Att bli betraktad som en idiot

Inlägg #1: Postat: 2006-03-17 22:03:00
Sunny
Ja när man läser äldre böcker som Årtstafruns dagbok t-ex förvånas man över hur mycket sprit som ingick i den allmänna dieten!Gårdarna brände själva o lönen betaldes ut till arbetsfolket delvis i brännvin. Kvinnor o barn drack hembränt.Med dagens hälsofanatikers mall så hade de inte funnits till alls.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-17 22:11:00
Janne B
Spritdrickandet hade samband med att det många ggr inte fanns rent vatten på gårdarna och i kvarteren som jag nyss skrivit om här. Folk blev sjuka.Brunnarna låg ofta nära gödselstad, slaskhögen osv.De utedass som började byggas på 1910 talet låg ofta bara 10-20 meter från brunnen.// Men med lite sprit i detta vatten så blev det ofarligare. Folk provade sig fram, / Liknade sak säkert Söderut att vin ofta var ofarligare än deras vatten...
Inlägg #3: Postat: 2006-03-17 22:20:00
Sunny
Jo man gav ju småbarn brännvin emot mask o annat. Men Årstafrun själv som utförligt beskriver sina o andras spritvanor skulle utan tvekan klassas som alkolist i dag!
O henns personal: Kusken B söp så mycket att han körde sönder vagnarana o en gång skadade hans vurpa Årstafrun men att säga upp honom föll henne tydligen inte in?
Inlägg #4: Postat: 2006-03-17 22:25:00
Sunny
Det är kul att läsa i dagboken om pigan Katarina. I dag är K halvt full eller idag är K 1/4 dels full eller i dag är K helt full.
Men den stakckars pigan föll omkulll o somnade i fyllan i hönshuset en vinternatt o dog!O sonen: självaste arvingen till Årsta,gick ner sig på isen o drunknade i fyllan o villan.Så spriten tog liv även då.
Inlägg #5: Postat: 2006-03-17 22:32:00
CMO
"Vattnet är ett farligt gift, vilket omger Visby stift"
-Falstaff Fakir 1894
Inlägg #6: Postat: 2006-03-17 22:39:00
GunnarL
2/ Janne, jag känner igen det du skriver om den dåliga vattenkvaliteten. På rundvandring på Glimmingehus framkom att de hade brunnen i köket, men vattnet var så dåligt att det enda människorna kunde dricka var öl. Och barn föddes och överlevde - en del bättre, en del sämre - även på den tiden. Har ni möjlighet rekommenderar jag ett besök på Glimmingehus. Mycket intressant - ett slott som hade centralvärme, massor med fällor för fiender, tvättställ m.m. Oerhört modernt för den tiden!
Inlägg #7: Postat: 2006-03-17 22:44:00
Sunny
Gunn: Min svärson brukar häcka på Glimmingehus någon vecka om året då de har medeltidsvecka o förevisar för allmänheten. Han brukar befinna sig i 13-1500 talet. "Mina" favoritår är 15-17 00 talet så vi utbyter erfarenheter o tankar ibland: Han har ju fåt heliga Birgitta i sin epok medan jag har Gustav den 3:e.Men vi är båda trägna slotts o ruinbesökare o i mitt fall även kyrkor o kyrkogårdar!
Inlägg #8: Postat: 2006-03-20 20:48:00
Janne B
Warnhems kloster med kyrka hade absolut rent vatten redan 1350 med hjälp av ledningar i väggarna och välskötta diken från Billingens sluttningar. Helt otroligt. Sedan tog det till 1950 innan folk i trakten började ha vattenledningar i husen..
Åk och titta på Warnhem i sommar...du kanske möter Arn.
Laddar...