Gränsen är nådd

Inlägg #1: Postat: 2006-03-27 14:03:00
Janne B
Ja Unto. Bra att du frågade för det är av rätt allmänt intresse. Det finns några små religiösa organisationer som jobbar hårt för att hjälpa judar från öst "hem".
Inlägg #2: Postat: 2006-03-27 14:33:00
Anna Veeder
Unto, jag vet inte exakt hur många som kom från det forna Sovjet men i valet t ex räknar man med en miljon "ryska" röster. De bor litet varstans, speciellt i städer där bostäderna var litet billigare som i det judiska Övre Nasaret, Netanya, Ashdod, och i förorterna till Tel Aviv. Och i vissa delar av Haifa. Där kan man köpa fläskkött, korv, vodka och annat som ryssarna gillar. Fast jag tror att ännu fler ryska judar flyttade till Tyskland eller till USA än till Israel.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-27 14:36:00
Anna Veeder
Sedan Berlinmuren föll, menar jag.
Före andra världskriget var det ju bara en liten del som kom till Israel, den stora majoriteten åkte till USA.
Inlägg #4: Postat: 2006-03-27 14:43:00
Janne B
Jag har sett att hemvändarorganisationerna, som lagt ut en del pengar, varit besvikna på dem som rest till Usa eller Tyskland. De anser sig ha ett uppdrag av Gud att se till att Israels barn kommer "hem igen" före Domedagen etc.
Inlägg #5: Postat: 2006-03-27 14:55:00
Anna Veeder
...personligen tycker jag att Israels barn ska få bo var de vill, inom ramen för lagen. Just Tyskland låter judar från öst komma in utan problem.
Inlägg #6: Postat: 2006-03-27 14:56:00
Anna Veeder
De här "hemvändarorganisationerna" har nämligen en egen agenda, som bygger på uppfattningen att Messias ska komma tillbaka när alla judar återförts till det Heliga Landet. Då kommer judarna att brinna i helvetet som alla andra kättare och bara de troende kristna kommer att få del av himmelriket vet inte exakt vilken kristen gren det handlar om, de är ju litet olika sinsemellan minst sagt. Janne, är detta bekant?
Inlägg #7: Postat: 2006-03-27 15:22:00
bloggeri
AnnaV, det är faktiskt den amerikanska kristna tokbombhögern med Bush och prdikanten Pat Robertson som hoppas på vad du skriver i svar 6. Dos Welt ist mischuggene.
Inlägg #8: Postat: 2006-03-27 16:23:00
Janne B
6 Anna/ Det finns inget samfund eller kyrka i Sverige som står för denna helvetesuppfattning etc. Men att denna uppfattning finns i vissa grupper i USA är välbekant och beskrivet i samfundstidningarna här flera ggr, med stort avståndstagande.Agendan är ju helt ologisk och oerhört kränkande.
Inlägg #9: Postat: 2006-03-27 16:25:00
Janne B
Men sannolikt finns det enskilda svenska kristna som nappat på detta, sådana med starka USA-kontakter. Jag menar att de som samlar pengar till resor inte nödvändigtvis omfattar hela denna knas-teologi.
Inlägg #10: Postat: 2006-03-27 18:01:00
Unto S
>2/ Anna, tack för svaret! Alla vill att demokratin skall segra i hela Mellanöstern. Men demokratin kan också vara ett problem. Lite bakgrund: 1965 fanns 2,5 milj invånare i Israel, 40 år senare finns 6 milj. Alltså har invånarantalet vuxit nästan till de tredubbla, varav minst 1 milj ryssar. – I en demokrati får man ifrågasätta saker och ting. Om nu en demokratisk palestinier kommer att fråga varför har minst 1 milj ryssar fått flytta till Israel och inga palestinier?
Inlägg #11: Postat: 2006-03-27 20:20:00
Anna Veeder
Varför bara EN demokratisk palestinier??? :- Det finns många palestinier som frågar just den här frågan. De säger också att om Israel kan ta emot en miljon ryssar på några år, varför är det så omöjligt att låta ens några tiotusentals palestinska flyktingar återvända till sina hem?
Inlägg #12: Postat: 2006-03-27 20:23:00
Anna Veeder
Men i praktiken går det inte. Svenskarna skulle inte gå med om att ta in över 50 invandrare, och israelerna kommer aldrig att acceptera att palestinska flyktingar fysiskt återvänder annat än om de gifter sig med israeliska medborgare och genomgår gängse procedurer, eftersom de förmodar jag inte är intresserade av en judiskt präglad stat. Och eftersom de vill ha en annan slags stat med andra kulturella förtecken skulle det inte funka. Det är rätt uppenbart.
Inlägg #13: Postat: 2006-03-27 20:26:00
Anna Veeder
Ryssarna har som alla andra etniska grupper sina egenheter och har också satt sin prägel på det israeliska samhället t ex finns det nu israeler i sporter som dans och konståkning, men de är en integrerad del av staten. De vill inte ha en annan slags stat. Det är en enorm skillnad.
Inlägg #14: Postat: 2006-03-27 21:00:00
Janne B
13 Anna/ Väldigt bra sammanfattning. I Israel lever en rad vitt skilda judiska kulturer sida vid sida med en minoritet av araber.Olikheterna kommer sig av att de kommit från många olika håll och under ganska lång tidsrymd.Men de har det gemesamt att de är mycket solidariska med systemet, ja även araberna. De varken spränger eller utvandrar.
Inlägg #15: Postat: 2006-03-27 21:02:00
Janne B
Unto / Du kan säkert få ganska bra siffror från Israels ambassad bara du låter helt neutral i ditt frågande. Jag har gjort så några ggr i andra ärenden tidigare.
Inlägg #16: Postat: 2006-03-28 01:13:00
hallmen
Bor i Jerusalem för tillfället och många israeler som jag träffar har en nästan fientlig syn gentemot många av sina ryska landsmän. Finns en stor dold misstro mot att många ryssar bara utger sig för att vara judar och "köper" sig sin judiska identitet. För att kunna komma till ett land med en högre ekonomisk standard. Men detta är ju givetvis någonting man pratar tyst om.
Laddar...