bilar och med stålborste tog jag bort rosten, före ny rostskyddsbehandling. Det var ett garanterat helvete med damm, skit,rost i öron näsa ,mun trots en del skyddsåtgärder. Men jag hade ingen anna försörjning,tyckte jag tjänade hyfsat,sparade ihop till en motorcykel.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-30 16:40:00
|
|
peter_ |
Ja, attityden Mysan uttrycker är utmanande men jag kan inte riktigt säga rakt på sak vad jag tycker om den. Jag vill inte vara elak mot Mysan. Kanske jag var det ändå, jag vet inte. Ändå, jag tror att Mysan och många som hon har problem som i första hand bottnar i deras egen attityd. Ingenting duger och de vill bara ha något bättre, bekvämare och häftigare utan att anstränga sig.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-30 16:40:00
|
|
peter_ |
Njutningen i att vila efter en dags hårt arbete verkar inte existera för dem. De verkar vilja ha bra betalt för att bli underhållna och utveckla sig utan ansträngning. Rätta mig gärna om ni tycker att jag har fel.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-30 22:15:00
|
|
Marcus |
Stenåldersmänniskan behövde inte ta sktijobb för att överleva. Hon jobbade bara två- tre dagar i veckan och det var ett roligt jobb.. Detta pågick i över 150.000 år innan vi för 10.000år sedan blev bönder och därmed fick problem
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-30 22:22:00
|
|
Sunny |
Marcus: mina älskade Skateholmare som levde på Skånekusten för 8000 år sedan finns numera på museum i Trelleborg bl.a fiskade,jagade o samlade. De arbetade c.a 2 tim/dag. men de levde ofta bara till 40 års åldern: många dog ännu tidigare. Men jag tror mig minnas en man som varit uppåt 70 år när han dog!Nog var livet enkelt o okomplicerat men man dog av ett benbrott eller en brusten blindtarm!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-30 22:25:00
|
|
Sunny |
Peter: På mig gör Mysan ett sorgligt intryck: hon verkar sitta som i en sagovärld o vänta på att prinsen ska komma o fixa hennes liv i allt: t.o.m arbete. Jag trodde inte att det fanns sådana naiva kvinnor i dag men jag hade fel.. Inte vill vi vara elaka emot henne: hon verkar ju uppriktigt ledsen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-30 22:31:00
|
|
Sunny |
O Marcus: gruppen människor runt Skateholm levde runt en grund lagun med nästan medlehavsvärme o fisket var rikt. Självklart fiskar jag hellre en solig dag i en kanot än sitter inne i en mörk fabrik!Plocka bär o svamp är i dag hobbies som är erkänt avkopplande.En massa jägare påstår att det oxå är lustbetonat vilket jag själv inte förstår .men jag äter hellre djur som levt i frihet tills de fångats än djur ifrån våra vidriga djurfabriker.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-30 22:56:00
|
|
Janne B |
Sunny. Det är kanske onödigt att tillägga men just de stenåldersnmänniskor som levde vid sådana laguner i det bästa klimat, hade det ju rätt bra så längde var friska.Men vi vet ju att under den många tusen år långa stenåldern växlade klimatet gång på gång på norra halvklotet. Många frös o svalt ihjäl då "små istider" kom.Före vår stora istid fanns det säkert folk här uppe. Vad hände med dem. Frös de ihjäl eller lyckades en del ta sig ner till Medelhavet?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-30 22:57:00
|
|
Janne B |
Jag menar att stenåldersfolket hade det bra bara under en rad goda förutsättningar, som kanske inte inträffar så ofta i historiens lopp.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-03-30 23:25:00
|
|
Sunny |
Nej det var säkert ett hårt liv.
Det är ju svårt att mäta livskvalite under så olika förutsättningar.
Skateholmarna hade ett fint liv med deras epok var kanske bara ett par 100 år: sedan blev det kallare.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-03-31 22:09:00
|
|
Marcus |
Sunny skitsnack! om du läser vad jag skriver så ser du att vi för 10.000pr sen började odla marken, visst fanns det folk som jagade och samlade efter det men det är inte dom jag menar. Jag menar ju jägar och samlartiden. Dom levde många gånger till 90-100år Självklart hade dom bra sjukvård också med enorm kunskap soom gått i tradition.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-03-31 22:15:00
|
|
Sunny |
..det fanns folk som jagade o samlade....det är inte dom jag menar....jag menar ju jägarsamhället... Ursäkta men detta är lite osammanhängande o motsättningsfullt: du får nog förtydliga dig lite?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-03-31 22:17:00
|
|
Sunny |
Kan du referera till någon litteratur som jag måste ha missat om de pigga 100 åringarna o den fina sjukvården för 10 000 år sedan?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-03-31 22:18:00
|
|
Janne B |
13 Marcus. Väldigt bra att du avslöjar att Sunny skitsnackar och det fanns bra sjukvård här för 10.000 år sedan. Var kom traditionen ifrån,för 10.000 år sedan hade ju isen precis börjat lämna oss. ha det så gott ;- och sov gott.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-03-31 22:43:00
|
|
Unto S |
Ja, fy fan! Den amerikanska trovärdiga, intelligenta, vetenskapliga skapelseteorin berättar att Adam levde 930 år, Set 912, Enos 905, Kenan 910, Metusela 969, Lemek 777, Noa 950 år etc. Det gick sämre med Jesus, han fick bara ca 35 år på sig. Men istället fick vi syndernas förlåtelse och nu blir vi äldre och äldre, i alla fall på dom områdena där profeten George Walker Bush inte bombar. Kanske om 4000 år når vi första gången 1000:e levnadsåret? God bless America!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-03-31 23:08:00
|
|
Sunny |
Unto: de räknade på ett helt annat sätt.Sara var inte 99 när hon blev med barn utan runt 40. O Adam o dem är ju myter så de kan vara odödliga.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-03-31 23:23:00
|
|
Janne B |
Unto/ När dessa årssiffror skrevs så levde israelerna i en mångkultur med många olika slags tidräkningar omkring sig.En del beräkningar utgick från solen, andra från månen, andra efter ebb o flod, samt annat jag inte minns just nu. Sumer och perser hade sina tidräkningar.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-03-31 23:23:00
|
|
Janne B |
f.I min barndoms missionshus hörde jag några ggr dessa siffror läsas upp och alla log eller småskrattade. Det ska du göra också.Et stående fromt skämt var " Gick det för Sara när hon var nitti så ska det väl gå för oss också".
|
| |