|
Inlägg #21: Postat: 2006-03-20 17:55:00
|
|
Shakti |
Svar 15: Du har helt rätt. Särskilt i Stockholm har budgeten blivit det enda medel varmed man följer upp sin verksamhet. Ledning och politiker är fixerade vid ekonomin medan personalen socialsekreterare, vårdpersonal mfl går på knäna.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-03-20 17:59:00
|
|
Shakti |
Man har ingen kvalitetsmätning, inga brukarundersökningar, och ingen orkar se igenom de långa kvalitetsrapporterna som bara innehåller snömos.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-03-20 18:18:00
|
|
Janne B |
Jag är rädd för att soc.sekr nu bara sorterar fram sina värsta ärenden och utreder dem och låter dem gå uppåt för beslut. Men även de kan ju sluta i "icke åtgärd". Hur ska då sekr ha ork att gripa tag i lite oklara anmälningar där anklagelserna verkar ligga på lägre nivå. Många sådana dras nog snabbt för chefen muntligt, varefter denne avskriver ärendet.. / Jag pensionerade mig från soc.sekr för snart 3 år sedan/.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-03-20 18:20:00
|
|
Leif-Arne |
16 Sant Janne, det är bara detta att i enlighet med juridikens förunderliga värld så räknas hela socialtjänstlagen som en "ramlag, man skall "se på individens hela situation". Detta innebär en hel del utrymme för tolkningar, dvs godtycke. Jämför med LSS som är en rättighet, man kan gå till tings om man inte får det man enligt LSS har rätt till.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-03-20 18:24:00
|
|
Leif-Arne |
I det offentliga så råder ju paradoxen att förbättringar produktivitet inte automatiskt ger förbättringar på intäktssidan. Dvs, dår kan, understundom, extremsituationen uppstå där man genom att göra så lite som möjligt klarar budget.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-03-20 18:26:00
|
|
Leif-Arne |
En budget ger kontroll över resursanvändning, men inte nödvändigtvis effektivitet, dvs om tilldelade resorser brukas optimalt.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-03-20 19:50:00
|
|
Sunny |
Ellen Key kallade 1900talet för barnens århundrade o hon har rätt.Trots allt har barnen aldrig haft det så bra som i dag.
Det viktigaste är att preventiv medel o fria aborter gör att de flesta barn som föds är välkomna.Få dumpas på barnhem.Agan är förbjuden både i skolan o i hemmet. Gift kvinnna kan bli sina barn förmyndare. De unga har tillgång till mödravård o BVC o inget land i världen har så lång betalt föräldraledighet som vi.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-03-20 20:40:00
|
|
Janne B |
Ja Sunny, det var ju ett viktigt tillägg. Samtidigt hör jag en röst i radion från Göteborg som säger att situation i klassrummet aldrig varit svårare än nu..Det är väldigt höga procenttal på dem som inte klarar skolgången. Vräkningarna av barnfamiljer ligger på hög nivå. Många ungdomars psykiska tillstånd är för eländigt, efter en tids arbetslöshet sägs det.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-03-20 21:53:00
|
|
Sunny |
Jo varje tid har sina problem! Förut sorteraders ju ungarna ut i skolan: Vi arbetarungar gick våra 7 år o sedan var det ut o jobba! I dag går även strulputtar i skolan i övre tonåren: det är klart att sånt märks.
Vi hade ju inte heller problemet med olka kulturer o olika språk i skolorna.Mobbingen var osynlig: lärarana brydde sig inte o således fans inte det problemet.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-03-20 21:55:00
|
|
Sunny |
Inga daghem fanns det: de som var olämpliga att hantera barn kunde lungt misshandla dem hur som helst innanför de stängda dörrarna. I dag fångas många utsatta barn upp av dagispersonalen.
Men uppenbarligen slinker en del igenom som i det här hemska exemplet.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-03-20 22:06:00
|
|
Janne B |
29 På rena landsbygden där jag växte upp så åkte väl inga bonnabarn till realen förän efter 1950.Präster, lärare och de rikaste bönderna sände sina barn till realen/ gymnasiet redan på 30-40 talen. Men det var en mycket klar klassgränd. Kring 1955 kunde fattiga barn som kommit till skolan i stan få terminsavgiften nedsatt eller borttagen. Vilka det var visste alla...
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-03-20 22:20:00
|
|
steno |
Mina 6 mån som praktikant på E:s barnavårdsnämnd var mitt värsta slit300.-Utredare plus fosterbarnsinspektrisens jobb. Det var då jag bestämde att socialvården skulle jag inte jobba i. Jag märker att förhållandena inte ändrats...
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-03-20 22:41:00
|
|
Sunny |
Janne: För att gå i skolan måste man bo o äta någonstans. överlever man som uteliggarbarn är skolan en utopi.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-03-20 23:05:00
|
|
Annika Lundgren |
Janne: Nog är det galet att säga att familjer med utsatta barn lever under sektliknande förhållanden. Den sektliknande duperingsförmågan används nog mest utåt inför andra. Kan det vara belästa, aktivt idrottande barn, tror du? Kan de bo i villa vid havet? Hört talas om kvinnotjusare, undras?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-03-21 09:03:00
|
|
Mine |
Svar till 29/ Olika kulturer och olika språk,varje olika län i Sverige hade sina seder och bruk samt olika språkdialekter.I folkskoleklasserna fanns alltid strulputtar.Mobbig i skolorna;antingen tyckte lärarinnan-läraren om elevens personlighet eller inte och följderna blev därefter.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-03-22 17:22:00
|
|
steno |
Annika, du har erfarenheter som bestämmer vad du skriver. En förövare kan se ut hur som helst. Den som styckade sin sambo t.ex. såg mycket sympatisk ut på bild. "Den keende mördaren" som AB skrev
|
| |