Bye Bye Laila Freivalds Bye Bye

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-03-22 12:26:00
El Guatusi
Personligen undrar jag vilken typ av selektion som vårt regeringsparti använder. Hur kunde en "politiker" som Freivalds få jobbet? Vilka var kriterierna? Vilka kvaliteter ansågs hon ha, som gjorde henne lämplig? Vilka visioner? Det skrämmande svaret är väl: inga. Och den skrämmande slutsatsen är möjligen, att hon fick jobbet pga hållhakar hon har på övriga statsråd. Och plötslig inser vi, att regeringsskifte faktiskt är ett egenvärde i en fungerande demokrati.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-22 15:02:00
Piripiri
Typisk El G -argumentation. "Möjligen" skulle det kunna vara si eller så, säger han, och på grundval av detta "möjligen", som är en helt grundlös spekulation, åtminstone underbygger han den inte på något vis, ska vi alltså plötsligt få en insikt om något, nämligen det han kommer med i sin egendomliga slutkläm.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-22 15:03:00
Piripiri
I själva verket har Anna skrivit en utmärkt artikel om Freiwalds. Stasvetaren Tommy Möller är inne på liknande tankegångar i dagens DN. Freiwalds föll därför att hon vägrade acceptera villkoren för att någon idag ska kunna lyckas som politiker, nämligen att vara insmickrande och försiktigt undfallande i kontakterna med medi
Inlägg #4: Postat: 2006-03-22 15:04:00
Piripiri
I stället var hon en riktig häxa. Och den som inte gillar häxor, den svamlar på som El G nu svamlar om hållhakar och som man under medeltiden svamlade om alla möjliga sorters inflytelser. Häxor har alltid varit kvinnor med stark integrtitet, och därför illa tålda av många.
Inlägg #5: Postat: 2006-03-22 16:03:00
El Guatusi
Piripiri har visst käkat en del rå lök idag... ta dig en Samarin. Jag skrev "möjligen" därför att det var den ENDA möjliga förklaringen till att en "politiker" av Freivalds kaliber fick jobbet. Kan du komma på någon annan, dubbel-Piri? Hennes kompetens? Nja... Hennes brinnande engagemang? Hm. Hennes personliga integritet? Kanske inte.
Inlägg #6: Postat: 2006-03-22 16:05:00
El Guatusi
Hennes internationella erfarenhet? Knappast. Hennes akademiska meriter? Tror inte det. Hennes popularitet? Föga troligt. Hennes agerande senast det begav sig? Ännu mindre troligt. Hennes diplomatiska skicklighet och långsiktighet? Du förstår vad jag menar, Piri.
Inlägg #7: Postat: 2006-03-22 16:08:00
El Guatusi
Jag är tillräckligt gammal för att minnas, när Freivalds blev justitieminister i slutet av 80-talet? Hur många dagar tog det innan hon började ifrågasättas? Ett par veckor, högst. T o m Aftonbladet överöstes med ilskna insändare, sedan hon inlett sin briljanta statsrådskarriär. Nu undrar jag bara: HUR kunde en person med hennes CV bli utrikesminister i ett västeuropeiskt land?
Inlägg #8: Postat: 2006-03-22 16:11:00
El Guatusi
Och varför talar alla om att hon skadat Socialdemokraterna, regeringen, statsministern osv? Det väsentliga är väl, att hon skadat Sverige och ytterligare försvagat tron på demokratin och parlamentarismen. Sådant är mycket allvarligt.
Inlägg #9: Postat: 2006-03-22 17:57:00
Piripiri
Risken finns att något ljushuvud som läser Sourze formulerar om ditt "möjligen" till något i stil med "som bekant", varpå någon skriver "som alla vet hade Freiwalds hållhakar på nästan alla regeringsmedlemmar och..." Så blir lögner och tomma spekulationer till halvsanningar och slutligen helsanningar, vilket inte gagnar demokratin.
