|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-27 17:26:00
|
|
Janne B |
Bloggeri/ Ja energibranschen är ett bra exempel på ett sjukt hål. Vi har haft 25 år på oss att satsa på nya energikällor. Men utan att satsa på nytt stänger vi av de gamla källorna. Därfär måste min el leverantör nu betala tre ggr så mycket för elen som för 7 år sedan.Högt ovanför våra huvuden bestämmer några få i "poler" dagspriset på el osv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-27 17:55:00
|
|
Leif-Arne |
Ja du Janne. I ett tidigare liv så arbetade jag med att sälja och köpa el. Det var en del som betedde sig lite yrsligt på den tiden, trodde man kunde köpa norsk el på rörligt och sälja på fast. Då fanns ca 270 elbolag, ca hälften av dessa hade AAA kredit rating. Gissa varför.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-27 17:57:00
|
|
Leif-Arne |
Om ca 5 år kanske där finns kvar 10- 20. Konkurrensen är väl inte direkt knivskarp. Men i sanningens namn så består även elpriset av en med tiden allt högre skatt samt MOMS på detta.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-27 17:59:00
|
|
Leif-Arne |
Med all respekt för alternativa energikällor så ser jag ändå bara en realistisk väg att minska elkonsumtionen. Genom utbyggd fjärrvärme. Rena vansinnet att bruka el till att värma luft! Ge aktörerna planeringshorisont genom en blocköverskridande deal där nuvarande skatteregler för bioenergi behålls i 20 år.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-27 18:40:00
|
|
Elina |
Elen är väl inte dyr? Det är skatten, momsen, certifikatet som står för merparten av min nota.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-27 20:34:00
|
|
Janne B |
Snabbtitta på min senaste elräkning där bara en fjärdedel var ren elförbrukning. Resten var avgifter skatter och moms etc. Fy fadderullan.
|
| |