|
Inlägg #1: Postat: 2006-04-03 09:42:00
|
|
Donny |
Nu undrar jag hur du tänker? Att missbruka en bil, sen när blev det aktuellt? Fortkörning är inget missbruk av bilen, den är gjord för att köras fortare än hastighetsbegränsningen. Skjutvapen missbrukas inte heller det är gjort för att döda, den avsikten går inte att ta fel på.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-03 09:42:00
|
|
Donny |
Medans droger går att bruka, en del inte alla, helt normalt. Jämför det med din kopp kaffe som du dricker för att vakna till på morgonkvisten, skillnader är hårfina. Om än att ett missbruk av droger kostar staten långt mer än ett koffeinberoende.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-03 09:54:00
|
|
peter_ |
1. Fortkörning är visst ett missbruk av bilen. När skjutvapen används utanför det man har tillstånd att använda dem för så är det ett missbruk. Du använder en olämplig definition av missbruk och har hamnat i en skendebatt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-03 12:44:00
|
|
Donny |
Förstår inte hur man definierar fortkörning som missbruk av bil. Jag använder den definition som tillämpas när man diskuterar droger. Alltså att all användning som är över det syfte som objektet ifråga skapades för är missbruk.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-07 06:59:00
|
|
sphincter |
Jovisst, men bade bialr och skjutvapen kan man ju faktiskt kopa och anvanda om man har den licens som behovs. Kanske vi skulle infora knark-licens ocksa?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-07 08:07:00
|
|
Nähädu |
Donny. en bil är de facto skapad för att transportera personer och varor enligt det regelverk som samhället ställer upp. Gör man något annat så missbrukar man objektet. I princip ingen som helst skillnad alltså.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-03 15:09:00
|
|
Mikael Jacobson |
Nähädu: En bil är väl ändå i första hand skapad för att transportera människor eller varor? Biten om "enligt det regelverk..." är ju något som samhället sedan lagt ovanpå för att minimera skadorna av oansvarigt handhavande av fordonet..forts
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-05-03 15:10:00
|
|
Mikael Jacobson |
På samma sätt så är väl droger i första hand skapade för olika njutningssyften eller medicinska och sedan så reglerar vi dessa för att begränsa skadeverkningarna. Men vad händer när reglerna orsakar större skador än drogen?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-05-14 12:31:00
|
|
ufpopen |
Mmm, njutning... Jag har sett en hel del heroinister i mina dar. Det borde vara så att de ständigt går med ett leende på läpparna, genomlysta av total lycka, även i länder där bruket i princip är helt fritt. Men..tyvärr, så är inte fallet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-05-14 12:53:00
|
|
bagge |
Enig, heroin är en fruktansvärd drog. Vad jag stör mig på är det faktum att dagens drogpolitik inte fungerar, det måste vi alla erkänna.
Ett stort problem med heroin är att det är oerhört fysiskt beroendeframkallande. Mycket av de fysiska skador som heroinberoende får, är orent knark samt det liv som heroinmissbrukare lever.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-05-14 12:53:00
|
|
bagge |
Vi kan inte ens kan ge missbrukare fria sprutor och ge dem ett ställe där de kan sätta sprutan under uppsikt. För att på mså sätt kunna rädda personen vid en eventuell överdos. Jag tycker debatten är extremt ensidig. Saker försvinner inte för att vi förbjuder det. Då måste vi ta en debatt för att komma fram till vad man kan göra.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-30 14:16:00
|
|
SpliffStar |
Heroin; farlig drog där samhället ska styra o hjälpa brukarna-inte jaga ned i den undre världen. Stoppa huvudet i sanden fungerar inte vilket borde vara uppenbart vid det här laget!. Fria sprutor är självklart för alla som har medkänsla även för en "äcklig knarkare". De är människor precis som du och jag och ska behandlas därefter. Att främja sjukdomsspridning genom att vägra detta är som att vägra någon kondomer för att han är ex.vis homosexuell, vilket många tycker är äckligt och sjukt.
|
| |