Kvinnosamhället - finns det? Del I

Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #1: Postat: 2006-03-29 09:25:00
Anna Drangel
Du skriver om männens "slit i fabriker och på jordbruk med husbygge, infrastruktur, värnplikt, snöröjning och hel del annat utanför hemmets lugna vrå". Hemmets lugna vrå - jo, jo. Jag undrar just hur det var förr i tiden när de hade sisådär 10 barn. Lugna vrå är väl knappast ordet.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-29 09:25:00
Anna Drangel
Du skriver sedan om att männen har haft det skitigaste, smutsigaste, farligaste jobben. Jag säger - inte alltid. Du kan titta på hur det ser ut i länder som inte kommit så långt inom jämställdheten och få dig en inblick i vad kvinnorna gör. Jag lämnar din debatt så länge, men återkommer.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-29 09:35:00
Anna Drangel
Nej, jag måste skriva en sak till. Det finns många män som står långt ner i samhällets hierarki - arbetslösa och ensamma män som känner sig outnyttjade. Förorättade ser de kvinnor på chefsposter inom olika statliga inrättningar, som sitter där och bossar över dom och bestämmer om dom ska få bidrag eller inte.
Inlägg #4: Postat: 2006-03-29 09:35:00
Anna Drangel
Jävligt förnedrande och orättvist då att prata om jämställdhet, kanske dom tycker. Men jämställdhet handlar ju just om det här. Bara för att några kvinnor inom offentlig sektor har chefsjobb, betyder väl inte det att vi i Sverige är jämställda? Eller ska det vara bra så? Det får vara nog nu - typ?
Inlägg #5: Postat: 2006-03-29 09:59:00
Joakim Steneberg
Till Anna D,
Det är debatten som behandlar mannens insatser negativt.
Historieböckerna har knappast behandlat könen specifikt, utan mer eliten, oavsett kön, eller den tekniska utvecklingen, som förvisso männen oftast stod för.
Inlägg #6: Postat: 2006-03-29 10:00:00
Joakim Steneberg
I allmänhet har männen utfört de värsta jobben, och det är väl inte så konstigt? Men man behöver ju inte negligera detta, typ, "som vanligt drabbas kvinnan hårdast". 90 av dödsfallen i arbeten drabbar män. Idag, i Sverige. Helt tyst om.
Inlägg #7: Postat: 2006-03-29 10:03:00
Joakim Steneberg
Det finns säkert vissa utländska undantag, i kommunistdiktaturer i alla fall, om de värsta jobben.
"I hemmets lugna vrå" är en liten ironi, jag unnade mig. Jag skriver ju strax ovanför: "upptagen som hon var av sitt dagliga slit"!
Inlägg #8: Postat: 2006-03-29 10:04:00
Joakim Steneberg
"Bara för att några kvinnor inom offntliga sektorn har chefsjobb".
Det är just sådana formuleringar som döljer nertystade fakta.
Att det är till stor del kvinnliga handläggare som beslutar och har den personliga och utövande makten.
Inlägg #9: Postat: 2006-03-29 10:11:00
Anna Drangel
Sv 5: Håller inte med om att historieböckerna bara har behandlat eliten. Det där att männen har utfört de "värsta jobben" är en sanning med modifikation. Ingen moder får väl säga att ta hand om barn är ett hemskt jobb, även om det är 10. Många män har genom historien undvikit denna "syssla" som pesten.
Inlägg #10: Postat: 2006-03-29 10:15:00
Anna Drangel
Sv 8: Att den feministiska debatten skulle välja att "tysta ner" det faktum att kvinnor har chefsjobb inom offentlig sektor är ju bara bullshit. Snarare är det väl så att det i stort sett bara är där de finns kvinnliga chefer alltså. Om det finns en kvinnlig föreståndare för ett dagis är väl det inte så himla konstigt. Hon kanske själv har jobbat inom barnomsorgen ett femtontal år innan hon blev föreståndare.
Inlägg #11: Postat: 2006-03-29 10:18:00
Anna Drangel
Men betänk det faktum att det finns fler manliga chefer i Sverige som heter Göran, än det finns kvinnliga chefer.
Inlägg #12: Postat: 2006-03-29 10:33:00
Janne B
8/ Visst har Joakim en poäng som Anna förbigår. På nivån under de manliga cheferna är det ofta en bastant majoritet av mycket kompetenta kvinnor som är handläggare förbereder beslut. Det är givetvis de som kan sina ärenden, då blir det sällan som chefen och hans styrelse går emot de kompetanta förslagen. Jag tror att alla som jobbat inom en byråkrati sett detta. En chef måste kunna lita på sina utredare, handläggare, förslagsställare etc. och de är i stor utsträckning kvinnor. .
Inlägg #13: Postat: 2006-03-29 10:34:00
Janne B
f.I Dag får Alingsås Tekniska Verk en ny direktör.Staden må gratuleras till denna mycket kompetenta kvinna
Inlägg #14: Postat: 2006-03-29 11:03:00
X.Yvil
Anna, ni feminister är ett sånt pack.
Inlägg #15: Postat: 2006-03-29 11:04:00
X.Yvil
Att män inte "velat ta hand om barnen" såsom kvinnor gjort, det betyder ABSOLUT INTE att det varit en jobbigare syssla. Är du så enfal***? Har du hört talas om könsroller?
Inlägg #16: Postat: 2006-03-29 11:04:00
Friskytten
Svar 9. "Det där att männen har utfört de "värsta jobben" är en sanning med modifikation." Män och endast män har i nästan alla tider och i nästan alla kulturer varit soldater. Detta är definitivt det värsta jobbet man kan ha då risken för stympning eller död är en ständig realitet. Var kommer din "modifikation" in i det sammanhanget?
Inlägg #17: Postat: 2006-03-29 11:07:00
Friskytten
När någon gjort en seriös skattning på antalet män som hittills dött i strid på denna jord, och en ledande feminist skapar en internationell rörelse för att begära ut samma mängd kvinnor i strid, då men först då ska jag höra på vad en feminist har att säga om "jämställdhet".
Inlägg #18: Postat: 2006-03-29 11:08:00
X.Yvil
Att kvinnor ofta skytt kort hår och ofixade naglar som pesten - är det ett bevis för att mäns lott varit jobbigare än kvinnors? Enligt din logik
Inlägg #19: Postat: 2006-03-29 11:12:00
X.Yvil
Män har i alla tider offrat sig för kvinnor, burit tunga saker åt er, gått närmast trafiken, försvarat er med sina liv, tagit era problem på större allvar än våra egna osv, osv. Ni kvinnor har varit bortskämda gentemot oss män och det har gjort er så osnytna att ni kan hålla på som du gör här i kommentarerna.
Inlägg #20: Postat: 2006-03-29 11:15:00
X.Yvil
Anna om ni varit så förtryckta, varför är det inte NI som slavat i gruvorna för VÅR SKULL för att sätta diamanter och guld på VÅRA fingrar? Hur kommer det sig att männen genom alla tider haft mycket mer utslitna skelett än ni kvinnor om ert jobb varit tyngre än vårt?
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...