Inlägg #10: Postat: 2006-03-22 18:08:00
Piripiri
-Måste säga att jagkänner för alla socialt inkompetenta dinosaurier som gör några varv på taburetten och sen kullar omtrill. Det är nog ändå inte dessa som är grunden till det växande politikerföraktet utan snarare den alltmera desperata inställsamheten och marknadsanpassade stylingen hos politikerna.
Inlägg #11: Postat: 2006-03-22 18:12:00
Piripiri
Eller mao - vi känner snart för politiker ungefär som vi känner för telefonförsäljare.
Inlägg #12: Postat: 2006-03-22 18:45:00
CMO
Föraktar du politiker Piripiri? Jag gör det inte. Jag har en känsla av att när man talar om politikerförakt menar man att detta är en farsot som drabbar mindre begåvade personer. Sådana som missförstår ElGs kommentarer.
Inlägg #13: Postat: 2006-03-22 18:49:00
CMO
Jag betvivlar i och för sig inte att politikerförakt existerar hos vissa individer men jag undrar om inte det är en oundviklig följd av en sund skepsis och misstänksamhet mot makthavarna. Alternativet, att politiker blir något slags idoler, är förmodligen en större fara för demokratin än ett visst politikerförakt.
Inlägg #14: Postat: 2006-03-22 18:52:00
west-d
Då det var häxtider var det mest kvinnor som blev dömda, men det förekom att även män blev det, få.
Inlägg #15: Postat: 2006-03-22 19:00:00
El Guatusi
Dubbelpiri: Jag är ju inte en vänstermänniska och vågar mig därför inte på att ge kategoriska omdömen. Jag resonerar i termer av sannolikhet. Och eftersom svenska massmedia knappast gör sitt jobb väl så förblir det mesta inom svensk politik dunkelt o mångtydigt. Jag undrar fortfarande varför Freivalds fick jobbet. Själv fick jag en chock när jag nåddes av beskedet.
Inlägg #16: Postat: 2006-03-22 19:02:00
El Guatusi
Förresten undrar jag var alla skickliga svenska satiriska tecknare tagit vägen. På 30-, 40-, 50-, 60-talen hade vi en uppsjö skickliga tecknare och lika skickliga versmakare som skrev små mästerverk om det offentliga livet, i Göteborgs Handelstidning, i DN, i Social-Demokraten. Idag - platt intet! Och Freivaldsaffären är ju så oerhört tacksam att skalda o teckna om...
Inlägg #17: Postat: 2006-03-22 20:37:00
Janne B
Ja el G/ Jag saknar dessa tecknare och versmakare. På mitt soffbord ligger en tjock bok med Alf Henrikssons dagsverser. Som han höll på med i över 30 år tror jag. EWK och andra kom ut med sina samlade verk en gång om året, även en rad kåsörer gjorde så.. Men nu är vi i en annan tidsålder.Bloggarnas.
I dag släpptes 30 st nya trädgårdsböcker berättade SVT i Kväll. Därtill kommer det ca en kokbok i veckan.
Inlägg #18: Postat: 2006-03-22 20:39:00
Janne B
På den tiden vi hade få radio och TV-kanaler så fick de flesta av oss nyheterna serverade på liknande sätt. Då var det lättare att dikta och teckna så att alla förstod.
Inlägg #19: Postat: 2006-03-23 08:39:00
Anna Drangel
El Guatusi: Saknar också satiriska tecknare. Dom kanske sitter inlåsta i någon källare under Rosenbad... Bergelin i SVD är ett geni, men saknar liknande tecknare i DN.
Inlägg #20: Postat: 2006-03-23 08:46:00
Anna Drangel
Piripiri: Snart kommer nykläckta politiker per automatik få gå en typ "Fame-politikerfabrik". Ringholm på posten som vik Utr. M är lite skrattretande, eftersom han är om inte ännu mer träig än L.F. Men han verkar lite medveten om det när han står där i TV som en "svenskalf" med ett litet skolpojksleende på läpparna och säger: "gååd kvestien".
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...