Vågar man kritisera demokratin

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-03-27 00:27:00
AlfVerner
Diktaturen i en parlamentarisk demokrati kan vara större än demokratins inslag i en diktatur och definitivt avtar demokratin exponentiellt med minskande utbildning.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-27 00:31:00
AlfVerner
Sverige examinerar alltfler analfabeter, både språkligt, politiskt och socialt. Religiösa falanger börjar ta utrymme och driver ytterligare tillbaka demokratin, samtidigt som TV-programmen och såoperorna reducerar människovärdet och lever livet åt människorna.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-27 00:33:00
AlfVerner
Även privatiseringar, privatskolor, privat välfärd, Lars-Erik Pettersson - Skandia, usla studielånsvillkor, överflyttning av makt till bolagen, byggandet av den nya aristrokratin driver tillbaka demokratin.
Inlägg #4: Postat: 2006-03-27 08:55:00
Janne B
Sv Dagbladet refererar från Folkpartiets konferens:" Hon tog upp det svenska språkets förfall och anklagade den svenska skolpolitiken för att vara rasistisk genom att satsa för mycket på hemspråksundervisning.

- Barnen får bara lära sig lite gullig blattesvenska så att de kan öppna ett stånd och sälja bananer i Rosengård, sade hon."// Det är prof Ebba Witt Brattström som påstår detta. Ett rätt häftigt påstående...
Inlägg #5: Postat: 2006-03-27 09:05:00
AlfVerner
Hon har helt klart för sig. Hon lämnade "Fi" med formuleringen: "Fi lider av demokratiskt underskott". Sveriges demokratifaktor är under utraderande och "demokratin" används för att dölja aristokratibygget. Aristokratin behöver en stor tjänsteklass, därför är det oerhört viktigt att hålla tillbaka utbildning genom större klasser, försämrat studiestöd och privata utbildningar avsedda för aristokraterna.
Inlägg #6: Postat: 2006-03-27 09:13:00
AlfVerner
Just hemspråksundervisningen syftar till att bygga språkkraft åt exportföretagens handel. Detta motiv är starkare än att bygga en demokratiskt skolad medborgare. Självklart. Sossecynismen är automatiserad. Det är en fröjd att avnjuta Ebbas språkliga precision och sprängkraft, att jämföra med den plattfotade revanschistens eviga tjat om att "det går bra för Sverige", samtidigt som alla vet att vi lämnat "peak välfärdssataten" bakom oss.
Inlägg #7: Postat: 2006-03-27 09:48:00
bloggeri
Bra AlfVerner! Ser gärna att du skriver en artikel här på Sourze i ämnet, du också. Efterlyser också Unto S artklar, saknar dom. Varför håller ni er bara till kommentarer när ni har så mycket intelligent att komma med? Synd.
Inlägg #8: Postat: 2006-03-27 12:47:00
AlfVerner
Jag är helt uppgiven. Är jag inne nu så är det i första hand Lorden som gäller. Den politiska och intellektuella urkalkningen håller på att förtära mig så jag har regredierat och fokuserar musikproduktion och livet på gödselstacken...Jag är glad så länge Lorden orkar leverera...
Inlägg #9: Postat: 2006-03-27 13:20:00
Janne B
Alf/ Menar du att du föraktar folk som inte når upp till din och Lords nivå...eller vad menar du. Är du Tuppen högst upp på stacken som ser bäst, hör bäst osv.?
Inlägg #10: Postat: 2006-03-27 14:11:00
Unto S
Svar 7 bloggeri. Just nu läser jag mycket, mest historia för att kunna ännu bättre förstå varför världen ser ut som den gör idag. Ett och annat skönlitterärt verk finns i läshögen. Just nu läser jag 3 böcker samtidigt, två historiska och en skönlitterär Leo Tolstojs Anna Karenina, en berättelse om överklassen i Tsarryssland några årtionden före revolutionen.
