Inlägg #1: Postat: 2006-03-19 09:31:00
|
Annika Lundgren |
De extrema fallen göms nog bakom umgänges- och vårdnadstvister. Socialtjänst har tvingats sluta med vansinnet att ta barn med poliseskort till umgänge med en förälder som de inte vill träffa. Däremot kvarstår vansinnet att begära experter endast i ärendet att uppfylla Socialtjänstlagen, där det står att det är viktigt för barnen att träffa båda föräldrarna.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-19 09:32:00
|
Annika Lundgren |
Om socialtjänst vågar frångå sitt sjuka paragrafspråk och i stället använder experter för att utreda hur situationerna verkligen är under ytan, så skulle sådana här fall inte förekomma.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-19 14:11:00
|
steno |
Nog har väl psykiatrin rätt till tvångsvård ff?Visst göms mkt elände i vårdnadstvister, här hade ju pappan fått vårdnaden trots att han dömts för våldtäkt.Var skulle experter finnas tillgängliga om inte vård av barn? Svårt att kommentera ditt inlägg om paragarfrytteri, kanske egna erfarenheter. De är dock inte generella. Ingen blir väl socionom om de inte har glöd för arbetet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-19 21:03:00
|
Sunny |
Visst har psykiatrin rätt att tvångsvårda folk! Problemet är väl att med så många bortsparade vårdplatser så tycks man behöva gå ut i tunnelbana o slå någon med ett järnrör för att få en plats: I alla fall här i Stockholm.Vi har lång kö för de som söker vård frivilligt!!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-19 21:07:00
|
Sunny |
O i familjer som aldrig haft med det sociala att göra har ingen människa insyn.Pedofiler skyddas oftast av sina kvinnor,märkligt nog! Polisen i Stockholm försäkrade mig för bara något år sedan att det fortfarande är norm.Båda mina halvsystrar blev utsatta med sina mödrars tillstånd: De visste men lät det pågå.I praktiken var de lika föräldralösa som jag.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-19 21:12:00
|
Sunny |
Min sondotters mor försvarar den sambo barnet sagt förgripit sig på henne. Polisutredningen lades ner.
Vi måste låta barnet resa dit : Hennes mamma har skapat en utpressningssituation: om du vill se mig igen får du komma hem till oss. O barnet älskar sin mamma!O behöver henne: hon är ju inte utbytbar.Vi kan bara hoppas att polisutredningen skrämde killen att låta barnet vara!!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-19 21:15:00
|
Sunny |
Sonen skulle kunna hålla henne hemma mammans helger men då riskerar han att vårdnaden flyttas till mamman o därefter kan han ingenting göra.Men värre: Dottern skulle aldrig förlåta honom ifall han tog hennes mamma ifrån henne!Han måste ju underlätta deras umgänge så gott han kan: det är ju inte hon som förgripet sig: hon bara tror på sin sambo.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-20 09:37:00
|
Annika Lundgren |
Om man som socionom tror att psykiatrin får använda tvångsvård för psykiskt störda som inte har en stämpel i pannan är det inte underligt att socialtjänst fungerar så dåligt som den gör och i så hög grad sysslar med att förtala psykiatrin.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-20 11:45:00
|
steno |
Jag är socionom men har som sådan 1964 inte jobbat med socialvård utan med personal och inom fack. Men jag har faktiskt en bekant som blev intagen mot sin vilja, det prövades sedan i en nämnd
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-20 11:47:00
|
steno |
Dina påståenden är väldigt svepande för att vara omdömesgilla. Du har förmodligen dåliga egna erfarenheter. Men därav bör man inte dra generella slutsatser
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-26 22:27:00
|
skribent |
Socionomutb ingår ingenting om utsatta barn och kvinnor - dvs det är väl inte konstigt att det inte fungerar när det inte ingår varken info om övergrepp eller misshandel i deras utbildningar! Hemskt men faktiskt sant...
|
|