|
Inlägg #21: Postat: 2006-03-23 17:45:00
|
|
Jan E |
När det gäller hur man bör hantera en diktatur som Kina så bör man ställa frågan vad som är smartast och till mest nytta för både väst och för Kinas befolkning; 1 att försöka isolera Kina och peka finger och säga kom igen när ni har infört demokrati, eller 2 att handla med Kina och ha ett så stort utbyte med landet som möjligt och därigenom påverka indirekt? Svaret måste självklart bli 2. Tveksamt dock med vapenexport.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-03-23 17:46:00
|
|
Jan E |
Jag tillhör dem som var kritiska till Google som ordnade med en regimanpassad version av sökmotorn för Kina. Och självklart var syftet för Google att inte missa en jättelik marknad. Men jag undrar om det ändå inte är smart på lite sikt att göra som dom gjorde. Censuren kommer att luckras upp successivt eftersom det ju ändå inte går att censurera nätet hur länge som helst. Man smyger in öppenhet och frihet med små steg. Synpunkter? Jag har inte tänkt klart.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-03-23 18:23:00
|
|
CMO |
20/ Det är visserligen futilt att kämpa mot så populära myter men Bush sade inte "Mission Accomplished". Manskapet på hangarfartyget hade däremot hängt upp en banderoll med de orden eftersom deras uppdrag var slutfört. Länk: cbsnews.com
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-03-23 18:35:00
|
|
Janne B |
22 Inte heller jag har tänkt klart. Men nog är det så att Kina är på våg i rätt riktning i fler avseenden. Yttrandefriheten och religionsfriheten synes öka. Om domstols och fängelseväsendet blivit bättre är dock ovisst. Men straffen verkar kortare. Det bästa vi kan göra är säkert att dyrka upp alla slags dörrar och försöka vara föredömen. För folket i Kina har enligt FN-stadgan samma fri och rättigheter som vi. Det kan vi inte tumma på.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-03-23 18:38:00
|
|
Janne B |
Inget folk ska pådyvlas ett annat lands uppfattning om hur demokrati mm ska organiseras. I Jordanien samlas byahövdingar till lokala samråd med Kungen två ggr om året.Det är inte nog. Målet måste vara FN-stadgan...
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-03-23 18:42:00
|
|
CMO |
25/Vad menar du egentligen? Det verkar som du motsäger dig själv...
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-03-23 19:37:00
|
|
stålis |
Håller med Jan E. Han uttrycker elegant och intelligent det jag egentligen tycker men på grund av stress och otålighet inte orkade formulera. Ovanligt bra inlägg, Jan E. Lite småimpad faktiskt. Misstanken uppstår att du är en professionell skribent.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-03-23 20:17:00
|
|
Janne B |
26 / Jag menar att alla folk har rätt till demokrati, men den behöver inte se likadan ut överallt, den kan organiseras olika sätt. I Brunei och på många andra håll har härskaren ett slags samråd enligt Koranen, men jag menar att det är otillräckligt. Det stämmer inte med FN. Folken och inte bara hövdingarna ska vara delaktiga i besluten. Jag tror att vi är överens.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-03-23 20:19:00
|
|
Janne B |
Vi hade en folkskolereform på 1840-talet som efterhand ökade läskunnigheten till nästan 100 procent. När folk kunde läsa kunde partier bildas, tidningar ges ut i stora upplagor. böcker "kolporteras" osv.Så växte den nordiska demokratin fram.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-03-24 00:34:00
|
|
Jan E |
23/ OK - och inte ens hade han bombarjacka. Slarvigt av mig. Hursomhelst så kan texten på banderollen stå som rubrik till hans tal.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-03-24 00:37:00
|
|
Jan E |
27/ Äsch, vad du smickrar. Nej, inte alls skribent, är statstjänsteman – iofs med språket som verktyg. Dock yrkesskadad av för mycket harvande med tråkig kanslisvenska tycker jag själv.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-03-24 02:05:00
|
|
CMO |
30/ Verkligen? "...major combat operations in Iraq have ended. In the battle of Iraq, the United States and our allies have prevailed. And now our coalition is engaged in securing and reconstructing that country. "
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-03-24 02:07:00
|
|
CMO |
"The transition from dictatorship to democracy will take time, but it is worth every effort. Our coalition will stay until our work is done and then we will leave and we will leave behind a free Iraq."
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-03-24 02:10:00
|
|
CMO |
Det låter inte som "Mission accomplished" i mina öron.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-03-25 22:27:00
|
|
Jan E |
CMO, Tips: Programmet Konflikt i P1, lördag. Ca 30 min in i programmat. Med George Packer, journalist vid The New Yorker och författare till boken ”The Assassins Gate”, om fantasilandet Vita Huset där ingen vill höra sanningen. Om orsaken till att USA inte hade nån som helst postwar strategi.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-03-25 23:30:00
|
|
CMO |
Ok jag ska försöka få tid att lyssna till Cecilia "Vadå jag neutral?" Uddens program. Att sälja böcker med div teorier om Bush och vita huset är en storindustri. F.ö. har du tydligen insett att du hade fel om talet på "Lincoln" ;-
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-03-26 00:18:00
|
|
Jan E |
Men snälla rara, Bush tal var ju bara retorik! Han hade inte en susning om vilka svårigheter som skulle komma. Han trodde på fullt allvar att det skulle bli en promenadseger efter Bagdads fall och efter framgångsrikt fällande av diverse Saddamstatyer. När originalet självt var infångat så var det ju inget snack om saken, eller hur? Du minns väl tonläget och hur de klappade sig för bröstet?
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-03-26 00:19:00
|
|
Jan E |
Det allt överskuggande målet enligt den rådande ideologin i Vita huset var att visa USAs makt och styrka genom att krossa Saddam, inte att bygga upp ett land från scratch och med hänsyn tagen till de ytterligt komplexa etniska förutsättningar som rådde.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-03-26 00:19:00
|
|
Jan E |
F.ö. var inte Cecilia U programledare och f.ö. finns inga neutrala programledare.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-03-26 04:13:00
|
|
CMO |
Retorik!? Jag trodde vi talade om VAD han sade inte HUR han sade det. Och han sade inte "mission accomplished" utan snarare tvärtom. Det var det frågan gällde, eller hur? Underskattade de svårigheterna? Utan tvivel men det är en annan diskussion!
|
| |