Fördomar!

Inlägg #1: Postat: 2006-03-22 23:09:00
stålis
Kommer inte på några bra exempel, men användningen av ordet "fördom" verkar mer handla om politiskt inkorrekta åsikter än om förutfattade meningar.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-22 23:11:00
stålis
Insidan DN skulle bota läsarna från islamofobi genom att punktvis redogöra muslimsk tro. I mitt fall hade det motsatt effekt. Men jag minns inte på vilka punkter. Det var inte mycket jag höll med om i alla fall.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-25 14:51:00
Uno Hansson
Jag kan inte riktigt förstå varför tidningskåsörer m.fl. tar varje tillfälle för att mobba homofober, islamofober m.fl.? Varför delar den etablerade mediavärlden ut PK-beröm till dem som hånar denna form av fobi, samtidigt som det inte tycks vara lika PK att mobba dem som har orm-, spindel-, eller torgskräck?!? Jag sökte just på "social fobi" på Google; 134 000 svenska sidor redovísas på 0,2 sek. forts...
Inlägg #4: Postat: 2006-03-25 14:56:00
Uno Hansson
forts... Där rekomenderas kognitiv beteendeterapi som en behandling som visat sig effektiv. Men jag har inte sett några sådana förslag varken från tidningsskrivare eller från tv-program. I dagens GP raljerar istället Malin Lindroth om vad hon kallar Carolas homoskräck, och om att medresenärnas beundran för Carola kanske beror på att hon kanske " är en vanlig och trevlig homofob"!!!
Inlägg #5: Postat: 2006-03-25 15:05:00
Uno Hansson
För några dagar sedan så visade något tv-program en utställning där det visades foto på hur bögar kunde bete sig. På en fråga om hur besökande beter sig när dem ser bilderna så blev svaret "Dom står alldeles stilla och stirrar på bilden utan att säga ett ord". Den unga kvinna som sade detta visade tydligt hyr löjligt och omoget som hon tycke att beteendet visade. forts...
Inlägg #6: Postat: 2006-03-25 15:05:00
Uno Hansson
forts... Hon hade tydlingen ingen tanke på att det kanske behövdes en omfattande kognitiv terapi. Varför är viss fobi PK, och varför bör annan sorts fobi mobbas och föraktas?
Inlägg #7: Postat: 2006-03-25 15:52:00
Uno Hansson
Svar4/ oj då jag skrev visst GP men det skall vara GT, sid. 7; ursäkta!
Laddar...