Inlägg #1: Postat: 2006-03-30 08:27:00
|
Mysan |
SAmma här ! Mår skitbra som arbetslös i själen.Ta ett skitjobb igen och vantrivas aldrig i mitt liv.NÄ ett jobb mellan 09-15 och sen en heltidslön på ett jobb man gillar.I dag mår folk dåligt ,går i terapi samt lägger in sig på spa anläggning och ökar i vikt.Jepp pga arbetslivet och stress samt familj.Vaarför ska alla jobba och ha barn när de knappt har tid för sig själva?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-30 10:22:00
|
bloggeri |
Den ursprungliga tanken med kommunismen är att man jobbar några timmar på förmiddagen för att resten av dan ägna sig åt kulturella aktiviteter och utveckla sig som individ. Självfallet är denna tanke rysansvärd för alla tillväxtälskare.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-30 16:21:00
|
Joakim Steneberg |
Relevant och välskriven artikel tycker jag. Läste en norsk bok för några decennier sedan, "Lev mer, arbeta mindre". För 50 år sedan, så klarade sig även vanliga familjer på en lön! Vaför funkar det inte med 4 tim. var idag? Någon har lurat oss, miljön, och U-länderna!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-30 19:07:00
|
Aleta |
Ni "arbetsförespråkare" är roliga. Som om det skulle finnas någon universiell regel om att 40 timmar är en lagom arbetsvecka. Vi har haft 6 dagars arbetsvecka och 12 timmars arbetsdagar, samt barnarbete i historien och fortfarande i andra länder. Varför skulle just 40 timmar i veckan vara den slutgiltiga, civiliserade lösningen? :
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-30 22:06:00
|
Marcus |
En Underbar och sann artikel! Du har helt rätt och din man har helt rätt. Stenåldersmänniskan var 190lång för män och 180 för kvinnor, Levde med lätthet till 90-100 år om hon inte dog av ett lejon eller av en infektioninte särskillt vanligt och hon jobbade bara några få timmar och ägnader resten av tiden åt att ha kul.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-30 22:41:00
|
Sunny |
Behåll dina drömmar! Livet går inte i repris!Ifall du kan avstå det mesta som i dag anses att man "måste" ha så kan du förverkliga en hel del av dina egna önskningar. Mina flickor har rest jorden runt av o till i 15 år: dessemellan har de arbetat o sparat i hop pengarna de rest för.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-31 01:42:00
|
Piripiri |
Stenåldersmänniskan satt förmodligen ihopkurad i sin grotta med klubban i närheten, livrädd för rivaliserande stammar som konkurrerade om födan och vilda djur som ville käka upp dem. I stenåldersmänniskan finns antagligen grunderna för dagens främlingsfobiker. Kom inte hit och konkurrera om våra knappa resurser!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-31 02:16:00
|
Uno Hansson |
Citat: "... Men kapitalismen i den verkliga världen skattar behovet av organisationskontroll högre än rationell produktions- och vinstmaximering. Paul och Percival Goodman uppskattade för 20 år sen att så lite som 5 av det utförda arbetet räckte till att täcka våra grundläggande behov av mat, kläder och husrum - idag är siffrorna förmodligen lägre ändå..."
Länk: hemsidor.torget.se
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-31 09:50:00
|
Janne B |
"Roa sig resten" ingår i rubriken ovan.Då vill jag veta av er andra hur detta gick till? Vad roade sig folk med för 3-6000 år sedan. Före järnåldern och bronsåldern.Berättade man dråpliga historier om enfaldiga grannar eller...Kan jag få lite förslag!
|
|