Inlägg #11: Postat: 2006-03-27 14:14:00
Unto S
Dom andra böckerna då? Är snart färdig med Richard Pipes antikommunist och professor i Harvard University ”Den ryska revolutionen”. Har hunnit halvvägs Howard Zinns räknas säkert som kommunist i USA ”Det amerikanska folkets historia”. Och naturligtvis har jag Harold Pinter på bordet bredvid sängen. – Vi får se när det blir nästa artikel här på Sourze, jag har 3 till godo redan betalda.
Inlägg #12: Postat: 2006-03-27 14:45:00
Leif-Arne
9 Janne de finns ett begrepp i denna vår sydligaste landsända: "Mögtocke", inte för att jag på något sätt vill tilldela någon av alla eminenta skribenter detta tillmäle, mera för att det är ett rätt kul ord.
Inlägg #13: Postat: 2006-03-27 16:31:00
AlfVerner
9>Jag föraktar folk som inte ens FÖRSÖKER sätta sig utanför sina egna kortsiktiga intressen. Jag föraktar aristokratin och ser inget utrymme för "samtalet". Rån, extremism, religösa sekters accelererande närvaro, högerpopulismen, Securitas, buggning etc etc är alla tecken på den polarisering som med historisk nödvändighet alltid utgör slutet på civilisationerna.
Inlägg #14: Postat: 2006-03-27 16:37:00
Janne B
12 L A/ Det finns en skatt av gamla dialektala ord som håller på att fall i glömska. Man kan se dem ibland då äldre personer skriver insändare, samt höra dem i radions språkprogram. Själv använde jag nyss ordet "stollaryck" vilket kan betyda tillfälligt sinnesförvirrad. Jag har tre syskon och vi ger gamla ord ibland. En släkting kåserar på bygdemål, som får min ordbehandlare att få "fnatt".
Inlägg #15: Postat: 2006-03-27 16:39:00
AlfVerner
9>Jag föraktar det socialdemokratiska partiet och jag föraktar husägare som spottar på socialhjälpstagare, samtidigt som han accepterar att göra en miljonvinst på sitt boende "i demokratins namn". Det finns en småhandlarmentalitet i det här landet som är outhärdlig, där makten vill ockupera våra hjärnor med att välja fonder, elbolag, skolor etc.
Inlägg #16: Postat: 2006-03-27 16:42:00
Janne B
13 Bästa Alf. Jag kan inte dela ditt förakt för folk som inte orkar bättre, vet bättre, inte har mer livsenergi. Jag har jobbat mycket med mentalsjuka och utvecklingsstörda så i min värld finns inget utrymme för förakt för svaghet. Jag hävdar en kristen humanism. // Men Alf jag delar på punkt efter punkt din förtvivlan över mycket i vårt samhälle, verkligen en dyster nedåt-spiral.
Inlägg #17: Postat: 2006-03-27 16:43:00
AlfVerner
Jag föraktar alla BMW-ägare och anser att 70 av olyckorna på vägarna försvinner om man tar deras körkort. Men mest av allt föraktar jag den plattfotade revanschisten från Katrineholm, som kört välfärdsstaten i skiten och som accelererat splittringen genom privatiseringarna och som strax ska pensionera sig samtidigt som han vill att statarna ska jobba ihjäl sig.
Inlägg #18: Postat: 2006-03-27 16:46:00
AlfVerner
Det finns inget hopp Janne B. Inget som helst hopp eftersom "samtalet" avslutades 1991.
Inlägg #19: Postat: 2006-03-27 16:46:00
Janne B
15/ Utvecklingen i de 3-4 partier jag känner bäst är mycket olycklig.De är mer intresserade av vad konsulter tycker än vad medlemmarna tror på och vill arbeta för. Jag fick ett mail av Lejonborg nyligen där jag erbjöds att bli en av hans mail-rådgivare. "För detta bevara mig milde Herre Gud".
Inlägg #20: Postat: 2006-03-27 16:48:00
AlfVerner
Jag föraktar inte dom som inte orkar eller vet, det är dom andra jag föraktar och dom blir fler och fler...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...