|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-22 16:42:00
|
|
Janne B |
Vem vill nu åta sig UD-jobbet ett halvår före valet, med stor risk för att snabbt bli arbetslös? Nästan ingen påstår jag. Persson måste välja mellan dem som han redan har i sin tjänst nära inpå..Flytta om Östros och några till ett varv till. Inte förtroendeingivande. Jag blir nästan chockad då Mona Sahlin nämns i flera media...Har jag fördomar mot henne tro? Eller sakliga dåliga erfarenheter?.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-22 16:53:00
|
|
El Guatusi |
Janne: Att Freivalds är en skicklig jurist har jag ingen anledning att ifrågasätta. Det var förmodligen Rickard Sandler också en gång i tiden - men det gjorde honom sannerligen inte till någon god utrikesminister han var närmast en katstrof i sin oflexibilitet o paragrafrytteri.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-22 16:55:00
|
|
El Guatusi |
För att bli en god utrikesminister krävs att du har en kännedom om vilka realiteter som styr det internationella politiska livet, och det är ju uppenbart att Freivalds är i det närmaste ointresserad av sådant. Dessutom har hon ju en rad mycket obehagliga karaktärsegenskaper som - och hon låter dem blomma ut lika ymnigt
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-22 16:58:00
|
|
El Guatusi |
i internationella sammanhang som härhemma - inte kan ge Sverige gott rykte och respekt. Den arrogans hon visar upp är svår att finna motsvarigheten till ens i Italien. Och just den italienska situationen med demagoger som skickligt utnyttjar politikerföraktet är något vi måste börja studera o ta lärdom av. Förtroendet för våra representanter har nog aldrig varit lägre än idag, trots att vi talat om politikerförakt i 25-30 år nu.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-23 08:57:00
|
|
Anna Drangel |
Jämtin skulle nog kunna göra ett bra jobb. Sahlin - nja, hon passar bättre på svensk mark.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-23 13:24:00
|
|
Jan E |
Om GP har nåt vett kvar så utser han Jan Eliasson. Han är den ende som är riktigt kvalificerad för jobbet. Det finns dock två hinder, det ena är att JE förmodligen inte är intresserad av att ta risken att sitta på en sån post i bara ett halvår, det andra är att s bestämt sig för att det ska vara en kvinna på posten. Carin Jämtin kan funka. Mona Sahlin däremot vore en katastrof för landet. Man skulle rodna så fort hon öppnade käften i internationella sammanhang.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-23 14:49:00
|
|
Janne B |
Den rätta personen åtar sig inte under nuvarande förhållanden detta jobb. Det är inte längre någon ära och prestige i detta ämbete, som förr klassades i nivå med statsministern. De två kallades "exelenser" med kanske lite bättre stavning. NU står UD nästan längst ner i förteckningen över departementen. / Nej jobbet går till första bästa som ställer upp... och som ingår i "den nya klassen".
|
| |