|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-17 21:41:00
|
|
Janne B |
Mycket av arbetet bestod i att jaga fäder klotet runt på bidraget. Jag minns att vi jagade sjömän via rederier, konsulat ,sjömanskyrkor osv. Med föga resultat. Bankerna samarbetade bättre. / Av akterna framgick klart att ordinarie BVM Adelé lade ner otrolig ork och energi på sitt uppdrag. Hon var en moralisk stötta.Eftersom jag inte själv har familj så har jag tid och ork till detta sa hon. Väggarna i tjänsterummet var täckta av vykort och barnkort....
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-17 21:44:00
|
|
Janne B |
Jag är helt övertygad om att en klar majoritet av mödrar med barn hade stor glädje av detta stöd.De kvinnor som visade att de klarade sig bra själva fick nog bara ett besök om året och några telefonsamtal. Men dessa klagade bitterligen över att vara "satta under förmyndare". Så i det radikala 1970-talet upphörde denna institution. Ömsesidigt frivilliga borde ha fått fortsatt, samt efter särskilda besut i Socialnämnden.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-17 21:47:00
|
|
Sunny |
Men Janne: När de som ska värna sviker: föräldrar o de som vet vad som pågår tiger: då kan inte barndvårdsmän hjälpa till. Både syrran o jag var födda inom äktenskapet o hade inga sådana fått.De kunde granskat barnhem o fosterhem lite bättre.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-17 21:58:00
|
|
steno |
Samma dag jag blev praktikant på E:a bvn så sjukskrevs fosterbarnsinspektören så jag hade 2 jobb. Fixade sommarhem,familjedaghem och sommarhem utöver vanliga utredningar. Några inspektioner ålades jag inte men den ordinarie inspektören hade nog ganska bra koll på "sina" fosterbarnliksom barnavårdsmännen hade.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-17 22:00:00
|
|
steno |
Men det avgörande var, som det måste vara nu om det finns ett personligt ansvar att sköta ett jobb bra. Har man barn där man kan misstänka att det finns risker måste det finas någon som tar ansvar
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-17 22:02:00
|
|
Janne B |
Sunny/Helt rätt. BVM jobbade i en liten sektor.En del var bra, andra odugliga.Jag hade tur son fick vikka för en ambitiös kvinna. Hon hade upptäckt mycket som hon åtgärdade direkt. När det var ont om kläder fick hon av Rädda Barnen. Fattades pengar så hämta hon pengar i sin kyrka.// INspektion av barnhem och fosterhem har alltid varit kriminellt urusel...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-20 07:57:00
|
|
Mine |
Jag satte "ner foten"på 70-talet när jag hade ett besök på barnavårdscentralen.BARN SKA INTE HA DET PÅ DETTA VISET.Ta tag i föräldrarna.Fick då till svar att;MYNDIGHETERNA ÄR RÄDDA FÖR FÖRÄLDRARNA.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-20 11:12:00
|
|
Janne B |
Mine/ Denna rädsla för föräldrars reaktioner finns också på förskolor/dagis. Personalen kan se oroande saker i åratal utan att reagera, anmäla till Soc. osv..Då är barnen rättslösa..
|
| |