|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-30 02:11:00
|
|
Janne B |
Är detta mod eller dårskap:
Den kontroversielle norske prästen och abortmotståndaren Ludvig Nessa utmanar tv-komikern Otto Jespersen på att tillsammans bränna Koranen i tv.
Bakgrunden är händelsen som media skrev om i går, att Jespersen i helgen brände Bibeln i en tv-inspelning.
– Jag vill veta om han är lika modig när det gäller Koranen, säger Nessa till norska tidningen VG// Slut citat. Något att fundera på i natt. Mod eller dårskap?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-30 07:54:00
|
|
Leif-Arne |
Tja, snarast är det väl ett sätt att vara modig genom att öka riskexponeringen på andra nordmän som befinner sig på mindre säkra platser. Mod hade varit att själv resa ned till Iran eller liknande och göra det föreslagna. "Stultroum infinitis esnomerus"
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-30 09:55:00
|
|
Friskytten |
Det ska inte möjligen vara "Stultorum infinitus est numerus" alltså: Dårarnas antal är oändligt? Otto Jespersen hör förstås till den stora kår som odlar ett lika groteskt som trendigt fadersuppror mot västerlandet som sådant. Hur dessa desperata rop på hjälp med letande efter en identitet ska bemötas är verkligen inte lätt att säga. Ludvid Nessa har i alla fall ett förslag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-30 09:55:00
|
|
Friskytten |
Men bättre kanske vore att Jespersen erbjöd sig att bränna bibeln i arabiska tevekanaler. Kunde bli intressant att se vad han fick för svar på erbjudandet. Och kanske skulle då Jespersen och hans vänner efter en sådan odyssé på något sätt kunna börja hitta hem igen. Han behöver ju inte tvingas att äta klippfisk varje dag bara för att han är norrman om det nu är det som oroar honom.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-30 10:18:00
|
|
Janne B |
Ludvig Nessa lär vara en f.d.norsk präst som avsatts för att han inte var riktigt pol. korrekt i några för rätt länge sedan. Jag har hittat lite olika uppgifter om detta. Hör båda herrarna till dårarnas skara...eller ingen av dem?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-30 10:28:00
|
|
Leif-Arne |
Sedan kan man spekulera hur smart det är att i en tid med omfattande global handel förolämpa sina kunder.Om jag säljer t.ex. batterier och möter en av mina kunder med orden "du borde banta tjockis" så ökar sannolikheten att vederbörande köper sitt parti batterier av en konkurrent.Hur mycket jag ändå tycker att har rätt att säga så.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-30 10:30:00
|
|
Leif-Arne |
5 Den som av egen prestige riskerar andra människors liv är en dåre. Som sagt, de äro legio...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-30 11:14:00
|
|
Janne B |
Denna debatt har tydlig markkänning, den lever på en realistisk nivå, det känns bra. Ibland måste vi lämna de vackraste teorierna en stund.
|
| |